Rok 2013 … a co nás čeká?

Do konce roku zbývá doslova jen pár dnů a s tímto časem přichází také doba hodnocení a bilancování všech aktivit za uplynulých dvanáct měsíců. Konec starého roku a začátek toho nového jdou vždy ruku v ruce s výhledem a očekáváním něčeho nového. Zkusme se na chvíli zastavit a pouvažovat nad tím, na co se jako marketéři máme připravit nebo se třeba i trochu těšit.

Rok 2012 byl rokem sociálních médií. Facebooku se podařilo získat 1 miliardu uživatelů, nováček na poli sociálních sítí, síť Google+, získala 400 milionů uživatelů a Pinterest, služba pro sdílení fotografií, se stal nejrychleji rostoucí stránkou na internetu a v krátkém časovém období pokořil hranici 20 milionů unikátních návštěvníků. O čem se však již dnes mluví a budou se tímto směrem upírat naše pohledy? Budou to dozajista opět sociální sítě, mobilní marketing, větší provázanost komunikačních kanálů, měření celkové efektivity a návratnosti investic. Pojďme do rukou vzít pomyslnou křišťálovou kouli a přečíst malou předpověď pro rok 2013.

Na úvod naší „předpovědi", zkusme začít malým příběhem a ukázkou toho, jak se dnes a v nadcházejícím roce bude komunikovat. Představte si uživatelku, třeba Marii, která přemýšlí o tom, do které restaurace večer zajít s přáteli. Pro získání několika tipů zveřejní dotaz prostřednictvím svého chytrého telefonu na svém osobním profilu na Facebooku a chvíli počká na rady od přátel. Jakmile tip získá, vyhledá si informace o restauraci na některém z internetových vyhledávačů například na Googlu nebo Seznamu. Následně navštíví webové stránky restaurace (ideálně ve formátu pro mobilní telefony), prostuduje menu, podívá se na adresu a vyhledá třeba přes Google mapy, jak se na místo co nejrychleji dostat. Poté může pokračovat na TripAdvisor, Yelp nebo některý z dalších portálů, kde si pročte reference od předchozích zákazníků. Jakmile dorazí na místo, „checkne" se na Foursquare (geolokační aplikaci), aby všichni její přátelé viděli, kde tráví večer, a než si pochutná na svém výborném jídle, tak ho nezapomene vyfotografovat a fotografii umístí na sociální síť Pinterest. Pak zveřejní prostřednictvím aplikace Instagram anebo ji dá na Facebook, kde připojí i svůj komentář s hodnocením. Platba za jídlo pak může proběhnout standardním způsobem off-line (v hotovosti), anebo zaplatí mobilním telefonem.

Co z tohoto „příběhu" plyne? Uživatelé budou stále více využívat možnosti zařídit vše prostřednictvím svého mobilního telefonu za pomoci nejrůznějších sociálních a internetových služeb. V roce 2013 bude třeba více zanalyzovat chování vašich zákazníků a zjistit, které komunikační platformy využívají a jak. Po této analýze pak na těchto místech (tzv. check pointech) vytvořit silnou firemní prezentaci (stopu).

Sociální sítě a strategie

Na poli sociálních sítí se v letošním roce hovořilo hlavně o Facebooku, který v dubnu představil svůj Timeline (časovou osu) a nejenom uživatelé, ale také administrátoři firemních stránek se naučili v novém prostředí pracovat. Stále však je v některých případech práce se sociálními sítěmi (a nejenom na Facebooku) dělána stylem „pokus omyl". Tento postup nějakou chvíli sice vydrží, ale z dlouhodobého hlediska je nutná příprava celkové strategie a v návaznosti na detailní profil a chování svých zákazníků a je třeba zvážit, na které sociální sítě se zaměřit. Zaměřit se tedy na ty sítě, kde je v nejvyšší míře zastoupena naše cílová skupina. Komunikace na sociálních sítích by neměla být také pouze o Facebooku, ale měla by se provázat s využitím jiných sociálních sítí, jako například sítě pro sdílení videa YouTube nebo pro sdílení obrázků Flickr nebo třeba Pinterest. Z hlediska celkové efektivnosti, konverzí a celkové monetizace komunikačních aktivit není Facebook významněji úspěšnější než jiné komunikační kanály.

Mobilní stránky

Jak již bylo ukázáno v našem příběhu, budou mít mobilní stránky stále větší význam. Pokud jste v roce 2012 ještě nevytvořili mobilní verzi své internetové prezentace, pak v roce 2013 bude nejvyšší čas. Dle studie poradenské společnosti Gartner bude v roce 2013 klasický přístup z běžných počítačů a notebooků předstižen počtem uživatelů přistupujících na internet z mobilního telefonu. Stránkou pro mobilní telefony zjednodušíte uživatelům dostupnost k informacím, které na svých stránkách publikujete (nabídky zájezdů, ubytování v hotelu nebo jiné služby). Není asi nic horšího, než čekat až se vám stáhne celá webová prezentace. Tak proč to uživatelům neusnadnit? Jedním z dalších trendů v mobilním světě bude i výraznější využívání samostatných aplikací stažených do chytrých telefonů.

Sdílení fotografií

Rok 2012 byl rokem, kdy se na „pódiu" slávy začaly třpytit služby jako je Pinterest nebo Instagram, určené pro sdílení fotografií. Obě služby si získaly mezi internetovými uživateli relativně velkou oblibu. Ti začali aktivně zveřejňovat a sdílet nejrůznější fotografie a obrázky neobyčejnou rychlostí obdobně jako v našem příběhu. Turistické destinace, hotely a další subjekty pohybující se v cestovním ruchu si začaly „fotografickou sílu slova" obou služeb uvědomovat a pracovat s nimi. A i v příštím roce se očekává, že se pozice Pinterestu i Instagramu budou upevňovat, ale je nutné počítat i s tím, že se na poli pro sdílení fotografií objeví na 100 procent i další hráči.

Obecně by se publikování zajímavých fotografií mělo stát jednou ze součástí práce na sociálních sítích, neboť stále se potvrzuje rčení, že obrázek vydá za tisíc slov. Současně jsou obrázky doslova uživatelským magnetem pro získání pozornosti. Zveřejňováním obrázků zároveň snadným způsobem podpoříte tzv. word-of-mouth, protože internetoví uživatelé velmi rádi fotografie komentují, sdílejí a doporučují. A stále se také potvrzuje, že word-of-mouth má velký význam při rozhodování o koupi mezi uživateli a zejména velkou váhu mají doporučení od přátel. Obecně není nic snazšího, než uživatelům zajímavým způsobem představit produkty, služby, které mohou zakoupit anebo se uživatelům jen snadno připomenout, a podpořit tak budování a znalost značky.

Hodnocení zákazníků

Komentáře a hodnocení budou stejně jako v letošním roce neméně důležité i v roce příštím. S příchodem sociálních sítí dostali uživatelé velkou příležitost služby, produkty a vše ostatní komentovat a hodnotit. Řada z nás se setkala nejenom s pozitivními reakcemi, ale samozřejmě i s těmi méně příjemnými a negativními. S tím, jak se i v České republice postupně rozrůstá internetová uživatelská základna, a to i mezi staršími uživateli, bude nutné brát daleko větší zřetel na „internetové" hlasy, více je monitorovat a rozhodně je nepodceňovat. Vždy je nezbytné zkusit negativní komentáře vyřešit a nenechávat je bez reakce, protože tento stav může celou situaci zhoršit a většinou k tomu dochází. V současné době je dle výzkumu NetMonitor v ČR již 6,3 milionu internetových uživatelů, což představuje 60 procent celé populace, z toho je cílová skupina 55+ zastoupena na internetu již 15,2 procenta, v absolutních číslech se jedná o 0,94 milionu uživatelů.

Mobilní peněženky ožijí

Rok 2013 by měl také přinést vyšší využití možnosti plateb prostřednictvím chytrých telefonů. Očekává se, že se budou stále více využívat aplikace pro mobilní platby, jako jsou Passbook, Square nebo Google Wallet. Pro společnosti poskytující služby v cestovním ruchu to může znamenat, že bude stále více zejména mladých zákazníků chtít své platby provést mobilem. V okamžiku, kdy svým zákazníkům zpřístupníte mobilní platby, určitě nezapomeňte tuto informaci zveřejnit na svých webových stránkách (ideálně již také na mobilní stránce vašeho webu). Zde se nabízí příležitost připravit pro zákazníky platící mobilem nějaké speciální nebo zvýhodněné nabídky.

Ať již on-line marketing, marketing mobilní nebo pro sociální sítě, všechny budou sehrávat stále klidovější úlohu v komplexní marketingové strategii. Bude a měl by být kladen větší důraz na měření celkové návratnosti (ROI) a efektivity využití jednotlivých marketingových kanálů s ohledem na to, aby nedocházelo ke zbytečnému čerpání nejenom času, ale také financí.

Přeji všem čtenářům časopisu COT business krásné vánoční svátky, plné klidu a osobní pohody. A ať nadcházející rok s třináctkou na konci je rokem jen úspěšným.

			Kateřina Rotterová			Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on- -line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu 
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více