S ministryní Šlechtovou o transpozici evropské směrnice

Skutečnost, že Česká republika musí do své legislativy transponovat evropskou směrnici o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, je odborné veřejnosti dobře známa. Ne každý má ale povědomí o tom, co přesně bude související změna tuzemské legislativy obnášet. V následujícím rozhovoru jsme proto s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou rozebrali základní práva a povinnosti, s kterými budou muset podnikatelé v cestovním ruchu počítat.

 Karla Šlechtová

Karla Šlechtová

Paní ministryně, již delší dobu je známo, že ministerstvo připravuje rozsáhlou novelu zákona č. 159/1999 Sb. a dalších zákonů v souvislosti s transpozicí směrnice EU. Řekněte nám prosím blíže něco o tvorbě této novely a o chystaných změnách.

Ministerstvo připravilo novelu zákona č. 159/1999 Sb. a dalších zákonů (občanského zákoníku, živnostenského zákona, zákona o Státním fondu rozvoje bydlení), protože Česká republika je povinna do 1. ledna 2018 převzít do svého národního právního řádu směrnici EU o zájezdech a spojených cestovních službách. Návrh zákona a vše, co s ním souvisí, jsme opakovaně konzultovali se zainteresovanými subjekty. Naším hlavním cílem bylo správně a včas transponovat směrnici a přitom se vyhnout zbytečně zatěžující regulaci. Jinak řečeno, poskytnout spotřebiteli jistotu práv, která mu zaručuje směrnice EU a zároveň nesešněrovat naše podnikatele regulací, která by byla neopodstatněná a nepřiměřená. Osobně kladu velký důraz na tuto vyváženost. Jde o opravdu nelehký úkol, neboť zainteresovaných subjektů je v této oblasti velmi mnoho – novela se dotýká podnikatelů, spotřebitelů a státu, přičemž souvisí s kompetencemi hned několika resortů. Jen povídání o připomínkách každé z těchto skupin by vystačilo na samostatný článek. Díky harmonizaci práva se trh rozšiřuje a podmínky na něm se vyrovnávají, to platí jak mezi jednotlivými zeměmi, tak mezi podnikateli, kteří prodávají totéž, jen jinými technickými prostředky (zájezdy, SCS). Bude to změna, která povede k další profesionalizaci trhu a ta povede ve výsledku k posílení a rozšíření ochrany zákazníků-spotřebitelů.

Co podle vás tento zákon přinese právě spotřebitelům?

Nový zákon posílí spotřebitelská práva. Zajistí to, že zákazník, který má zájem o zájezd, vždy obdrží srozumitelnou informaci o zájezdu a ochraně, která se na něj vztahuje. Cestující bude mít větší jistotu předvídatelné ceny, neboť návrh stanoví 8procentní strop pro možnost cestovní kanceláře zvýšit cenu. Má-li dojít k navýšení ceny zájezdu o 8 procent a více, bude mít cestující právo zrušit smlouvu o zájezdu, aniž by byl nucen platit storno poplatky. Dalším příkladem, jak budou posílena práva spotřebitele, je odstoupení od smlouvy o zájezdu. Spotřebitel bude moci odstoupit od smlouvy o zájezdu v případě, že v destinaci či jejím bezprostředním okolí dojde k přírodní katastrofě, válce či jiné vážné situaci, která má vliv na čerpání služeb.

Díky harmonizaci práva se trh rozšiřuje
a podmínky na něm se vyrovnávají.

Nově je řešena i odpovědnost cestovní kanceláře za chyby v rezervačních systémech a pomoc v nouzi. Je navrhováno, aby cestujícímu na zájezdu, který se ocitl v nesnázích (jako je nemoc, nehoda, požáry apod.) byla poskytnuta pomoc. Tato pomoc má v navrhované úpravě konkrétnější podobu. Záruka vrácení ceny za zájezd (vč. repatriace) se i nadále bude vztahovat na zákazníka, který si zakoupí zájezd, a nově za určitých podmínek i na cestujícího, který si zakoupí tzv. „spojené cestovní služby“. Nejširší rozsah práv a ochranu bude i nadále mít zákazník, který nakupuje zájezd. Na něj se budou vztahovat jak práva podle směrnice, tak i práva cestujících v různých modech dopravy podle předpisů EU a pravidla o konzulární pomoci.

Co přinese podnikatelům?

Na první pohled by se mohlo zdát, že snad jen nové povinnosti. Ale není tomu tak. Nová pravidla se budou vztahovat na všechny podnikatele, kteří prodávají zájezdy a spojené cestovní služby v celé EU. Zvýší se tak konkurenceschopnost a zjednoduší se přeshraniční prodeje. Služební cesty, které pořádají specializované cestovní kanceláře / agentury, nebudou spadat do působnosti zákona. Vyhneme se tak zbytečné regulaci. Omezuje se doba, po kterou je cestovní kancelář povinna hradit ubytování v případě výskytu mimořádných a nevyhnutelných okolností (jako např. výbuch sopky a uzavření leteckého prostoru). Přesnější pravidla obsažená v navrhovaném zákoně poskytnou podnikatelům vyšší právní jistotu při podnikání.

Foto: -mmr-

 

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více