Silná koruna, EURO a povodně

Mezinárodní workshop autobusové turistiky RDA v Kolíně nad Rýnem zastihl všechny účastníky v nešťastném období právě probíhajících přírodních katastrof v Čechách a v sousedním Německu. Srpnové povodně nevěstily z pohledu autobusové turistiky, a cestovního ruchu vůbec, příliš světlou budoucnost, spíše naopak. Opravdu hrůzných rozměrů ovšem celá událost nabrala v okamžiku, kdy se jí chopili někteří rádoby „kolegové novináři“ a vykreslili povodňové události světu tak barvitě, že nechybělo mnoho a Česká republika byla pro příští rok vymazána ze světové mapy cestovního ruchu.
Naštěstí si tuto situaci velmi rychle uvědomila nejen některá naše profesní sdružení, ale především samotní podnikatelé v cestovním ruchu u nás. Zejména díky jim jsme ještě v době trvajícího povodňového nebezpečí mohli informovat naše partnery v zahraničí a autobusové touroperátory v Německu, jaký je skutečný stav a že Česká republika „žije“ a má stále co nabídnout.

Solidarita s turismem v povodňových oblastech

Zatímco některá naše zahraniční zastoupení (zejména v Polsku) se v prvních povodňových chvílích překonávala v podávání mylných informací místním zájemcům o cesty do ČR, ve stejně postiženém Německu příliš neotáleli. Zemský svaz turismu, Drážďanská reklamní agentura, Saské ministerstvo hospodářství a RDA Mezinárodní svaz autobusové turistiky uspořádali 30. srpna 2002 tiskovou konferenci pod zářivě modrým nebem v Drážďanech.

Andrea Fischer, státní sekretářka saského ministerstva hospodářství, zdůraznila význam turismu pro Sasko a požádala všechny zúčastněné o aktivní spolupráci při překonávání ztrát, vznikajících rušením objednávek. „Prosím všechny zájemce o cestování, aby upustili od rušení objednávek a informovali se přímo u organizátorů. Současně prosíme o podporu také pořadatele cest.“

Místopředseda RDA Thomas Schumann a vedoucí obchodu Dieter Gauf současně oznámili, že autobusová turistika do povodňových oblastí je možná bez omezení. „Cestování do povodní zasažených území je co do významu srovnatelné s finančními sbírkami a odměnou je navíc radost z dovolené.“ Pracovníci v oblasti cestovního ruchu mobilizují všechny síly pro cílenou ofenzivu, která je podpořena prostředky spolkové vlády, resp. spolkového ministerstva hospodářství, jež mají být využity pro širokou propagaci nabídek cestování v postižených regionech.

„Tak jak v posledních týdnech katastrofická žurnalistika pomohla při organizaci sbírek a při informování o neutěšené situaci v postižených oblastech, považujeme v současné době za žádoucí, aby byly vydávány nové pozitivní informace o turistické vhodnosti a atraktivitě těchto oblastí, které by tamnímu obyvatelstvu dodaly odvahu a zajistily jeho existenci,“ tolik výzva Thomase Schumanna médiím.

Některé saské cestovní kanceláře spontánně, i když sami povodněmi postižené, pozvaly děti ze zatopených území na krátkou dovolenou.

Dr. Nora Dolanská, ČCCR, hodnotí přítomnost České centrály v Kolíně nad Rýnem takto:

Naše účast na letošním RDA byla motivována dvěma skutečnostmi:

• jednak jsme chtěli dát světu na vědomí, že Praha, Český Krumlov i další, povodněmi stižená turistická místa, žijí, opět se vzpamatovávají a rozhodně o turisty stojí

• a jednak, že si Česká republika považuje za velkou čest, že se vedení RDA rozhodlo schválit náš návrh na konání kongresu RDA v roce 2004 v České republice.

Ten se bude konat v polovině dubna 2004 v Karlových Varech a Česká centrála již připravila pro jednání v Kolíně nad Rýnem 4 trasy tzv. postkonvention tours, na nichž bychom chtěli autobusovým CK z Německa ukázat nové trasy po naší republice. Připravili jsme je velmi pečlivě i podle toho, jaká dopravní infrastruktura a možnosti parkování i ubytování pro autobusy jednotlivá místa v krajích mají, a snažili jsme se zatraktivnit místa, jež nejsou běžně tolik turistům známá.

Na výroční kongresy přijíždí vždy 300 – 500 účastníků, majitelů cestovních kanceláří, a tak máme důvodnou radost z toho, že město Karlovy Vary i další subjekty mají na konání takový zájem.

Němečtí turisté jsou stále vysoko na první příčce příjezdů a jejich známou vlastností je organizované cestování v kolektivu známých či kolegů, a tak bude hrát autobusová turistika vždy významnou roli při propagaci České republiky jako turistické destinace.

Dva z našich největších incomingových touroperátorů, ATIS a Ingtours, jsou tradičními účastníky RDA workshopu a pravidelně se prezentují samostatně, mimo naši národní expozici. Jak přizpůsobili své nabídky směřující na německý trh s ohledem na skutečnost, že po 11. září 2001 cestuje
autobusy mnohem větší procento Němců? Co konkrétně dělají proto, aby Němci cestovali právě do ČR?

Ing. Ivan Bäuml, Ingtours CK

11. září 2001, když pominu obecný význam a dopad tragédie z hlediska lidského, nemělo na naši cestovní kancelář až takový zásadní dopad. Firma INGTOURS se profiluje především v oblasti individuální turistiky včetně individuálního příjezdu cizinců vlastním dopravním prostředkem a dále v oblasti autobusové turistiky, kde klienti přijedou rovněž vlastním autobusem.

Nicméně obecný dopad 11. září tu byl a stále trvá a přidaly se k němu další aspekty jako např. zavedení společné měny Euro a významné zvýšení spotřebitelských cen v sousedním Německu právě díky přepočtu z DEM na Euro. Zatímco např. Itálie poměrně rigorózně akceptovala přepočítací koeficient, v Německu konkrétně využili uvedeného přepočtu obchodníci k tomu, že zaokrouhlováním a dalšími nástroji fakticky zvedli ceny. Někde tomu bylo bohužel až o 100 % – např. potraviny. Všechny tyto momenty společně s útlumem cestovního ruchu po 11. září způsobily, že došlo k obecnému útlumu turistiky v letošním roce. A neměli bychom zapomenout na přírodní katastrofy – záplavy u nás i v sousedním Sasku a Sasku Anhalt. Naše firma se snaží čelit této situaci celkem standardními nástroji. Především ještě pro letošní rok to je soubor zvláštních nabídek tzv. Last minute, abychom dovytížili kapacity. Pro rok 2003 a dále jsme rozšířili nejenom produkt pro individuální klientelu – viz náš nový katalog ACR 2003 – ale zásadně jsme rozšířili nabídku autobusových pobytů. Proto naše účast na letošním RDA byla dvojnásob důležitá. Připravili jsme kompletně nový produkt pro autobusové touroperátory na internetu pod www.gruppen-tschechien.de. Zde jsme připravili programové pobyty pro touroperátory malé i velké, pro klasické autobusy 45 a více osob, pro minibusy a malé skupiny již od 11 osob a pro mládežnické pobyty. Vzhledem k poměrně rychlému rozmachu internetu si myslíme, že to je cesta správným směrem. Uvedený produkt je tvořen jednak komplexní nabídkou zájezdů s programem na pevný časový úsek (standardní programy) nebo lze i vybírat prostřednictvím určitého stavebnicového modulu a vytvořit si program na objednávku (forfait). Samozřejmě produkt je jedna věc, „donutit“ klientelu cestovat k nám je věc druhá. Zde máme samozřejmě možnosti omezené především finančně. V rámci firmy věnujeme poměrně významnou částku na vlastní propagaci vydáváním katalogů, na internet, letáky, účast na veletrzích. Nemáme samozřejmě možnost komplexní propagace, myslím tím propagace státu jako celku. To je, a asi i v budoucnosti bude, starost jiných orgánů. Zde bych chtěl snad pouze připomenout, že nejenom subjekty uvnitř naší republiky (komerční, ale i rozpočtové) mohou přispívat k vytváření příznivého obrazu naší republiky v zahraničí. Mám tím na mysli i naše mise přímo v cizích zemích (zastupitelské úřady, ČCCR apod. ). I zde jsou jistě velké rezervy, což se opět ukázalo v praxi při katastrofálních povodních. Věřím, že v roce 2003 se situace bude lepšit a lidé, kteří nemohli z nejrůznějších důvodů vycestovat k nám v letošním roce, učiní tak v dalších letech a budou si chtít tento „handicap“ vynahradit. Je samozřejmě na nás všech, abychom jim k tomu u nás doma vytvořili co nejpříznivější podmínky. Mám tím na mysli nejenom materiálně-technickou základnu, ale především změnu mnohdy ještě z minulosti přetrvávajících nešvarů v přístupu k zákazníkovi.

Josef Ryljak, ATIS

RDA vidím jako veletrh, nikoli jako workshop, tento charakter už dávno ztratil. Protože jsme učinili mnohé v předveletržní fázi na jaře t.r., jsme spokojeni. Obecně si myslím, že workshop byl trochu menší, než býval
dříve a méně navštívený. Myslím, že nejpodstatnějším rysem této akce je to, že ač se RDA prezentuje jako
evropská organizace, je a zůstává stále hluboce organizací převážně německou, a to z toho titulu, že naprostá většina nákupčích z řad „bus operátorů“ je ze SRN, občas někdo z Beneluxu, Švýcarska a naprostá většina vystavovatelů usiluje o německou klientelu, jednacím jazykem je němčina a místem konání Německo.

Další charakteristickým rysem je to, že v tomto byznysu jsou „vyšší karty“ již rozdány a je mnohem těžší do něho dnes vstoupit než v boomu v první polovině devadesátých let. Trh je přesycen nabídkami. Letošní RDA časově spadá do tří událostí, které v náš neprospěch těžce poškozují autobusovou turistiku do České republiky – a to posílení koruny, zavedení Eura a povodně. Tato vražedná, nejdříve dvoj, nyní už trojkombinace, poznamenává z hlediska storno další vývoj, i když zůstávám optimista ohledně roku příštího. Němci totiž cestovat budou bez ohledu na to, co se děje. Znamená to přizpůsobit se cenově, a to i z hlediska dodavatelů, a inovovat obchodní kanály. Stáváme se drazí, nikoli komparativně, ale rychlou změnou kurzu koruny v letošním roce. Na druhou stranu nelze nevidět, že v tomto se pro nás skrývá zárodek úspěchu, protože zavedení Eura zvýšilo ceny ubytovacích a hostinských služeb v samotném SRN až na dvojnásobek loňských. Nelze také přehlédnout fakt, že o německou klientelu neusilujeme sami. Roste vnitroevropská konkurence a mnohé hotely v Rakousku, Německu, Chorvatsku, Maďarsku i jinde se dostávají cenami na úroveň našich ubytovacích zařízení.

Jak reagují na současnou situaci někteří další vystavovatelé.

Milan Pavelka, Orea Hotels

Tím, že podíl německých hostů OREA HOTELS je v segmentu zahraničních klientů výrazně většinový a podstatnou částí se jedná o „autobusové“ klienty, přizpůsobili jsme nabídky poptávce stejně jako každý rok bez ohledu na 11. září 2001, protože v konečném důsledku větší vliv než září 2001 z našeho pohledu na uskutečněné obchody měl přechod na jednotnou měnu států unie a posílení koruny. Hotely mají nabídky téměř ušité na míru německým partnerům, ale můj dojem z letošního ročníku tohoto workshopu potvrdil moje obavy, že většina německých klientů si nevybírá Českou republiku z jiného důvodu, než je optimalizace nákladů na dovolenou.

Vepřová výzdoba národní expozice si nakonec ani o nic jiného neříká.

Mgr. K. Štěpánová, Magistrát města Plzně, Odbor propagace a tisku

Plzeň je díky své výhodné poloze na trase dálnice z Bavorska do Prahy pro autobusovou turistiku jako stvořená, zejména disponuje-li tak lákavými cíli, jako je např. světoznámý pivovar Plzeňský Prazdroj. V poslední době se daří propojovat tuto známou pivní stránku města Plzně s prohlídkami historického středu města – právě tuto nabídku jsme s úspěchem představili na Workshopu RDA v Kolíně nad Rýnem. Další nabídkou orientovanou zejména na starší klientelu jsou církevní památky – křesťanské či židovské chrámy v Plzni, Památník obětem zla (tzv. Meditační zahrada) jako místo, kde člověk nalezne klid a usmíření duše… Málo známé a přitom vrcholně zajímavé jsou zejména kláštery v okolí Plzně – Santiniho Kladruby, na jejichž výzdobě se podíleli bavorští umělci bratři Asamové, Plasy či Mariánská Týnice. Výborným doplňkem k poznávání těchto památek jsou především koncerty vážné hudby, které v působivých chrámových prostorách překvapují svou atmosférou. Pro německé klienty je zajímavým tipem také návštěva Nepomuka, rodiště sv. Jana Nepomuckého, který je zejména v Bavorsku velice oblíbeným svatým.

Domnívám se, že nabídky zaměřené na hledání harmonie a uspokojování duše nacházejí v dnešním přetechnizovaném, veskrze komerčním a de facto šíleném světě (viz 11. září 2001) mnohem více příležitostí, jak se uplatnit. V konkurenci ostatních zemí má ČR stále své nepopíratelné výhody – je v Evropě uprostřed, a tudíž pro všechny ostatní blízko a kromě tradičních turistických lokalit se zde nachází ještě dosud málo známá místa s téměř nedotčenou přírodou, venkovské lokality s tradičním způsobem života, nově zpřístupněné památky atd.

Problémem celé ČR je ale nevyrovnaná úroveň množství a kvality veškerých služeb v cestovním ruchu. Proto je úkolem celé státní správy a zástupců regionálních správ nejen zajistit dobré informace a podílet se na tvorbě a propagaci turistické nabídky, ale také spolupracovat při řešení základních problémů spojených s rozvojem cestovního ruchu. Právě na Plzeňsku je těch problémů hodně – od chybějící koncepce cestovního ruchu až po nedostatečné služby a nedostatek odborníků, kteří by si s těmito problémy dokázali poradit. Ve městě Plzni jsme v kontaktu se všemi hoteliéry, s většinou restaurací v centru města a se všemi turistickými cíli v Plzni i v okolí. Díky tomu se nám daří sestavit i takové nabídky, jako jsou gastronomické trasy města Plzně. Prezentace nabídky na tom či onom veletrhu je pak jen třešinka na špičce dortu, před tím ale obvykle předchází spousta práce. Na veletrhu je totiž důležité mít v ruce karty, se kterými se dá hrát – a  za nabídkou zajímavostí z regionu dnes už stojí v Plzni nejen magistrát, ale i komerční subjekty, které je také dokážou prodat.

Lukáš Jelínek, Grandhotel Pupp

Po pravdě řečeno, přizpůsobení naší nabídky nebylo nikterak veliké, protože německé autobusová klientela patří již řadu let k našim tradičním klientům. Pro tento velmi specifický segment trhu nabízíme ubytování především v Parkhotelu Pupp, spojené vždy s nějakou zajímavou kulturní akcí v návaznosti na dané roční období. Jako příklad uvedu snad Jarní plesy, Velikonoční veselice, Mozartovy dny v červenci, Dvořákův podzim a velmi oblíbené adventní a vánoční pobyty. Určité přizpůsobení bylo snad tedy jen v cenové stránce našich nabídek, ale nikterak zásadní.

Myslím si, že Česká republika je pro německý trh stále zajímavá, především díky výhodné geografické poloze a stále ještě příznivé cenové úrovni. Již několik let jsme členy RDA a z tohoto členství se snažíme získat co možná nejvíce. Právě každoroční účast našeho hotelu na Workshopu RDA v Kolíně nad Rýnem nám dává nové příležitosti a impulzy v naší práci v segmentu autobusové turistiky. Náš hotel již dlouhou dobu aktivně usiloval o to, aby se výroční setkání členů RDA konalo v České republice, potažmo v Karlových Varech. Tento krok se podařil a prezidium RDA schválilo konání této významné akce pro autobusovou turistiku v roce 2004 v Karlových Varech. Osobně si myslím, že to bude obrovská šance pro nás pro všechny ukázat, že Česko má v této oblasti co nabídnout a že naše služby jsou srovnatelné s ostatními evropskými destinacemi.

Eva Stejskalová, Jerome Travel

Jelikož s naší CK obecně cestovalo vždy větší procento klientů autobusy, nebyl u nás pokles po 11. 9. až tak znatelný jako možná u jiných CK.

Samozřejmě si uvědomujeme, jak velké procento návštěvníků Prahy zabírají klienti z Německa a počítáme s tím v našich marketingových strategiích. V letošním roce se účastníme 5 veletrhů cestovního ruchu pořádaných v Německu. Pro naše partnery jsme připravili několik speciálních nabídek, nových produktů a programů, které by jim měly pomoci přilákat nové klienty. Dále jsme navázali spolupráci s německými internetovými rezervačními systémy a servery o cestování.

V těsném sousedství české expozice se prezentovalo Slovensko. Na to, co konkrétně dělají pro to, aby Němci cestovali právě na Slovensko, jsem se zeptal Viliama Kráľa ze Sorey?

Hotelová spoločnosť Sorea, s.,r.,o., urobila v porovnaní s minulým obdobím viacero krokov, ktorými chce prilákať stále zvyšujúci sa počet autobusom cestujúcich klientov z Nemecka práve do SR.

Prvým rukolapným dôkazom tohto je vypracovanie nového, v histórii Sorey najobsiahlejšieho katalógu, ktorý okrem štandardnej ponuky ubytovania a stravovania v našich zariadeniach obsahuje nové produkty pre skupinové zájazdy. Jedná sa hlavne o poznávacie zájazdy a rehabilitačno-rekreačné pobyty, kongresovú turistiku, letné tábory a lyžiarske zájazdy. Po skúsenostiach z minulých rokov osobitnú pozornosť venujeme seniorom, ktorým sa snažíme ponúknuť im na mieru šitý program a rôzne cenové zvýhodnenia.

Posun nastal taktiež v obchodnej politike, ktorá je hlavne v prípade skupinových zájazdov o mnoho ustretovejšia, ako tomu bolo v minulom období (gratuita, storna a pod.). Po technickej stránke sme v niektorých našich zariadeniach rozšírili kapacitne možnosti parkovísk aj pre autobus. zájazdy, čo v minulosti bolo častým problémom.

Čo sa týka odbornej pripravenosti našich pracovníkov, nedá mi nespomenúť odborný seminár, ktorý bol organizovaný RDA, Univerzitou M. Bela v B. Bystrici a Magistrátom mesta a ktorého sa zúčastnili aj naši zamestnanci. Seminár sa zaoberal tvorbou produktu pre nemeckých touroperátorov a zúčastnil sa ho taktiež viceprezident RDA.

Myslím si teda, že hotelová spoločnosť Sorea je na príliv väčšieho počtu klientov z Nemecka zodpovedne pripravená. Treba však povedať, že nejde len o pasívne čakanie na nemeckého klienta, čoho dôkazom je naša aktívna účasť počas celého roka na viacerých výstavách a workshopoch konaných v Nemecku.

Musím však aj spomenúť aj (ne)skutočnosť, ktorú pociťuje mnoho subjektov cest. ruchu na Slovensku. Ide hlavne o absenciu podpory štátu pri propagácii CR na Slovensku, kde ve×akrát tieto subjekty nadobúdajú pocit a presvedčenie, že suplujú úlohu štátu pri propagácii Slovenska samotného.

Z Kolína nad Rýnem Petr Frindt

www.rda.de

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více