Stávky v letecké dopravě a jejich dopad na turismus v Evropě

Stávka v zemi, na letišti či u letecké společnosti ovlivňuje nejen cestující, cestovní kanceláře a prodejce letenek, ale má i negativní dopad na reputaci Evropy jako turistické destinace a pro aerolinie představuje značnou finanční ztrátu. O ekonomických důsledcích demonstrací hovořili na půdě Evropské komise letecké společnosti, eurokomisařka Elżbieta Bieńkowská a další zástupci cestovního ruchu v rámci Summitu generálních ředitelů k letecké mobilitě a prosperitě, který se konal 28. června 2016.

Summit pořádala asociace leteckých společností Airlines for Europe (A4E), která vznikla v lednu 2016 s cílem revolučně změnit leteckou dopravu v Evropě. Asociace sdružuje pět hlavních evropských hráčů na poli letecké dopravy – Ryanair, ­AirFrance/KLM, International Airlines Group (IAG), Lufthansa Group a easyJet. A4E na konferenci informovala, že v letošním roce již bylo zrušeno přes 3 000 letů a konalo se 20 stávek.

Na setkání nejvyšších představitelů leteckého průmyslu představila společnost PricewaterhouseCoopers souhrn hlavních zjištění ekonomické studie, týkající se dopadů stávek na cestovní ruch v Evropě. V letech 2010–2015 se v letecké dopravě konalo celkem 167 stávek, což nějakým způsobem omezilo 475 000 leteckých spojů a přes 2 mil. cestujících. Nejvíce demonstrací bylo zaznamenáno ve Francii, Řecku, Itálii a Portugalsku, tedy v zemích závislých na cestovním ruchu.

Pokud se sečtou veškeré náklady vzniklé v důsledku stávek v Evropě, pak skutečný ekonomický dopad za zmíněných šest let činí 9,5 mld. eur, které si lze představit v podobě 131 000 pracovních míst. Největší podíl zaujímá finanční úbytek v důsledku snížení výdajů cestovního ruchu, který během šesti let dosáhl cca 5,6 mld. eur. Druhým největším reálným dopadem je snížení produktivity spojené se zpožděním a čekací dobou, jež činí 3,3 mld. eur.

Dále je nutné zdůraznit i pokles tržeb leteckých společností ve výši 551 mil. eur (v cenách roku 2015). Letecké společnosti proto vypracovaly seznam kroků, které mají být přijaty za účelem minimalizace těchto negativních dopadů na Evropu. Mezi jinými jmenujme např. návrh na zavedení povinnosti oznámit protestní akci s 21denním předstihem a vytvoření efektivní databáze pro sdílení dat mezi kontrolními systémy letišť s cílem předvídat komplikace v provozu.

Na závěr summitu se panelisté shodli, že vedle ekonomiky zhoršují stávky i reputaci Evropy jako cílové destinace turistů a obchodních cestujících. Cílem oboru by mělo být nalezení rovnováhy mezi právy všech zúčastněných stran v letecké dopravě a problematika stávek by měla být řešena na evropské úrovni.

foto
Ing. Kateřina PetříčkováAsociace českých cestovních kanceláří a agentur
výkonná ředitelka
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více