S Radkem Vonkou nejen po stopách praotce Čecha

Ústecký kraj rok od roku mění svoji tvář. Stále intenzivněji se profiluje jako atraktivní turistický region a svými úspěšnými projekty se navrací ke své předválečné proslulosti, kdy byl označován za skutečnou „Zahradu Čech“. Do rozvoje cestovního ruchu putují nemalé finanční prostředky z evropských fondů, díky nimž kraj postupně vylepšuje svoji image, třeba realizacemi originálních turistických produktů. Podrobnosti o nejnovějších projektech nám prozradil Radek Vonka, krajský radní zodpovědný za regio­nální rozvoj a cestovní ruch.

Radek VonkaHistorie území Ústeckého kraje je úzce spjatá se starými pověstmi českými – Říp, praotec Čech, Stadice, Přemysl Oráč, Peruc, Oldřich a Božena… Chystáte se tuto jedinečnou koncentraci důležitých „center“ českých bájí využít i pro podporu turismu?

Určitě. Byla by velká škoda to neudělat. Chceme tyto pamětihodnosti celostátního významu marketingově využít a vytvořit z nich základ rozvoje cestovního ruchu v celé oblasti. Řekněte, který kraj v České republice se může pochlubit tolika významnými body nebo momenty české historie? Právě hora Říp svázaná s pověstí o praotci Čechovi nebo Stadice s Přemyslem Oráčem by měly být důležitými součástmi projektu Po stopách praotce Čecha. Historické souvislosti jsou na naší straně, nyní je musíme „přetavit“ v efektivní turistický produkt. Na tuto podle mého názoru mimořádně životaschopnou tematiku navážeme ještě další připomínkou českých historických tradic – projektem Chrám chmele a piva v Žatci.

Můžete přiblížit hlavní záměr projektu?

Smyslem je přiblížit naší i zahraniční veřejnosti památky Ústeckého kraje, které jsou spojeny s legendami a počátky české státnosti. Do projektu jsou již vedle kraje zapojeny také některé obce. Projekt se tak již fakticky realizuje. Loni například kraj uvolnil čtvrt milionu korun na restaurování pomníku Přemysla Oráče ve Stadicích nebo 350 tisíc na obnovu rotundy sv. Jiří na Řípu. Po stopách praotce Čecha se však zájemci nevydají jen na Říp nebo do Stadic, ale do dalších šedesáti zajímavých míst regionu.

Jakými kanály proběhne medializace?

U podobných projektů je samozřejmě podstatné, aby se o nich dozvědělo co nejvíce lidí. Sdělení ale musí být jasné, výstižné, srozumitelné, a především jednotné. Proto jsme připravili kompletní komunikační nástroje celého projektu počínaje vytvořením loga, nejrůznějších prezentací, inzerátů, plakátů a konče distribucí dárkových předmětů či realizací webových stránek www.praoteccech.cz . Projekt Po stopách praotce Čecha je pro nás velmi významný, proto jej hodláme rozvíjet nejen vlastní komunikací, tak také ve spolupráci s Národním muzeem, které připravuje na toto téma velkou výstavu, poslední před plánovanou rekonstrukcí muzejní budovy. Expozice, které se návštěvníkům otevřou letos na podzim, budou skvělou reklamou pro Ústecký kraj.

Na koho je projekt zacílen?

Stadice, pomník Přemysla OráčePrioritním cílem je oslovit širokou veřejnost v celé České republice a prezentovat náš kraj jako nevšední turistickou destinaci, ve které se lze navíc lecčemu přiučit. Zvláštní skupinou, na kterou se zaměřujeme, jsou rodiny s dětmi a děti ve školách. Proto jsme podstatnou část komunikace přizpůsobili tak, abychom vzbudili zájem u nejmenších návštěvníků. Využili jsme atraktivní formu komiksů a kreslených postaviček. Připravili jsme také speciální hru, která na historická místa mladé lidi nebo přímo školy přitáhne. Samozřejmostí jsou také uživatelsky přívětivé webové stránky s nejaktuálnějšími informacemi o projektu.

Jak je to s jeho financováním?

Z Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad, tedy z evropských peněz, byly již schváleny téměř dva miliony korun na marketingovou část projektu. Na úpatí hory Říp vzniklo také za dvanáct milionů z tohoto programu nové parkoviště pro veřejnost. Otevřeno bylo v říjnu loňského roku. Pokud se podaří dohodnout s majitelem pronájem pozemků na samotném vrcholu hory, bude navíc možné připravit další projekty na revitalizaci tohoto místa opředeného legendami. Potřebné finance by mohly a měly opět přijít z evropských dotací.

Jaké další aktivity napomáhají k propagaci kraje?

„Praotec Čech“ samozřejmě není jediným projektem na podporu turistického ruchu v našem kraji. Samostatně a velmi dobře funguje také podpora Českého Švýcarska a v přípravě je další velký projekt na podporu celého Ústeckého kraje. Snaze zlepšit obraz a vnímání našeho kraje jako kvalitní turistické destinace věnujeme značné úsilí. Pevně věřím, že naše práce bude úspěšná.

Projekt je podstatnou měrou zacílen na děti a mládež. Jeho propagace proto probíhá také atraktivní formou komiksu Projekt je podstatnou měrou zacílen na děti a mládež.
Jeho propagace proto probíhá také atraktivní formou komiksu


Můžete být trochu konkrétnější?

České Švýcarsko již dávno není jen Pravčická brána a lodičky na Kamenici. Chceme návštěvníkům poutavou a nevšední formou ukázat, že je zajímavým turistickým místem ve všech ročních obdobích, že si zde užije celá rodina a že je tu prostor i pro adrenalinové sporty či kulinářské zážitky. Velkou novinkou proto bude magazín Zážitky v Českosaském Švýcarsku, při jehož realizaci využijeme opět fondů Evropské unie. Návštěvníky budeme lákat i novou publikací o Pravčické bráně, inovovanou internetovou prezentací či netradičními regionálními turistickými suvenýry. Své příznivce si najdou také opravené křížky a kapličky či informační tabule před místními pamětihodnostmi. Za zmínku určitě stojí i celoroční nabídka průvodcovských služeb či kulturních akcí, například jarní otevření sezony, letní Dny Českého Švýcarska, podzimní cestovatelský festival Sedm divů či zimní fotoworkshopy.

To vše připravujete už na nadcházející turistickou sezonu?

Ano. Nejprve vydáme magazín Zážitky, který bude připraven již na jaře, tedy před hlavní turistickou sezonou, a další projekty budou navazovat tak, abychom mohli v příštím roce plynule pokračovat ve zlepšování turistických služeb v ještě větší míře.

Text: Jan Pomykal
Foto: archiv Ústeckého kraje

www.kr-ustecky.cz , www.praoteccech.cz 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více