Singletraily lákají stále více cyklistů

Mnohým cyklistům už dávno nestačí sednout na kolo a vyrazit na silnici nebo polní cestu. Stále více mladých lidí i rodin s dětmi vyhledává singletraily, což jsou cyklistické stezky vybudované způsobem šetrným k přírodě. Označení singletrail pochází z angličtiny, protože tyto úzké cesty pro cyklisty, které jsou po celé své délce jednosměrné, se zabydlely nejprve ve Spojených státech amerických a později také ve Velké Británii.

Své příznivce našly ale už i v České republice a jejich obliba každým rokem stoupá. Proto také singletraily a jednosměrné stezky v nejrůznějších bike parcích téměř každoročně vznikají v různých částech republiky. Nejčerstvěji přišli s plánem vybudovat Orlicko-třebovský bike resort starostové měst České Třebové, Ústí nad Orlicí a Litomyšle a dalších okolních obcí letos v březnu. Nápad vybudovat v krásné zalesněné krajině hřbetu mezi městy Česká Třebová, Ústí nad Orlicí a Litomyšl síť propojených terénních stezek pro kola vznikl již před dvěma lety a dostal se do regionální cyklokoncepce. Záměr počítá se čtyřmi lokalitami a nástupními místy, ze kterých budou vycházet okruhy různé obtížnosti. Nejlehčí trasy zvládnou i rodiny s malými dětmi, na nejtěžších trasách s překážkami si užijí ti nejnáročnější bikeři a vyznavači adrenalinu. Terénní stezky, jak to má u singletrailů být, budou jednostopé a upravované, vybudované z přírodního materiálu, jako je zaválcovaný štěrkopísek, lokálně i kámen nebo dřevo. Výchozími místy se zázemím pro parkování, s restauracemi, ubytováním, ale i servisem a myčkou kol či informačním střediskem budou Ústí nad Orlicí – Andrlův chlum, Peklák v České Třebové, Kozlov a Rybník. První tři místa budou navíc stezkami i vzájemně propojená. Celková délka tras by postupně měla dosáhnout 140 kilometrů. „Náš bike resort nebude mít vlastně konkurenci. Nejbližší singletraily jsou dnes v hůře dostupném příhraničí Jizerských a Rychlebských hor. My navíc nabídneme hned čtyři propojené areály, jeden zajímavější než druhý, v krásné přírodě, ke které se snadno přiblížíte. A se všemi službami, již dnes víme, kdo se jich chopí," řekl Jaroslav Zedník, starosta města Česká Třebová a leader projektu za samosprávu.

Orlicko-třebovský bike resort je ale zatím hudbou budoucnosti – starosty zmíněných obcí letos čeká teprve vypracování podrobné studie. Již zmiňovaný Singltrek pod Smrkem v Jizerských horách či Rychlebské stezky, které vedou v okolí obce Černá Voda nedaleko Jeseníku, už mají naopak za sebou celou řadu sezon a důležitých zkušeností. „Singltrek pod Smrkem vznikl jako první destinace značky Singltrek ve snaze zabránit zhoršování podmínek pro terénní cyklistiku v Česku. Díky zkušenostem z USA a především z Velké Británie, které jsem získal při studiu problematiky přírodě blízkých stezek, jsem věděl, že rozsáhlejší sítě stezek s formalizovaným nástupním místem, jednotným marketingem a propagací mohou fungovat jako velmi efektivní produkt cestovního ruchu," říká Tomáš Kvasnička, zakladatel Singltreku pod Smrkem, a vzpomíná na začátky, které nebyly nijak jednoduché: „Chodil jsem tehdy po různých institucích v České republice, abych správce krajiny přesvědčil, že Singltrek stojí zato udělat. Odvahu zkusit to nakonec mělo Krajské ředitelství Lesů ČR v Liberci a Správa CHKO Jizerské hory. Když jsme si s nimi záměr odsouhlasili, začali jsme s mým kolegou a učitelem Velšanem Dafyddem Davisem připravovat projekt, který se pak v několika etapách realizoval." Dnes zahrnuje Singltrek pod Smrkem přibližně 80 kilometrů tras vedoucích po asi 65 kilometrech stezek navržených a postavených tak, aby jízda byla zábavná. Podle obtížnosti jsou jednotlivé trasy označeny barevně. Zeleně značenou stezku zvládne každý, včetně malých dětí na odrážedlech či vozíčkářů. Ostatní barvy stezek – začátečnická modrá, středně obtížná červená i náročná černá – mají v síti tras přibližně stejné zastoupení. V letošním roce se chtějí v Jizerských horách soustředit hlavně na rozvoj doprovodných akcí a programů. „Velmi se nám osvědčují výukové programy pro začátečníky, kteří díky tomu získávají na stezkách více jistoty a více si jízdu na kole užívají. Myslíme ale také na kulturu a uspořádáme několik koncertů a večerních akcí," říká Tomáš Kvasnička.

Jasná koncepce a nezbytná údržba

I druhý, již zmiňovaný singletrail, Rychlebské stezky, který funguje od září roku 2009 na severu Olomouckého kraje, by se měl letos rozšířit o nové „rodinné" trasy. K dispozici by měly být cyklistům ve druhé polovině prázdnin. V současné době jsou Rychlebské stezky dlouhé asi 60 kilometrů a jsou také rozděleny podle obtížnosti na lehké, střední a těžké. Každý si tedy může vybrat. Běžnému cyklistovi by projetí všech tras trvalo asi dva dny. „Rozhodli jsme se singletraily vybudovat v našem domácím prostředí Rychlebských hor, protože se jedná o zapomenutý kout naší země. Pro trasy jsme vybírali terén bez ohledu na stavební náročnost. Šlo nám spíše o využití potenciálu krajiny a o vyzdvižení její krásy. Často jsme trasy budovali v neschůdných kamenných terénech, kde byla stavba velmi náročná. Na tyto úseky ale bikeři rozhodně nezapomenou," tvrdí Pavel Horník, šéf občanského sdružení Rychlebské stezky. A o to právě při budování singletrailů většinou jde – vybudovat stezku v souladu s okolní krajinou, kterou nesmí poškozovat a zároveň musí být stezka bezpečná, aby na ní k úrazům docházelo jen minimálně. Stezka se musí konstruovat tak, aby se na ní nedržela voda a aby nebyla nebezpečná. Neměly by se na ní vyskytovat žádné záludnosti. Přestože dobrá stezka působí jako obyčejná pěšinka, skrývá se za ní obrovské množství odborné práce.

K terénní cyklistice sice určitá neodstranitelná míra rizika patří, ale všichni cyklisté by měli vědět, co je na trati čeká a zda ji zvládnou. Například Singltrek pod Smrkem jeho provozovatelé vybudovali v jasném a předem definovaném standardu. „Výzvou pro nás je nyní vypracovat komplexní systém údržby a správy. Stávající zajištění této oblasti z odborného hlediska zatím selhalo," říká Tomáš Kvasnička. Podobný názor má i  Roman Kalabus, vedoucí týmu Specialized Bike Resortu Valašsko, který je podle jeho slov nejstarším, největším a nejkomplexnějším bikovým resortem v České republice a jediným projektem svého druhu ve Zlínském, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. Roman Kalabus je členem výkonného výboru České mountainbikové asociace a má na starosti i poradenství při stavbách singletrailů v České republice. „Znám mnoho projektů, které skončí právě na udržitelnosti nebo na špatné koncepci z hlediska uživatelského určení. Jsem přesvědčený o tom, že v bike parcích provozovaných soukromými subjekty jako doplněk k zimnímu vyžití, singletraily přežijí, i když je rozdíl mezi bike parkovými tratěmi a singletrailem. V lokalitách mimo parky je to závislé opravdu na zájmu bikerů. Už se mnohokrát stalo, že staré tratě zůstaly nevyužívané a nedá se tedy na nich už jezdit, protože jejich autoři je stavěli třeba na černo, nebo se odstěhovali, začali studovat, mají rodiny."

Jednotlivé singletraily, aby se udržely, se musí stát plnohodnotnou součástí cestovního ruchu a musí mít jasně danou koncepci. A tu třeba v Specialized Bike Resortu Valašsko mají. Pod křídla resortu patří Singletrail a junior centrum Bike park Kyčerka ve Velkých Karlovicích, kde je k dispozici celkem 7 kilometrů tratí v šesti různých kombinacích. Zajezdit si zde tedy mohou všechny kategorie cyklistů. Letos se Bike Park Kyčerka rozroste o další trať v délce asi 2,5 kilometru, další tratě v délce asi šesti kilometrů bude Specialized Bike Resort Valašsko budovat ještě ve Zděchově. V plánu je také druhá etapa BIKE ARÉNY VSETÍN, kde bude po dokončení více než 25 km singletrailů. „Hodláme investovat i do souvisejících služeb, protože vše musí jít ruku v ruce. Bez služeb nemá smysl budovat další traily a bez zajištění prostředků na udržitelnost se určitě nebudeme bezhlavě pouštět do budování nových tratí," zdůrazňuje Roman Kalabus.

A spektrum doprovodných služeb je v rámci singletrailů skutečně široké. Všude jsou k dispozici půjčovny, servis kol, na Kyčerce nabízejí také akreditované průvodcovské a instruktorské služby a také školu jízdy a pořádají i animační programy. Na Rychlebských stezkách si zase po celou sezonu mohou zájemci celoodpružené kolo GT nejen vypůjčit, ale je možné si zarezervovat i jízdu s instruktorem. Funguje zde také informační centrum, cykloshop, občerstvení, každý si tu může umýt kolo či se osprchovat. Není problém zájemcům zprostředkovat také ubytování. Singltrek pod Smrkem se může pochlubit kvalitní kuchyní a jídlem, které v běžných občerstveních nenajdete, také půjčovnou specializovaných celoodpružených kol, pochopitelně myčkou kol, kvalitním zázemím včetně úschovny zavazadel i výukovým programem „Jeden den s lektorem" či víkendovým „Singltrek Camp", kde se pod vedením kvalitních lektorů mohou bikeři-začátečníci ledacos přiučit.

Náročná trať ve Špindlu

Na singletrail se mohou bikeři vydat i do Špindlerova Mlýna, kde se jezdí v rámci Špindl Bike Parku. Ovšem ve srovnání se všemi dosud zmiňovanými singletraily je ten krkonošský technicky náročnou sjezdovou závodní tratí. Proto je vhodný jen pro zkušené jezdce. „Freeridová lajna pro pokročilejší jezdce nabízí spoustu klopenek a menších skoků, průjezdy lesem i rychlé kamenité pasáže. Z této tratě mohou zájemci odbočit na stump trail plný dřevěných lávek, který v letošním roce předěláváme na lehčí a zábavný trail a deep forest," říká Michal Maroši ze Špindl Bike Parku. Přilákat i méně zkušené cyklisty by do Špindlerova Mlýna měla letošní novinka, dřevěný pumptrack u spodní stanice lanové dráhy na Sv. Petru. Půjde o 75 metrů dlouhý okruh s klopenými zatáčkami a boulemi, kde se získává rychlost houpáním. Podle Michala Marošiho to bude zábava pro každou věkovou kategorii, která bude navíc zdarma.

Zájem o singletraily každoročně roste

O tom, že singletraily a bike parky lákají každý rok více a více zájemců o tento adrenalinový sport či zábavu, svědčí stoupající čísla návštěvnosti, která mají jednotliví provozovatelé k dispozici. „Na rozložení návštěvníků je znát, že přijíždí více a více lidí, kteří se cyklistice věnují spíše okrajově. Singltrek pod Smrkem je pro ně ale taková zábava, že jim stojí za trochu námahy v sedle kola. Podle našich odhadů stoupá návštěvnost každým rokem o 50 % a loni dosáhla hranice 40 tisíc," říká Tomáš Kvasnička ze Singltreku pod Smrkem. Mnohem vyšší návštěvnost Kyčerka Singletrail bike parku než v předchozích letech očekává letos i Roman Kalabus ze Specialized Bike Resortu Valašsko. „Určitě kolem čtyř tisíc individuálních návštěvníků, v rámci Bike arény Vsetín pak návštěvnost určitě přesáhne 15 tisíc osob za sezonu," odhaduje. Také zájem o Rychlebské stezky podle Pavla Horníka každoročně stoupá přibližně o 50 %.

Jak do budoucna?

 Tomáš Kvasnička vidí budoucnost především v budování dalších lokalit v Česku i zahraničí. Podle něj je přitom také důležité nabídnout lidem možnost si stezky, které se budují pod ochrannou značkou Singltrek, ozkoušet i při krátkodobé rekreaci. „Proto se zaměřujeme na budování příměstských sítí. Pionýrem v této oblasti jsou Městské lesy Chrudim, se kterými v oblasti Podhůra právě dokončujeme první příměstský Singltrek v Česku," dodává Tomáš Kvasnička. Na Singltreku pod Smrkem bude podle něj výzvou kompenzovat škody způsobené rozvracením a konsolidovat celý projekt. Z hlediska stezek bude důležité v dohledné době začít realizovat ikonickou stezku pod vrchol Smrku a sjezd zpět. „Koneckonců jmenujeme se Singltrek pod Smrkem a měli bychom dostát svému jménu," zdůrazňuje. Největší výhody Singltreku pod Smrkem zůstávají podle slov Tomáše Kvasničky zatím nepochopeny a nevyužity. „Zážitkem se dnes ohání kde kdo, ale my jsme k němu přistoupili přes standardizaci infrastruktury pro něj a prostřednictvím silné značky Singltrek. Díky tomu můžeme snadno projekty replikovat a vytvářet synergické efekty. Věříme, že postupně postavíme skupinu Singltreků, a to jak destinačních, tak i těch příměstských." A pokud jde o budoucnost stezek pro terénní cyklistiku (MTB) obecně, riziko vidí Tomáš Kvasnička v projektech vytvářených na nízké odborné úrovni – mohou mít za následek ohrožení dalšího růstu fenoménu MTB jako produktu cestovního ruchu. „Náš apel na to, aby některá státní instituce, například Lesy České republiky, garantovala určitou minimální úroveň projektu, zůstává nevyslyšen a dochází tak k divokému růstu, který, jak ukazují zkušenosti ze zahraničí, není pro strategický rozvoj produktu na národní úrovni tím nejlepším řešením," konstatuje Kvasnička.

Michal Maroši ze Špindl Bike Parku vidí budoucnost v rozšíření spektra návštěvníků. „Naše vize je rozšířit tratě a zpřístupnit kopec pro začátečníky i rodiny s dětmi. Tak, aby si každý našel to své. Je to ovšem dlouhá cesta a finančně dost náročná," uzavírá.

Optimistický je i Roman Kalabus. „Single­traily určitě mají budoucnost, hlavně v lokalitách, kde je o ně zájem zespodu, od bikerské komunity," říká.

O tom, zda se singletraily stanou důležitou součástí cestovního ruchu a vyhledávanými destinacemi pro cyklisty, rozhodne budoucnost. Nicméně třeba starostové České Třebové, Ústí nad Orlicí a Litomyšle považují svůj Orlicko-třebovský bike park za stěžejní regionální projekt cestovního ruchu pro další léta a Rychlebské stezky se v loňském roce staly absolutním vítězem soutěže DestinaCZe 2013, kterou pořádá Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism a v níž veřejnost hlasováním vybírá v pěti kategoriích nejlepší místa v České republice pro návštěvu. Také Specialized Bike Resort Valašsko už má na svém kontě ocenění. Letos v únoru získal Cenu poroty v kategorii Neziskového sektoru v soutěži HIT sezony 2014, kterou už pět let pořádá Centrála cestovního ruchu Východní Moravy.

Text: Martina Vampulová
Foto: Ondřej Pěnička / Rychlebské stezky

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více