Kvůli situaci v letectví zapříčiněné pandemií koronaviru zaznamenala skupina Smartwings Group v loňském roce propad přepravních výkonů. Na pravidelných linkách a charterových letech pod značkami Smartwings a ČSA přepravila více než 1,3 milionu cestujících, meziročně o 83,7 procent méně. Dalších 451 tisíc pasažérů skupina Smartwings přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce.

Služeb Smartwings Group tak loni využilo 1,8 milionu cestujících, což je celkově o 81,5 procent méně. Trh letecké dopravy v České republice je podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) nejvíce postiženým evropským trhem pandemií koronaviru a restrikcemi v cestování.
Smartwings Group loni realizovala 13,5 tisíce letů (o 78,4 procent méně) a letadla v barvách Smartwings a ČSA přistávala na 263 letištích po celém světě. Lety skupina provozovala kromě České republiky také z Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů. Flotila Smartwings Group v současné době čítá 47 letadel.
„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněné mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ uvedl Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings.
V důsledku pandemie nemoci covid-19 a navazujících opatření vlády ČR i ostatních evropských zemí došlo v roce 2020 k obrovskému omezení letů, propadu počtu cestujících, a tedy i příjmů společnosti. V jarních měsících nouzového stavu byla letecká doprava zcela zastavena. Po jeho skončení se provoz neobnovil ani na 20 rocent původní úrovně. Dopady epidemie koronaviru způsobily propad tržeb, a to až o 90 procent ve srovnání s rokem 2019. Do vypuknutí pandemie koronaviru byly Smartwings i ČSA ziskové společnosti. „Kromě propadu zájmu o leteckou dopravu musely aerolinky čelit také nerovné konkurenci ze strany těch leteckých společností, které získaly státní podporu. V EU přímou či nepřímou státní pomoc schválenou Evropskou komisí obdržela již naprostá většina leteckých společností,“ doplnila společnost v tiskové zprávě. A upozornila na skutečnost, že Smartwings ani ČSA dodnes žádnou cílenou podporou nedisponují.
„Nyní je zásadním faktorem pro návrat k cestování úspěšné zvládnutí proočkování populace. Naším cílem je být zase významným hráčem na evropském trhu letecké přepravy a konkurenceschopnou leteckou společností. Stále věříme, že to dokážeme. Hlavně díky našim zaměstnancům,“ dodal Roman Vik.
I přes dopady pandemie koronaviru na cestování obsluhuje Smartwings Group z ČR nejvíce destinací (aktuálně 11) a na letišti Václava Havla Praha je největším dopravcem. Kromě pravidelných a charterových letů pod značkami Smartwings a ČSA zajišťuje i celou řadu speciálních letů pro významné organizace, sportovní kluby ad.
Foto: Shutterstock.com