V termínu 4.–5. února 2014 proběhlo v Budapešti vrcholné jednání zástupců zemí Visegrádské čtyřky (V4 – České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska) zodpovědných za cestovní ruch na úrovni ministerstev a centrál cestovního ruchu. Maďarsko realizovalo setkání zemí V4 na základě probíhajícího předsednictví v rámci V4 (červen 2013 – červen 2014), a navázalo tak na předsednictví Polska. Následující předsednickou zemí v rámci uskupení V4 bude Slovensko.
Spolupráce zemí v oblasti cestovního ruchu probíhá již jedenáctým rokem a nárůst počtu návštěvníků z cílových trhů potvrzuje přínos společných aktivit na tomto poli, které díky společnému financování přináší úspory a synergický efekt v oblasti příjezdové turistiky. Mezi hlavní trhy propagace členských zemí patří Rusko, Indie, Japonsko, Čína, USA a Latinská Amerika. Čtyřleté působení pokračuje v letošním roce v Indii a Brazílii a nově budou realizovány aktivity v Austrálii, Dubaji a na Blízkém východě, pozornost je zaměřena také na rozvíjející se státy SNS.
Hlavními marketingovými nástroji jsou účast na veletrzích, pořádání roadshow, workshopů a prezentací pro odborníky a média a on-line nástroje –
e-learning, e-semináře, blog a powerpointová prezentace. V provozu jsou také speciální webové stránky www.european-quartet.com a společné logo European Melody Quartet.
Graf 1 – Hosté z polska, slovenska a maďarska v hromadném ubytování ČR ( osoby)
Propagace European Quartet přímo reaguje na charakter poptávky návštěvníků z cílových trhů, funguje proklientsky. V tomto směru nabízejí státy Visegrádské čtyřky jedinečný zážitek díky bohatému historickému dědictví, památkám UNESCO, moderní kultuře, lázeňství a příznivé geografické poloze v sousedství navštěvovaných západoevropských států. Marketingová kampaň zahrnuje spolupráci se zahraničními incomingovými společnostmi, propagaci v médiích i aktivity zacílené přímo na koncové turisty a rovněž posiluje spolupráci a podporu národních turistických centrál domácím subjektům cestovního ruchu.
Koncept European Quartet je založen na spolupráci všech stran s tím, že turistický region V4 je sladěný evropský kvartet, který hraje stejnou melodii, i když každý z nástrojů je jedinečný. Turisté zmíněných vzdálených zemí jezdí do Evropy v rámci tzv. balíčků, kdy navštíví více zemí najednou. Celkem je na propagační aktivity v roce 2014 vyčleněno 367 900 eur.
Tab 1 – Zahraniční hosté v HUZ v České republice dle zemí (2013) – top 10
|
Počet osob |
% hostů z celkového počtu osob |
Index 2013/2012 |
Německo |
1 385 398 |
19,0 |
97,5 |
Rusko |
759 138 |
10,4 |
109,4 |
Slovensko |
395 352 |
5,4 |
103,3 |
Velká Británie |
353 973 |
4,8 |
102,1 |
Spojené státy |
386 591 |
5,3 |
105,4 |
Itálie |
333 828 |
4,6 |
94,5 |
Polsko |
386 739 |
5,3 |
104,3 |
Francie |
270 798 |
3,7 |
98,3 |
Rakousko |
212 198 |
2,9 |
104,1 |
Čína |
163 857 |
2,2 |
112,7 |
V roce 2013 zrealizovaly turistické centrály V4 úspěšné partnerské inzertní kampaně v Indii, Číně a Brazílii. V celkovém součtu v roce 2013 realizovalo „Evropské kvarteto” 3 studijní cesty, 5 roadshow, 2 veletrhy, 6 workshopů a prezentací. Přehled všech aktivit European Quartet včetně příjezdových statistik z cílových trhů a profilu členských států poskytuje brožura „European Quartet Facts & Figures", kterou v prosinci 2013 vydala agentura CzechTourism.
Spolupráce zemí V4 v oblasti cestovního ruchu je v souladu s Oznámením Evropské komise – nový politický rámec pro evropský cestovní ruch. Evropská unie je první světovou turistickou destinací s tím, že narůstá počet zahraničních turistů ze zemí BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína, Jižní Afrika).
Cílení propagačních aktivit zemí V4 do Latinské Ameriky je především z důvodu, že se jedná o dynamicky se rozvíjející trh s řadou obchodních příležitostí pro české subjekty. Pro rok 2014 nabízí zahraniční zastoupení agentury CzechTourism řadu nových aktivit pro české soukromé subjekty. Jedná se o trh s více než půl miliardou obyvatel a v posledních letech patří k nejrychleji se rozvíjejícím částem světa. V centru pozornosti jsou především Brazílie a Mexiko, ale ekonomický růst a politická stabilita téměř všech zemí v regionu se stále více promítá i do zvýšeného zájmu o cestování.
V průběhu setkání zástupců ministerstev zemí V4 byly diskutovány aktuální otázky v oblasti cestovního ruchu, došlo k výměně informací v oblasti statistik cestovního ruchu a shrnutí evropských trendů cestovního ruchu, které jsou zohledněny v aktuálních státních politikách a marketingových koncepcích cestovního ruchu na období 2014–2020. Úspěchem byla dohoda všech států o zřízení expertní pracovní skupiny zástupců ministerstev k aktuálním tématům cestovního ruchu, která bude mimo jiné především podporou akceschopnosti vůči politice EU.
V závěru setkání zástupců ministerstev a centrál cestovního ruchu zemí V4 byl podepsán Protokol o vzájemné spolupráci zemí V4 v oblasti cestovního ruchu, jehož přílohou je marketingový plán na rok 2014.
Odbor cestovního ruchu MMR ČR
www.mmr.cz