Slovensku se v loňském roce v cestovním ruchu nadmíru dařilo. Prakticky ve všech klíčových parametrech zaznamenala země růst. A velkou měrou se na těchto úspěších opětovně podíleli čeští turisté – čeština zaznívala v slovenských turistických oblastech z cizích jazyků nejčastěji.
Obavy těch, kdo se domnívali, že po změnách souvisejících se zrušením Slovenské agentury pro cestovní ruch dojde na Slovensku k poklesu turismu, se ukázaly jako liché. Cestovní ruch u našich východních sousedů i nadále roste. V loňském roce přivítala slovenská hromadná ubytovací zařízení (HUZ) celkem 5,6 mil. hostů, z toho 3,3 mil. domácích a 2,3 mil. zahraničních. Meziročně se tak návštěvnost HUZ zvýšila o 4,1 %. Počet přenocování vzrostl o 3,9 % na celkovou hodnotu 15,5 mil.
Graf 1 – Počet zahraničních hostů v HUZ dle krajů SR (2018)

Zdroj: Statistický úřad SR, 2018 (zpracování vlastní)
Nejčastějšími hosty byli loni na Slovensku s naprosto jasnou převahou Češi – dobrý nápad strávit dovolenou (příp. pracovní či jiný pobyt) v zemi pod Tatrami jich mělo celkem 701 642, tedy o 8,7 % více než v roce 2017. První byli i v počtu přenocování, ten se meziročně zvýšil o 9 % na celkovou hodnotu 1 926 735. Průměrně strávili Češi ve slovenských HUZ 2,7 dne, stejně jako o rok dříve. Druhá příčka v počtu příjezdů i přenocování patřila Polákům, třetí Němcům. Německých hostů ovšem loni ve slovenských HUZ ubylo o 7,3 %, počet přenocování se snížil o 5,3 %. Velký přírůstek naopak zaznamenali slovenští ubytovatelé u klientů z Ukrajiny – počet příjezdů vzrostl o 26 procent, počet přenocování dokonce o 34,4 procenta.
Jak ukazují grafy, největší zájem měli zahraniční turisté o slovenské hlavní město a k němu přiléhající Bratislavský kraj. Druhý v počtu zahraničních hostů byl kraj Žilinský, třetí Prešovský. S výjimkou krajů Trnavského a Trenčínského, kde byl zaznamenán meziroční pokles o 1,0, resp. 0,3 %, se ve všech slovenských krajích počet zahraničních hostů zvýšil. Nejvíce v kraji Žilinském – o 11,9 %. Počet přenocování zahraničních hostů naopak nejvíce vzrostl v kraji Trenčínském (o 17,3 %).
Graf 2 – Podíl návštěvníků v regionech Slovenska za rok 2018

Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, 2019 (zpracování vlastní)
Výhled do budoucna
Pozitivní vývoj je na Slovensku očekáván v nadcházejícím období. Ministerská marketingová strategie počítá s tím, že jako cílová destinace má být Slovensko do roku 2020 „evropsky rozeznatelnou zemí s konkurenceschopnými produkty a komplexní nabídkou cestovního ruchu orientovanou na cílové skupiny návštěvníků, kteří očekávají a vyžadují vysokou úroveň rozmanitosti nabídky, atraktivitu produktů přinášejících neobvyklé autentické zážitky, inovativní produkt cestovního ruchu a kvalitu služeb za konkurenční ceny na relativně malém území.“ Ministerstvo se hodlá ve svých aktivitách zaměřit na především na zvýšení objemu příjmů z incomingu, na růst výdajů účastníků vnitřního cestovního ruchu a na růst přidané hodnoty odvětví cestovního ruchu. Produktové skupiny a linie popsané ve strategii nepřinášejí výraznější překvapení, země bude i nadále stavět na svém léty prověřeném potenciálu. Překvapivý není ani výčet cílových skupin.
TOP 10 lokalit na Slovensku dle počtu návštěvníků
1. |
Bratislava |
6. |
Ružomberok |
2. |
Poprad |
7. |
Trenčín |
3. |
Liptovský Mikuláš |
8. |
Piešťany |
4. |
Žilina |
9. |
Banská Bystrica |
5. |
Košice |
10. |
Nové Zámky |
Marketingové aktivity se zaměří především na top zdrojové trhy, resp. na trhy s nejvyšším potenciálem. Pokud jde specificky o český trh, který je pro slovenský incoming klíčový, cílem úřadů je dosáhnout toho, aby se vyrovnal počet Čechů cestujících na Slovensko a do Rakouska. Tomu budou podřízeny i marketingové aktivity – letos a v příštím roce se Slovensko svými kampaněmi zaměří na aktivní turisty a návštěvníky vyhledávající zábavu. Letos se země prezentuje jako destinace se zajímavými akcemi (mj. MS v hokeji), příští rok bude komunikace postavena zejména na možnostech zábavy.