Roboti už jdou, roboti už tady jsou

Začátkem září jsem byl na Facebooku svědkem debaty o tom, zda současný trend nahrazovat lidskou práci roboty způsobí časem úplný ústup lidí ze sféry služeb.

Je skvělé sledovat, jak aktuální technologie a hlavně jejich vzájemné interakce mění zvyklosti zákazníků a tím postupně celá odvětví napříč generacemi. Tak jako iTunes nenávratně změnilo nákup, archivaci i poslech hudby a tím i showbyznys, mobilní telefony díky vestavěné kameře s filtry, vysokému rozlišení a aplikacím změnily trh s fotografiemi a způsoby zaznamenávání i sdílení toho, co vidíme. Recenzní a rezervační portály, možnost agregovat poptávku, srovnávat nabídku a také rychlost, s jakou můžeme získávat a hlavně sdílet informace, to vše mění zvyklosti a také očekávání zákazníků i v cestovním ruchu. Nejsem příznivcem škatulkování, ale šetří to čas. Pocházím navíc z generace X, na kterou je marketingový pohled velmi neostrý a více než jindy je závislý na kontextu. Jako generace pozdních Husákových dětí jsme měli to štěstí, že jsme mohli slasti náctiletých, jako například Beverly Hills 90210, v „devadesátkách“ vychutnat i lehce nazrálí, což by u vrstevníků o 300 km na západ mohlo působit jako lehká retardace.

Foto: Shutterstock.com

Zpět k facebookové debatě, ve které se objevil názor, že generace Y nemá ráda fyzický kontakt, a proto bude preferovat roboty. Je pravda, že stejně jako moje generace X buduje svět bez rasismu, přináší generace Y svět bez sexismu a tedy i bez těsného kontaktu. Chtějí pracovat z domova a říkají tomu „home office“, zavedli termíny jako „urban tribe“ (typ semknuté městské komunity) nebo „downshifting“ (odmítání časově náročných zaměstnání). Chtějí mít čas na sebe a své blízké, což je pro ně prioritou, které nestojí v cestě žádné konvenční představy o rodině a kariéře. Chtějí „změnit systém“ zevnitř. Jde o první generaci, jejíž mozek je silně formován informačními technologiemi, internetem a vizí reálné civilizační změny. Z toho vychází i další dvě nejčastější označení. Generaci Y se říká buď mileniálové, protože prožili přechod tisíciletí a budou definovat to příští, případně Boomerang Generation, protože se ve svém osobním životě navracejí k rodičům a přátelům, hledají hlubší hodnoty a žijí mnohem klidnějším životem, než se od nich čekalo. V korporacích si už všimli výrazných rozdílů mezi generací Y a jejich předchůdci, takže začínají vzdělávat manažery v tom, jak s mileniály vycházet a jak využít jejich touhu po zodpovědnosti. Často se zabývám inovativními technologiemi a s dvojicí mileniálů pracujeme na projektu sítě ubytovacích zařízení velmi pokročilého charakteru, protože to přináší vysokou konverzi s minimálními nároky na personál.

Je pravda, že stejně jako moje generace X buduje svět bez rasismu, přináší generace Y svět bez sexismu a tedy i bez těsného kontaktu.

A jaký má tahle kosmopolitní a tvořivá, nyní produktivní generace vztah k technologiím ve službách? Nevěří médiím, vysmívá se reklamě a preferuje sdílenou spotřebitelskou zkušenost. Je to tichý spotřebitel, tichý cestující. Nakupuje elektronicky. Tudíž je dost možné, že časem vám koupené zboží nepodá kurýr, ale přinese jej dron. Je také možné, že pokud budete chtít dát přednost technologii před živým recepčním, tak check-in provede digitální recepce či consierge třeba už cestou do hotelu a snídani si vyberete na tabletu nebo pomocí mobilní aplikace. Aktuálně to ale v těch nejpokročilejších hotelech, restauracích a obchodech vypadá, že prodavači a recepční už přeskočili pulty a přepážky, shodili uniformy, a s tabletem v ruce a v pohodlném cool outfitu se s úsměvem zamíchali mezi živé hosty a zákazníky, aby naslouchali a okamžitě s maximálním nasazením a vášní plnili jejich přání. Vybaveni headsetem okamžitě komunikují s kolegy v zázemí (v kuchyni, ve skladu) a požitek je nejen nákup, ale i prodej a obsluha. Při placení, které probíhá většinou elektronicky, jste terminálem dotázáni na hodnocení prodavače či obsluhujícího od jedné do pěti hvězdiček a také na to, zda chcete poslat účet elektronicky e-mailem, nebo preferujete papírovou verzi.

Na vzpouru robotů to zatím nevypadá, ale způsoby, jakými jsme dosud byli zvyklí prodávat a poskytovat služby, se díky technologiím a preferencím těch, „co drží kasu“, výrazně mění a mění se i formy sociálního kontaktu. Díky personalizaci nabídky se daří zvyšovat průměrnou útratu a zvyšovat kvalitu komunikace. Co se ale nikdy nezmění, je skutečnost, že náš zákazník, náš host, bude středem pozornosti.

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více