Senioři – nadějný segment klientely cestovních kanceláří

Cestování seniorů bylo stimulováno jako oboustranná šance: na prodloužení sezony i k obohacení jejich postpracovního života. Myšlenka to není nová, Skandinávie ji razila již po polovině minulého století (s důrazem na sociální aspekt), ale do Česka dorazila teprve v souvislosti se španělským projektem známým jako 55+, který si více všímal využití mimosezony, a to turisty ze Španělska a z chudších zemí EU.

Kdo jsou senioři a kolik jich je

 V zásadě se za seniory pokládají lidé po dosažení věku potřebného k odchodu do důchodu. Ten může být sice v každé zemi (a pro každé pohlaví) jiný, nicméně statistici, přinejmenším v zemích EU, se shodli na hranici od 65 let. Tito senioři tvořili v roce 2016 od 14 do 22 % obyvatelstva jednotlivých evropských zemí, nejvíce v Itálii – 22 % následované Řeckem a Německem (po 21 %), naopak mezi mladší nám blízké země patří Polsko (jen 16 %) a Slovensko (jen 14 %). Nejčastěji představují senioři 18 % obyvatelstva a tato hodnota platí i pro Českou republiku: 18,3 % v roce 2016 oproti 17,8 % v roce 2014. V absolutním vyjádření je to více než jeden milion osm set tisíc seniorů. 61 % z nich je ve věku pod 75 let, který zpravidla cestování nebrání. Disponují fondem volného času a mají pochopitelný sklon ke spotřebě, tedy zájem věnovat disponibilní prostředky na to, aby si užili a dohnali to, na co nebyl čas. Pokud rádi cestují, cestují často, s tím, že rádi věnují čas vyhledání nejvýhodnějších možností nejen jako prostředek k úsporám, ale i jako ukázku své šikovnosti.

Pro turistický průmysl jsou senioři cennou skupinou, která pomáhá prodloužit sezonu: nejsou vázáni na školní prázdniny a celozávodní dovolené, ba naopak se jim s oblibou vyhýbají, protože preferují více klidu, větší osobní přístup od poskytovatelů služeb a méně horké klima. Pro cestovní kanceláře se k těmto kladům přidává i fakt, že senioři mají rádi své jisté, takže i když přibývá těch, kdo bezpečně surfují po internetu, zpravidla si tam svůj zájezd jen najdou, příp. i koupí, ale obvykle si ho nesestavují sami. Nadto bývají své cestovce věrní.

„55 plus“

Projekt 55+, resp. Europe Senior Tourism v kostce představuje využití kvalitních hotelů v mimosezoně, ubytování nejméně s polopenzí a nápoji, jeden výlet v ceně a řadu dalších fakultativně, průvodce k dispozici. K tomu dotace od španělské vlády a slovní podpora EU. Cestovní kanceláře i senioři po prvotních zmatcích využili příležitost – a když se projekt rozjel, státní dotace vyschly s tím, že poskytnutí jakýchkoliv výhod je na jednotlivých oblastech a podnikatelích, což platí nejen pro Španělsko.

Speciální zahraniční zájezdy pro seniory dnes

Pokračovatelem původního projektu jsou zájezdy označované 55+, na něž se u nás specializovaly především CK Quality Tours a Delfín Travel. Objemy nezávisle srovnat nelze (ve sbírce listin má Quality Tours poslední výsledky z roku 2011), pokud jde o trendy, zatímco prázdno pod některými záložkami na webech Quality Tours napovídá, že paleta nabídky je o dost užší než se chce jevit (i z těch funkčních je část jen přeprodej zájezdů jiných cestovních kanceláří), Delfín Travel rozšiřuje vějíř svých zájezdů (zvláště poznávacích) o další a exotičtější destinace.

Pobytové zájezdy zachovávají princip 55+ (výhodnější cena za podmínky nejméně 1 senior ve dvojlůžkovém pokoji). Cílovými zeměmi jsou: Španělsko (vč. ostrovů, přičemž Kanárské ostrovy operuje jen Canaria Travel), Itálie (vč. Sicílie a Sardinie), Portugalsko (Madeira, Azorské ostrovy), Maďarsko, Slovinsko, Albánie a dokonce Thajsko (jen Delfín Travel), Chorvatsko a Malta. CK Kovotour Plus nabízí zájezdy 55+ i do Bulharska, Černé Hory a na Severní Kypr.

Podle sdělení Tomáše Hubky, jednatele CK Delfín Travel, se zájezdů účastní nejčastěji páry (nejen manželské). Singl cestujících je do 10 % – ne že by byla nízká poptávka, ale kvůli menší nabídce jednolůžkových pokojů, resp. vyššímu singl příplatku v hotelech. Proto Delfín Travel nabízí, že singl zájemcům zprostředkuje vzájemný kontakt, aby se eventuálně mohli domluvit na společné dovolené.

Poznávací zájezdy vč. exotických označené jako „55+“ nemají s původním projektem mnoho společného, ale jejich program je přizpůsoben vyšší věkové skupině, tedy mají méně náročných přejezdů, pěších výstupů, schodů atp., u exotiky i menší skupina. Exotické zájezdy nejsou dotovány, a proto cílí na dobře situované seniory – podle sdělení Delfín Travel se prodávají velmi úspěšně (samozřejmě nejde o masovou turistiku). U pobytových i poznávacích zájezdů je samozřejmá každodenní péče delegáta/průvodce (u zájezdu Delfín Travel do Peru dokonce 2 průvodců).

Cestování pro seniory v Česku

Projektem 55+ se inspirovala i Česká republika – MMR podpořilo projekt CK OK Tours Cestování pro seniory, který na stejnojmenném portálu nabízí zvýhodněné pobyty a zájezdy prakticky za podmínek 55+. I tady zájemci reagovali – a i tady podpora po zavedení programu skončila. Nicméně OK Tours v programu pokračuje, klienti mají zvýhodněné ceny a komponenty pobytů/zájezdů (vč. přímého kontaktu na slevy na dráze atd.). Programy 55+ cestovní kanceláře OK Tours v České republice a na Slovensku nejsou jen čistě pobytové (60 %), kromě zaměření na wellness, lázeňství atp. (25 %) mají i programovou náplň (trénink paměti, malování apod.) a stále větší oblibě se těší i poznávací zájezdy, jejichž nabídka v Česku po roce 1989 takřka vymizela. Podíl singl účastníků je vyšší než u zahraničních zájezdů – cca 40 %.

Pro turistický průmysl jsou senioři cennou skupinou, která pomáhá prodloužit sezonu: nejsou vázáni na školní prázdniny a celozávodní dovolené, ba naopak se jim s oblibou vyhýbají, protože preferují více klidu, větší osobní přístup od poskytovatelů služeb a méně horké klima.

Zvýhodněné pobyty pro seniory nabízí i CK Atis, a to hned pod dvěma označeními: Dovolená pro seniory a Dovolená pro zralý věk. Zralý věk je od 50 let, senioři zpravidla 55+ (někdy až od 60 – jak který hotel). Sleva spočívá v neúčtování některých příplatků (singl, volný vstup atp.), uplatnění principu 6 = 7 nebo 11 = 14, plná penze za cenu polopenze, navíc odpolední káva. Méně orientovaný senior by se ale bez pomoci prodejce v katalogu, který obsahuje i neseniorské nabídky, poněkud obtížně vyznal.

Senioři – marketingové heslo

Využití seniorských programů k prodloužení sezony, resp. obsazení mimosezony spolu se zaklínadlem „slevy“ inspirovalo k markantnější nabídce seniorských slev, jinde i specializovaných zájezdů a koneckonců i hotelových nabídek.

Zájezdy nejen pro seniory, Kypr: jaro, podzim – tento katalog, s kterým přišla CK Venus Trade and Tours před několika lety, je tvůrčí aplikací toho, kdy se mimosezonní slevy a dotace týkají nejen seniorů, takže de facto nemají oproti neseniorům žádnou výhodu, ale mohou se spolehnout na to, že ubytování je pro ně vhodné a zdravotní péče v místě je zajištěna.

Seniorské slevy u běžných nabídek

Slevy pro seniory najdeme také u některých hotelů i v nabídce některých cestovních kanceláří. Tak např. CK FIRO-tour nabízela při rezervaci v první vlně pro seniory slevu 40 % katalogové ceny na mimoprázdninové pobyty při obsazení dvojlůžkového pokoje 2 osobami. First minute sleva k témuž termínu činila 14 %, takže senior mohl ušetřit hezkých 26 %. Senior program CK Alexandria poskytuje na omezený počet míst 50% slevu, ovšem pro každou druhou osobu, takže pořád ještě hezkých 25 %, CK Neckermann nabízí pro seniory slevu až 10 % z ceny ubytování, CK Blue Style slevu 500 Kč z aktuální ceny zájezdu s nutností rezervace minimálně 30 dnů předem (čímž eliminuje ceny superlastmomentu), CK Venus Trade and Tours dává seniorům 60+ slevu 15 % za podmínky koupě zájezdu nejméně 2 měsíce před zahájením. Některé cestovní kanceláře u některých hotelů v mimosezoně nabízejí pro seniory místo slev zvýhodnění typu neúčtování příplatku za jednolůžkový pokoj.

Seniorské slevy a balíčky nabízejí i samy hotely, obvykle s uvedením rozhodného věku. O seniory je zájem, senioři jsou aktivní. Není to konfekční masová turistika, ale perspektiva pro specializované cestovní kanceláře. Příznačné je, že „velká trojka“ pro ně vlastní produkt sama nepořádá.

Foto: Shutterstock.com

Ing. Eva MráčkováAsociace cestovních kanceláří České republiky
manager
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více