Stará láska ke Slovensku nerezaví

Slovensku se v loňském roce v cestovním ruchu nadmíru dařilo. Prakticky ve všech klíčových parametrech zaznamenala země růst. A velkou měrou se na těchto úspěších opětovně podíleli čeští turisté – čeština zaznívala v slovenských turistických oblastech z cizích jazyků nejčastěji.

Obavy těch, kdo se domnívali, že po změnách souvisejících se zrušením Slovenské agentury pro cestovní ruch dojde na Slovensku k poklesu turismu, se ukázaly jako liché. Cestovní ruch u našich východních sousedů i nadále roste. V loňském roce přivítala slovenská hromadná ubytovací zařízení (HUZ) celkem 5,6 mil. hostů, z toho 3,3 mil. domácích a 2,3 mil. zahraničních. Meziročně se tak návštěvnost HUZ zvýšila o 4,1 %. Počet přenocování vzrostl o 3,9 % na celkovou hodnotu 15,5 mil.

Graf 1 – Počet zahraničních hostů v HUZ dle krajů SR (2018)

 Graf 1 – Počet zahraničních hostů v HUZ dle krajů SR (2018)

Zdroj: Statistický úřad SR, 2018 (zpracování vlastní)

Nejčastějšími hosty byli loni na Slovensku s naprosto jasnou převahou Češi – dobrý nápad strávit dovolenou (příp. pracovní či jiný pobyt) v zemi pod Tatrami jich mělo celkem 701 642, tedy o 8,7 % více než v roce 2017. První byli i v počtu přenocování, ten se meziročně zvýšil o 9 % na celkovou hodnotu 1 926 735. Průměrně strávili Češi ve slovenských HUZ 2,7 dne, stejně jako o rok dříve. Druhá příčka v počtu příjezdů i přenocování patřila Polákům, třetí Němcům. Německých hostů ovšem loni ve slovenských HUZ ubylo o 7,3 %, počet přenocování se snížil o 5,3 %. Velký přírůstek naopak zaznamenali slovenští ubytovatelé u klientů z Ukrajiny – počet příjezdů vzrostl o 26 procent, počet přenocování dokonce o 34,4 procenta.

Jak ukazují grafy, největší zájem měli zahraniční turisté o slovenské hlavní město a k němu přiléhající Bratislavský kraj. Druhý v počtu zahraničních hostů byl kraj Žilinský, třetí Prešovský. S výjimkou krajů Trnavského a Trenčínského, kde byl zaznamenán meziroční pokles o 1,0, resp. 0,3 %, se ve všech slovenských krajích počet zahraničních hostů zvýšil. Nejvíce v kraji Žilinském – o 11,9 %. Počet přenocování zahraničních hostů naopak nejvíce vzrostl v kraji Trenčínském (o 17,3 %).

Graf 2 – Podíl návštěvníků v regionech Slovenska za rok 2018

 Graf 2 – Podíl návštěvníků v regionech Slovenska za rok 2018

Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, 2019 (zpracování vlastní)

Výhled do budoucna

Pozitivní vývoj je na Slovensku očekáván v nadcházejícím období. Ministerská marketingová strategie počítá s tím, že jako cílová destinace má být Slovensko do roku 2020 „evropsky rozeznatelnou zemí s konkurenceschopnými produkty a komplexní nabídkou cestovního ruchu orientovanou na cílové skupiny návštěvníků, kteří očekávají a vyžadují vysokou úroveň rozmanitosti nabídky, atraktivitu produktů přinášejících neobvyklé autentické zážitky, inovativní produkt cestovního ruchu a kvalitu služeb za konkurenční ceny na relativně malém území.“ Ministerstvo se hodlá ve svých aktivitách zaměřit na především na zvýšení objemu příjmů z incomingu, na růst výdajů účastníků vnitřního cestovního ruchu a na růst přidané hodnoty odvětví cestovního ruchu. Produktové skupiny a linie popsané ve strategii nepřinášejí výraznější překvapení, země bude i nadále stavět na svém léty prověřeném potenciálu. Překvapivý není ani výčet cílových skupin.

TOP 10 lokalit na Slovensku dle počtu návštěvníků

1. Bratislava 6. Ružomberok
2. Poprad 7. Trenčín
3. Liptovský Mikuláš 8. Piešťany
4. Žilina 9. Banská Bystrica
5. Košice 10. Nové Zámky

Marketingové aktivity se zaměří především na top zdrojové trhy, resp. na trhy s nejvyšším potenciálem. Pokud jde specificky o český trh, který je pro slovenský incoming klíčový, cílem úřadů je dosáhnout toho, aby se vyrovnal počet Čechů cestujících na Slovensko a do Rakouska. Tomu budou podřízeny i marketingové aktivity – letos a v příštím roce se Slovensko svými kampaněmi zaměří na aktivní turisty a návštěvníky vyhledávající zábavu. Letos se země prezentuje jako destinace se zajímavými akcemi (mj. MS v hokeji), příští rok bude komunikace postavena zejména na možnostech zábavy.

 

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více