
Teplé a slunečné dny druhé poloviny měsíce března odrazovaly asi nejenom mě od představy prodlouženého víkendu, stráveného na horách, kde sněhová peřina kvapem mizela. Moje mysl se naopak obracela k blížícímu se jaru a letní sezoně 2004. V řadě českých domácností bude jako obvykle jednou z možných variant letní dovolené Chorvatsko. Na to, co nového v této tradiční „baště českých turistů“, jsem se zeptal pana Niko Buliće, ředitele Chorvatské národní centrály cestovního ruchu.
Chorvatsko je pro Čechy jednou z nejnavštěvovanějších destinací. Jak se z Vašeho pohledu vyvíjely nároky tohoto turisty v oblasti ubytování nebo poskytovaných služeb?
Češi jsou tradičně naši nejvěrnější turisté, a navíc byli jedni z prvních zahraničních turistů na chorvatském Jadranu. A opět tradičně, Chorvatsko je již řadu let nejnavštěvovanější zahraniční destinací českých turistů. Každoročně téměř milion Čechů tráví letní dovolenou na chorvatském Jadranu, který mnozí z nich považují za „své moře”. Češi jsou v Chorvatsku podle chorvatských statistických údajů na vysokém pátém místě, což je vzhledem k počtu obyvatel zařazuje mezi prioritní trhy. Chorvatsko během roku 2003 navštívilo celkem 8,9 milionů turistů, z toho 7,5 milionů zahraničních. Čeští turisté byli se svými 708 506 příjezdy na pátém místě – za Němci (1,5 milionů), Italy (1,2 milionů), Slovinci (918 462) a Rakušany (708 506). Čeští turisté v roce 2003 v Chorvatsku uskutečnili 4 554 400 noclehů, čímž se zařazují na čtvrté místo.
Loňského roku tedy bylo v Chorvatsku o 7 procent více turistů, kteří uskutečnili o čtyři procenta více noclehů než v roce 2002. Chorvatsko bylo vítěznou zemí Středozemí. Podle průzkumu je Chorvatsko již léta na prvním místě jako celkově nejpřitažlivější země Středozemí v Česku, na Slovensku, ve Slovinsku a Maďarsku. V Itálii a Rakousku jsme mezi prvními třemi nejžádanějšími destinacemi.
Co se týká českých turistů, oni cestují po celém Chorvatsku, projevují veliký zájem o národní parky a historicko-kulturní dědictví, čímž bych chtěl zdůraznit, že tu nejsou pouze kvůli „koupání a opalování”… Stále větší roli u nich hraje i nautický cestovní ruch, zůstávají déle, nebo přijíždějí i dvakrát ročně.
V posledních letech investovala Chorvatská vláda nemalé prostředky do rozvoje dopravních sítí, zejména do dálnic. Domníváte se, že budou mít v budoucnu tyto investice zásadní vliv na zvýšení příjezdového cestovního ruchu?
Zcela jistě. Silniční komunikace jsou základem cestovního ruchu, a proto letošních nových 209 kilometrů dálnic bude mít veliký vliv na letošní cestovní ruch. Kromě toho i v letošním roce chorvatská vláda připravila „balíček” subvencování letecké a autobusové dopravy, které značnou měrou zlevňuje organizovaný příjezd na Jadran. Do konce června letošního roku je plánováno dokončení dálnice Záhřeb – Split až do Pirovce a následujícího roku by měla být dokončena až do Splitu včetně tunelu Mala Kapela, který se letos ještě bude objíždět.

Od června loňského roku je možné cestovat do Chorvatska také Jadran Expresem a zajímavou službou je možnost cestovat se svým osobním vozem. Jak vnímáte tento nový trend v dopravě?
Myslím, že vlak – i když pouze jednou týdně během hlavní turistické sezony – je v každém případě velmi dobré řešení, tím víc, že čeští turisté cestují obvykle v pátek, když jsou cesty přetížené a vlak umožňuje příjemnější a jistější převoz. Také vítám nápad, že jeden vagon pro náklad automobilů bude připojen v Brně, protože z Moravy na Jadran cestuje také dost velký počet lidí.
Chorvatsko má bohaté přírodní a kulturně-historické atraktivity nejen na pobřeží. Budete v budoucnu podporovat i rozvoj turistiky ve vnitrozemí?
Všeobecně je známo, že Chorvatsko není pouze moře. I vnitrozemí je výjimečně krásné a bohaté kulturně-historickými památkami a my se snažíme, abychom našim návštěvníkům přiblížili i tuto část prostřednictvím různých programů, jako jsou vinné stezky, agroturistika, lov a rybolov atd. Prozatím moře ještě pořád vede, ale stále více dotazů se dotýká těchto ostatních druhů turistických nabídek.
Kolik zahraničních zastoupení Chorvatsko má, jak hodnotíte jejich individuální činnost a budete zřizovat nové centrály v dalších zemích?
Chorvatské turistické sdružení má svoje zastoupení v 15 zemích Evropy a v Americe, která jsou „prodlouženou rukou” turistické propagace naší země. Každý z těchto úřadů pokrývá své území, za které je svým způsobem zodpovědný, a všechny jsou povázány s Hlavním úřadem v Záhřebu a nejméně dvakrát ročně prostřednictvím pracovních setkání v terénu i s kompletní turistickou základnou v zemi. V nejbližší době se počítá s otevřením zastoupení ve Švýcarsku, kde jsme dosud úřad neměli, a pobočky v Berlíně, hlavním městě Německa.
V katalozích českých cestovních kanceláří se stále více objevuje nabídka zájezdů do Černé Hory a Bulharska. Vnímáte tyto země jako konkurenty, popřípadě pociťujete odliv turistů?
Samozřejmě, že Chorvatsko má konkurenty, mezi nimi jsou i Černá Hora a Bulharsko, ale prozatím jsme z jejich nebo nějaké jiné strany silnější konkurenci nepocítili. Cestovní ruch má několik faktorů, které určují turistickou nabídku každé země: jsou to atraktivní, komunikativní a receptivní faktory. Chorvatsko se svojí přírodní krásou a kulturně-historickým dědictvím je bohem předurčeno pro rozvoj cestovního ruchu a ostatní faktory postupně přestávají být omezujícím prvkem turistického růstu. Věřím, že Chorvatsko bude vždy mít svoje věrné „publikum”, a bylo by optimální prodloužit turistickou sezonu, o což budeme i dále usilovat.

Český turista v Chorvatsku je zcela běžným jevem, zatímco chorvatský turista v Česku je spíše vzácností. Myslíte, že Česká republika je z pohledu Chorvatů zajímavou destinací?
Jisté je, že chorvatský turista v Česku není vzácností. Problém je v počtu obyvatel, protože Chorvatsko jich má o polovinu méně než Česko. Vím, že početné školní výlety jsou nasměrovány do Česka, kde cílem není pouze Praha, protože Česko je v kulturním dědictví jednou z nejbohatších zemí Evropy. Nejen na základě našich společných slovanských kořenů, ale i v podobném dějepisném rozvoji se Chorvatsko cítí příbuzným Česku a tyto sympatie se odráží ve stále větším zájmu chorvatských turistů za poznáním Česka a jeho krás.
Kterou z připravovaných novinek letošní turistické sezony můžete osobně doporučit našim čtenářům a která z oblastí Chorvatska je Vám osobně nejbližší?
Chorvatsko nabízí tolik rozmanitostí, že je těžké někomu něco doporučit. Pouze bych chtěl zdůraznit, že chorvatský Jadran byl v roce 2003 znovu vyhlášen nejčistějším mořem Středozemí, což dokázaly mnohé přísné a velmi obsáhlé prověrky vzorků mořské vody od Umagu do Dubrovníku během čtyř měsíců v plné turistické sezoně, které provádí německý ADAC, jenž má 15 milionů členů. ADAC na letošním ITB v Berlíně podepsal novou smlouvu o kontrole moře v Chorvatsku, která bude probíhat od 1. května do 31. srpna.
Mně osobně jsou četná chorvatská turistická cílová místa milá a blízká, ale podle starého přísloví „doma je nejlépe… přece jenom je to Dubrovník”.
-pš-