Více turistů do České republiky se minulý měsíc na konferenci v čínském Pekingu snažila přilákat ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Číňanům, kteří patří mezi nejvíce utrácející turisty, nabízela například speciální poznávací programy zaměřené na výrobu piva nebo vína, lázeňství nebo mimopražské památky.
Pozvání na konferenci First World Conference on Tourism for Development, pořádanou World Tourism Organization (UNWTO) a China National Tourism Administration (CNTA), přijalo 107 zemí světa. „Česká republika se na významné akci prezentovala skvěle, stáváme se cestovním rájem pro čínské turisty,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Bezpečnost je dobré zboží
Číňané jsou na pátém místě v pořadí nejčastějších turistů v Česku. Loni jich navštívilo republiku téměř 300 000, během prvního čtvrtletí roku 2016 stoupl počet meziročně o 32 procent. „Každý utratí průměrně 20 000 korun, zdrží se však relativně krátkou dobu, v průměru necelé tři dny. Cílem je prodloužit pobyt a přinést více peněz i do českých a moravských regionů,“ říká Karla Šlechtová. Jedním z nejdůležitějších lákadel je pro asijské návštěvníky bezpečné prostředí. Naše země patří mezi 10 TOP nejbezpečnějších zemí světa. Tento faktor je při výběru destinace důležitější než cenová dostupnost nebo atraktivita místa. Kromě Číny přikládají bezpečnosti velký význam zejména turisté z Indie, Jižní Koreje a Japonska.

Další vlaštovka přiletí z Šanghaje
Důkazem úspěšného rozvoje spolupráce je i nedávné zřízení přímé letecké linky mezi Pekingem a Prahou v září 2015, provozované firmou Hainan Airlines. Cestující z Číny se dostanou do srdce Evropy za necelých 11 hodin letu. Jedná se o nejrychlejší spojení naší země s Říší středu. Další podobná vlaštovka by měla brzy následovat. Karla Šlechtová jednala s leteckým dopravcem China Eastern o přímém leteckém spojení Praha–Šanghaj. Inaugurační let by se měl uskutečnit ve druhé polovině června 2016. „Jsem přesvědčena, že podobné spojení mezi Prahou a Šanghají, která je jedním z nejvýznamnějších asijských obchodních center, bude neméně přínosné. Rádi bychom rozvíjeli společné marketingové akce na propagaci nové linky,“ dodává ministryně. Zastoupení agentury CzechTourism, která je součástí Ministerstva pro místní rozvoj ČR, již připravuje v Šanghaji takových aktivit několik. V jednání je i další letecké spojení z jihočínského Šen-čenu.

Karel IV. jako dobrá značka
Čínští turisté jsou nároční na servis, požadují exkluzivní zážitky, rádi nakupují a poznávají místní kuchyni. Kromě speciálních programů v českých regionech plánuje ministryně Šlechtová podpořit příjezdovou turistiku i brožurami v tradiční čínštině, specializovanými Wi-Fi sítěmi a certifikací čínských průvodců. Připravené turistické itineráře plné zážitků má v blízké době propagovat letecký dopravce Hainan Airlines s partnery v různých čínských městech. Možností kulturní výměny či podpory kulturních akcí je nepřeberně. Například právě probíhající cyklus oslav 700. výročí narození císaře a českého krále Karla IV. je příkladem výborné šance pro bohatou poznávací turistiku.

Šaolin stále láká
Po návštěvě prezidenta Čínské lidové republiky u nás v roce 2016 se na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR začaly obracet jednotlivé čínské provincie s návrhy spolupráce. Ministryně před odletem na konferenci do Pekingu jednala například se zástupci hongkongské vlády a hovořila s vrchním představitelem stomilionové čínské provincie Henan. Tato oblast má nemalý půvab i pro české turisty. „Jedním z hlavních míst, které zde musí člověk vidět, je proslavený Šaolinský klášter. Češi se zajímají o bojové umění, které místní mniši tradičně pěstují,“ dodává ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. (Ostatně i počet českých návštěvníků Číny roste, ročně jich je na 20 000.) Ministryně jedná i s vládami oblastí, ze kterých zatím mnoho turistů do ČR nepřichází. Například s městem Tianjin, kde byl na podporu cestovního ruchu uspořádán open air festival Czech Beer and Tourism Festival. Organizovala ho agentura CzechTourism, Velvyslanectví ČR v Pekingu a představitelé Tianjinu. „Město Tianjin má velký potenciál pro odchozí cestovní ruch. Chceme proto docílit užší spolupráce s místními turistickými úřady,“ uzavírá Karla Šlechtová.
Foto: -mmr-