
RNDr. Renata Šedová ze svazku obcí Region Orlicko-Třebovsko je příkladem člověka z terénu, který má zkušenosti s rozvojem cestovního ruchu „odspoda“. V posledních letech byl svazek obcí Region Orlicko-Třebovsko ve svých aktivitách velmi činorodý. Stal se úspěšným žadatelem o dotace z evropských fondů pro nadregionální marketingový projekt Aktivní turistika v Česku, do kterého bylo zapojeno dalších 27 partnerů, a především příjemcem 65 milionů korun z evropských fondů a od státu z programu SROP na regionální projekt desetiletí Aktivní turistika na Orlicko-Třebovsku, v rámci kterého vznikly cyklostezky údolím řek Tiché Orlice a Třebovky. Nás zajímalo, kde Renata Šedová vidí v rámci „svého“ regionu příležitosti k rozvoji inovativních forem cestovního ruchu.
Co je podle vás charakteristickým specifikem vašeho regionu a jak těchto atributů využíváte při vývoji inovativních produktů cestovního ruchu?
V Regionu Orlicko-Třebovsko jde hlavně o perfektní infrastrukturu pro bezpečnou cyklistiku a in-line bruslení na stezkách s kvalitním povrchem bez převýšení a bez provozu vozidel o délce 30 kilometrů. Stezky jsou navíc vedeny nádhernou přírodou, údolím Tiché Orlice a Třebovky mimo frekventované silnice první třídy. Cyklotrasy z Ústí nad Orlicí vedoucí na tři strany – Letohrad, Česká Třebová a Choceň – jsou dobře dopravně dostupné po železnici, autem lze zajet přímo ke stezkám na parkovací plochy, které se právě dobudovávají a legalizují. Doplňují se také bezpečnostní prvky a zlepšuje se systém údržby tras. Přímo na stezkách podnikatelé budují potřebné služby (například nový sporthotel nebo bufet) a ve středu tras se nalézá vícefunkční areál aktivní turistiky v Cakli s tábořištěm, ubytovnou, bufetem, umělou lezeckou stěnou a s půjčovnou kol, bruslí, lodí a horolezeckého vybavení. Taková kombinace nabídky turistických aktivit a patřičné infrastruktury je v České republice skutečně nevšední a inovativní.
Kvalitní cyklostezky na Orlicko-Třebovsku využívají i příznivci in-line bruslení |
Který produkt / balíček / atraktivitu považujete v rámci vašeho projektu za nejvíce inovativní a proč?
Jde právě o produkt nebo chcete-li balíček služeb s využitím výše popsané jedinečné infrastruktury v krásné přírodě našeho regionu. Je však potřeba jej nejprve poskládat a zobchodovat přes touroperátory, což nebude snadné. Tipy na výlety na téma cyklo&in-line a aktivní turistiky jsou již dnes vystavené na webových stránkách www.orlicko-trebovsko.cz, na který přijde ještě dopracovat interaktivní mapa na bázi Googlu. Co bude trvat určitě déle a bude náročné, je sestavení a přímý prodej balíčků teambuildingových pobytů pro skupiny v počtu asi 10 osob přes agentury a cestovní kanceláře. To vše samozřejmě v mezích přísné legislativy.
Jak vznikla myšlenka na vytvoření tohoto marketingového projektu?
Myšlenka vznikla již před deseti lety v hlavách lidí žijících v regionu. Díky obrovskému sepětí a solidaritě obcí a měst, velkému odhodlání projektového a realizačního týmu a ve spolupráci s krajem a Evropskou unií se projekt realizoval. Věříme, že budeme v naší práci i nadále úspěšní a originální.
Co je podle vás hlavní překážkou vzniku inovací v cestovním ruchu?
Nedostatek nápadů, absence know-how a neochota touroperátorů pustit se do rizika s prodejem domácích produktů.
Text: Jan Otava, Mag Consulting
Foto: archiv Renaty Šedové a Bruno Caisar
www.orlicko-trebovsko.cz