Rok 2018: Které trendy si letos nenechat ujít?

Je tady první měsíc nového roku a my pomyslně zase stojíme na marketingové startovní čáře a zvažujeme, na co všechno se v letošní komunikaci zaměřit. Nejenom abychom šli s dobou, ale abychom získali co největší pozornost internetového publika a nové zákazníky. Na co se tento rok zaměřit?

Personalizovaný obsah

Obsah byl a stále bude král, jen musí být šitý na míru. Tento trend bude více než posilovat i v roce 2018 a s tím, jak neustále dochází k vývoji nových technologií a marketingové značky je adaptují, má personalizovaný marketing možnost být ještě efektivnější. U personalizovaného obsahu se nemusí jen jednat o uvedení křestního jména v oslovení, ale zapojení i dalších prvků, které vytvoří skutečnou konverzaci.

 Obr. 1 – Ukázka tweetu k The Know

Obr. 1 – Ukázka tweetu k The Know

Malá ukázka z praxe. Virgin Hotels v Chicagu spojili využití personalizace a mobilní aplikace, aby u zákazníků zvýšili celkový požitek v průběhu pobytu. Virgin chtěli pro své hosty připravit platformu, kde by hosté mohli ještě více naplánovat svůj pobyt. Výsledkem byla aplikace Lucy, kde si hosté například nastavili, jakou by chtěli v pokoji teplotu, co má být hlavní kanál při spuštění TV nebo objednání večeře.

K tomu Virgin připravili program The Know, kde host vyplnil krátký dotazník a „naplánoval“ si, co by chtěl v minibaru, sdělil své případné alergie anebo si vybral koktejl, který na něj v pokoji po příjezdu čekal (viz Obr. 1).

Personalizace v této podobě je jen těžko porazitelná a dává hotelům příležitost, jak nabídnout něco zcela originálního. Takto získané informace jsou skvělou možností dalšího marketingového využití, protože jedna ze studií společnosti Accenture ukázala, že 75 procent klientů nakoupilo s větší pravděpodobností, když jim společnost připravila personalizovanou nabídku, která zohlednila předchozí nákupy. Tento přístup bude více než vítán i v letošním roce 2018.

Video a obrázky

Kam se vydáme dál? Do vizuálního světa, protože tento typ obsahu vždy přitahuje pozornost uživatelů, kteří se snadněji otevřou vzájemné komunikaci. A je jedno jestli to budou videa nebo animované GIFy, které zobrazí vtipnou reklamu, zábavný zážitek nebo doporučení na výlet.

Právě ona uživatelská interakce má mezi námi marketéry cenu zlata. Dnes je již poněkud nákladné přitáhnout pozornost uživatelů bez jejich osobního zapojení. Z tohoto důvodu další trend, kterým je maximální zapojení videa, bude hrát velkou roli.

A statistická data nám to jen potvrdí. Každý den uživatelé Facebooku zhlédnou přes 8 mld. videí. Americká společnost MediaKix navíc předpověděla, že v roce 2019 dosáhnou útraty za video reklamu v USA 14 mld. USD. Jaký bude trend v Evropě? Co myslíte? Samozřejmě i klasické vizuální prvky, jako jsou obrázky, budou důležité. Avšak odhady hovoří o tom, že v roce 2019 se bude z 80 procent používat primárně video. Velkým přínosem bude i využití personalizovaného videa v pravidelné e-mailové komunikaci, což může pomoci zvýšit click-through rate až o 65 procent.

Uživatelská interakce má mezi námi marketéry cenu zlata. Dnes je již poněkud nákladné přitáhnout pozornost uživatelů bez jejich osobního zapojení.

Hovoříme-li o videích, pak nesmím zapomenout na Instagram Stories, díky kterým snadno vzniknou autentické, přirozené a nijak přikrášlované videopříběhy, které uživatelé více než milují. Nahrajte v hotelu jakýkoliv moment a předejte ho do světa. Příprava ranní kávy, snídaně pro hotelové hosty, jídla v hotelové restauraci, ukázka přípravy pokoje a dalších každodenních aktivit, které představíte v krátkém videu, budou pro uživatele zajímavé. instagramovské stories jsou ideálním pomocníkem pro natáčení videí v duchu „behind the scenes“ a odměnou pak může být vysoká viralita vytvořeného obsahu.

Jak toho využít v praxi? The Precinct Hotel používá Instagram Stories k představení poledního menu. Na začátku se zaměří na ukázku toho, co mají na daný den připraveno a následují krátké video úseky s ukázkou již hotového jídla. Přiznejme si sami, když uvidíme úžasně připravené jídlo, je to obrovská motivace se do hotelu/restaurace vydat. U příspěvku nesmí chybět udání místa (na Instagramu tzv. location sticker), aby sdělení bylo lépe dohledatelné a zobrazilo se většímu počtu uživatelů – vašim fanouškům a dalším uživatelům, kteří vašimi fanoušky ještě nejsou (viz Obr. 2).

 Obr. 2 – Ukázka instagramových příspěvků hotelu The Precinct

Obr. 2 – Ukázka instagramových příspěvků hotelu The Precinct; The Precinct Hotel používá Instagram Stories k představení poledního menu (vlevo); Video ukázka již hotového jídla (vpravo)

User generated content

Co dalšího nám ve skládačce trendů chybí? Je to obsah generovaný uživateli. Obrázky, videa a hodnocení jako důkaz, že vaše služby jsou na výborné úrovni. Výzkum společnosti Nielsen doložil, že 80 procent uživatelů věří doporučení od známých a 66 procent důvěřuje zkušenostem uživatelů na internetu. Na základě těchto dat je zřejmé, že značky mají enormní zájem na tom, aby uživatelé tyto informace sdíleli. S tím pak jde ruku v ruce širší začlenění uživatelského obsahu přímo do marketingové strategie společnosti.

Asi vás napadne, jak to zrealizovat. V prvním kroku je nutný marketingový monitoring a pravidelné dohledávání toho, co uživatelé např. o pobytu ve vašem hotelu sdílejí. Pokud se vám nějaký obsah zalíbí, pak je nutné (a to bych nejraději několikrát zvýraznila) požádat uživatele o souhlas ke sdílení. Uživatelé rádi uslyší, že někdo před nimi měl u vás skvělý pobyt nebo dovolenou. Zároveň to napomáhá přesvědčit sebe sama (jako zákazníka), že volba je správná, a je to i „popostrčení“ k realizaci objednávky (viz Obr. 3).

 Obr. 3 – Snímek instagramového profilu Loews Hotels

Obr. 3 – Snímek instagramového profilu Loews Hotels
 

Výbornou ukázkou, jak s obsahem uživatelů pracovat, je americký řetězec Loews Hotels. Ve své reklamní kampani #travelforreal vyměnil profesionální fotografie za ty od hotelových hostů. Uživatelé sdíleli své záběry z jednotlivých hotelů řetězce a ukazovali atmosféru a zážitky z vybraného místa. Tato kampaň byla velmi úspěšná a přinesla řetězci vítězství hned dvakrát. Prvním byly obchodní výsledky a druhým originalita a autentičnost, která má dnes vysokou hodnotu. Uživatelé již nemají zájem vidět „umělé“ hosty, ale ty skutečné.

Virtuální realita a umělá inteligence

O čem se ještě zmínit? Virtuální realita (VR) a umělá inteligence. O VR jsem obšírněji psala v prosincovém vydání COT, které bylo zaměřeno na využívání technologií v cestovním ruchu. Trendy ukazují, že VR se bude v komunikaci se zákazníky stále více objevovat. Nejenom pro hotely je to unikátní příležitost pro živé představení a zaujetí zákazníka v okamžiku, kdy se rozhoduje o nákupu. Představte si, že by vás hotelem provedl třeba přímo pan ředitel a ukázal, jak se v jeho hotelu budete mít skvěle. Myslím, že by to pro všechny potenciální zákazníky mohl být úžasný zážitek a „přiměl“ by je ke kliknutí na tlačítko „Objednat“. Co vy na to?

S rostoucím využíváním VR přichází stále více ke slovu i umělá inteligence, která si na poli cestování také začíná ukusovat svůj velký podíl. Dokládají to například data ze studie Salesforce State of the Marketing Report. Dotazovaní marketéři v ní potvrdili dvakrát větší zájem o využití umělé inteligence v kampaních a 57 procent jich také odsouhlasilo, že VR hraje velmi důležitou roli při navazování vztahu nejenom s potenciálními, ale i s těmi stávajícími zákazníky. Marketéři také ve studii sdělili, že během následujících dvou let by využívání umělé inteligence mělo vzrůst o 53 procent.

Trendy letošního roku jsou nepochybně velmi zajímavé a věřím, že některý z nich se intenzivně objeví i ve vaší marketingové komunikaci. Přeji vám, aby rok 2018 byl úžasnou jízdou, s velkým množstvím radosti a úspěchů!

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více