Vznikla v roce 2016 a dnes je největší sociální sítí pro sdílení krátkých videí na mobilním telefonu. Využívá ji přes 1,5 mld. mladých uživatelů na celém světě a jmenuje se TikTok. Jaký bude mít význam a jakou roli bude hrát na poli cestovního ruchu?
Na úvod se podívejme na několik základních dat. Celosvětově si aplikaci TikTok již stáhlo přes 1,5 mld. uživatelů a přes 600 milionů s ní každý měsíc pracuje. Denně je s ní v kontaktu více než 150 milionů uživatelů, kteří v aplikaci stráví průměrně 52 minut. Co se týká uživatelů samotných, pak 66 % z nich je pod hranicí 30 let. Současně se jedná o jedinou aplikaci v top 5 nejpoužívanějších, kterou nevlastní Facebook. Ostatní známé (Messenger, Instagram, Whatsapp a Facebook) patří do „rodiny“ Marka Zuckerberga (viz obr. 1).
Obr. 1 – Zastoupení uživatelů dle věku na jednotlivých sítích; Zdroj: MorningConsult
|
Když se řekne TikTok
Jak to tady vlastně funguje? Na síti její uživatelé tvoří krátká videa v délce 15– 60 sekund, ke kterým přidávají text, hudbu a grafické prvky anebo využívají předpřipravené šablony. Přestože možností pro úpravu obsahu není v porovnání s ostatními sítěmi tolik, mladá generace této síti doslova propadá. Vše je jednoduché a s maximálním efektem, a hlavně velkou mírou zhlédnutí.
Potenciál pro cestovní ruch
Má TikTok potenciál pro cestovní ruch? S přibližně 60 % uživatelů ve věku 16–24 let je to aktuálně příležitost pro představení značek, které cílí na generaci Z (1995–2019) a mileniály (1980–1994), kteří tvoří druhou nejsilnější skupinu sítě.
Jak mohou tedy TikTok využít destinace, hotely, restaurace a turistické atraktivity? Zajímavou ukázkou je řecký 5hvězdičkový hotel Cavo Tagoo Mykonos, který ve svých videích ukazuje, jak si dovolenou na tomto místě opravdu luxusně užijete (www.tiktok.com/@cavotagoomykonos). Jeho profil má přes 70 000 fanoušků a nejlepší videa přes 3 mil. zhlédnutí. Inspirativním příkladem je také rakouský hotel Active v Zell am See, který zatím nemá velký počet fanoušků, ale zajímavým způsobem ukazuje obyčejné věci ze života hotelu (www.tiktok.com/@hotelactive). Třeba krájení vánočního dezertu mělo přes 600 000 zhlédnutí. To je velmi dobrý příklad, jak i všední věci dokážou elegantně a kreativně pomáhat při budování značky.
Kampaň #TikTokTravel
Téma cestování patří na všech sítích mezi velmi oblíbené a TikTok si to také uvědomuje. V minulém roce běžela ve 100 zemích světa kampaň s názvem #TikTokTravel (obr. 2). Hlavním cílem bylo inspirovat uživatele, aby kreativně zachycovali a sdíleli své cestovatelské zážitky. Pro účel kampaně byl připraven hashtag #tiktoktravel.
 |
 |
Obr. 2 – Hotel Cavo Tagoo Mykonos a hotel Active na TikToku
|
Kampaň se setkala s velkým ohlasem a uživatelé TikToku nasdíleli se zmíněným hashtagem přes 400 000 videí, která měla přes 1,7 mld. zhlédnutí. Ve videích se objevovala příroda, zajímavá místa, města, ulice a tipy, jak si místo co nejvíce užít a vychutnat. Do kampaně TikToku se poprvé zapojily národní turistické centrály z Dubaje, Soulu, Japonska, Indonésie a Malajsie (viz obr. 3).
Obr. 3 – Ukázka kampaně #TikTokTravel
|
Pro zajímavost mají aktuálně cestovatelská videa s hashtagem TikTokTravel přes 8,4 mld. zobrazení a jsou mezi nimi mnohdy opravdu kvalitní kousky.
Bude TikTok trend?
Možná se nyní ptáte, jaký to má vlastně všechno potenciál. Klíčem k odpovědi jsou a budou uživatelé. Podle odhadů má v roce 2020 generace Z (narození v letech 1995–2010) tvořit přibližně 40 % světové populace a její celkové roční útraty dosahují v současnosti částky až 40 mld. USD. Nesmíme zapomenout ani na generaci mileniálů, která je na TikToku zastoupena a dnes má více seniorských pozic než jejich předchůdci.
I přestože stálice sociálních sítí – Instagram, Facebook a YouTube – budou u obou generací stále hrát svoji roli, nebude na škodu dát do marketingové komunikace i o něco méně formální tón a oslovit cíleně i mladší publikum, které hledá zážitky, emoce a vše nečekané.