V prvním čtvrtletí roku 2014 přijelo do Česka celkem 1,4 milionu zahraničních turistů (zahraničních návštěvníků ČR, kteří alespoň jednu noc přenocovali v hromadném ubytovacím zařízení), což představuje nárůst 1,6 procenta oproti stejnému období předchozího roku. Zpomalení růstu zaznamenaly statistiky u turistů z Ruské federace. Vyplývá to z údajů o návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení (HUZ), které zveřejnil Český statistický úřad.
Ruských turistů přijelo v prvním čtvrtletí roku celkem 184 000, což představuje meziroční nárůst tři procenta. V minulých letech však příjezdy ruských turistů rostly mnohem rychleji. Mezi roky 2012 a 2013 se například počet příjezdů ruských turistů zvýšil o celých 10 procent.
„Do příjezdů z Ruska se v prvním čtvrtletí promítla zejména devalvace rublu, která skokově zdražila zájezdy do Česka. Důsledky rusko-ukrajinské krize ale silně pocítíme v druhém čtvrtletí," uvedl Rostislav Vondruška, generální ředitel agentury CzechTourism. Přestože příjezdy ruských turistů zatím pouze zpomalily, v případě další eskalace konfliktu by mohly začít klesat.
Agentura CzechTourism ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj se na aktuální situaci snaží reagovat. „CzechTourism plánuje oslovit ruskou veřejnost, aby ji povzbudil k cestám do oblíbené destinace – České republiky. Využijeme k tomu kombinaci PR článků, inzerce, outdoorové reklamy a elektronických médií. Důležitým faktorem je zde včasnost oslovení cestovatelské veřejnosti, aby se nezastavil příliv návštěvníků z ruské federace po květnových svátcích," dodává Vondruška.
V prvním čtvrtletí roku vzrostly také příjezdy turistů z Polska (+10 %), Slovenska (+7 %), či Velké Británie (+4 %). Z mimoevropských trhů rostla tradičně Čína (+6 %) a především Jižní Korea (+43 %). Jihokorejských turistů dokonce poprvé přijelo více než turistů z Číny.
„Nárůstu počtu jihokorejských turistů pomohly především tři nové přímé lety na trase Praha–Soul (od června) a jeden přímý let na téže trase otevřený v březnu letošního roku. I s linkami Korean Air, které pomohly výraznému rozvoji evropského trhu loňskou kampaní ‚Praha – brána Evropy‘ s participací CzechTour-ism, jde nyní již o osm letů týdně. Významnou zásluhu na zvýšení počtu korejských turistů má i hlubší spolupráce s tamními touroperátory. Zahraniční zastoupení agentury CzechTourism v Soulu přivezlo v loňském roce do České republiky sedm press a fam tripů a letos již další čtyři," doplňuje k trendu ředitel zahraničního zastoupení CzechTourism v Soulu Michal Procházka.
Korejští turisté jsou uchváceni z romantického nádechu Prahy, oceňují její unikátní atmosféru menší, ale kulturně i historicky bohaté země, která se pyšní nejvíce zachovalou historií v Evropě. „Nárůst svatebních romantických cest korejských turistů do České republiky se dle informací největšího korejského touroperátora Hana Tour pohybuje až okolo 3 000 %, a to i díky vzájemné spolupráci na kampani představující Prahu coby nejfotogeničtější město Evropy," dodává Michal Procházka.
Počet turistů z Německa dosáhl v prvním čtvrtletí celkem 293 000 a proti předchozímu roku se prakticky nezměnil. Počty přenocování zahraničních turistů v prvním čtvrtletí také stagnovaly – dosáhly celkové hodnoty 4,3 milionu.
-CzT-