Na konci minulého roku jsme se logicky zajímali, s jakou strategií rozvoje cestovního ruchu přijdou krajské samosprávy v roce 2010. Ovlivní současná hospodářská recese plánované projekty cestovního ruchu? Budou hlavní principy podpory turismu navazovat na ty stávající, nebo vyklíčí nové marketingové postupy? Pro váš lepší přehled jsme odpovědi sestavili do následujícího anketního bloku.
Pardubický kraj
Z pohledu cestovního ruchu vnímáme hlavní roli kraje jako klíčového koordinátora daných aktivit v jeho území. V některých případech je kraj schopen tyto aktivity i sám realizovat, případně finančně podporovat. Objem těchto finančních zdrojů vynakládaných Pardubickým krajem by se v roce 2010 měl blížit asi 30 milionům korun. Tyto výdaje jsou srovnatelné s výdaji v roce 2009. Je však nutno si uvědomit, že daleko významnějším finančním zdrojem jsou strukturální fondy, kdy v roce 2010 lze očekávat schválení dotací pro projekty z území Pardubického kraje ve výši několika set milionů korun. Na druhé straně je však nutno konstatovat, že ekonomická krize se problematiky cestovního ruchu velmi významně dotkla. Jedná se například o snížení počtu návštěvníků kraje. Jako příklad lze uvést i propad odbavených cestujících na pardubickém letišti zhruba o polovinu ve srovnání let 2008 a 2009, kdy hlavní částí klientely byli cestující z Ruska. Určitý pokles lze zaznamenat i v počtu ubytovaných návštěvníků v jednotlivých turistických zařízeních.
Počátkem roku 2010 by měla být dokončena Strategie rozvoje cestovního ruchu v Pardubickém kraji. V oblasti rozvoje infrastruktury pro cestovní ruch bude prioritou zejména co nejefektivnější využití dostupných zdrojů ze strukturálních fondů na základě dobře připravených projektů směrovaných do území s vysokým potenciálem pro cestovní ruch (vytvoření komplexně vybavených center cestovního ruchu podle vzoru vyspělých zemí). V tomto smyslu je nutno podpořit i vznik ubytovacích zařízení reagujících svou strukturou a kapacitou na potřeby návštěvníků kraje (stávající nedostatek ubytovacích zařízení střední a vyšší kvality). Jedním z příkladů těchto center může být oblast Králicka s významnými a dosud nevyužitými podmínkami pro letní i zimní volnočasové aktivity (lyžování, pevnostní turistika atd). Pro rozvoj podmínek v cestovním ruchu je nezbytný i rozvoj navazující dopravní infrastruktury (vybudování silnice R35, zkvalitnění silnic napojených na klíčové atraktivity cestovního ruchu atd).
V rámci marketingu a propagace celkového území kraje je doposud nastaven systémový přístup, kdy je marketing na regionální (krajské) úrovni zajišťován prostřednictvím Destinační společnosti Východní Čechy a marketing lokálních území je prováděn destinačními společnostmi, které zastupují pět turistických oblastí na území kraje a další subjekty v území (města, svazky obcí atd.). Marketing na všech těchto úrovních by měl být konkrétněji zaměřen na jednotlivé cílové skupiny turistů při zachování zásady snadného přístupu ke všem informacím (webové stránky, dostupnost kvalitních propagačních materiálů atd.) a na posílení turistické značky Východní Čechy. Destinační společnost Východní Čechy i destinační společnosti v jednotlivých turistických oblastech proto připravují v rámci strukturálních fondů významné systémové projekty zaměřené na propagaci významných akcí a témat cestovního ruchu v Pardubickém kraji, tvorbu cíleně orientovaných kvalitních produktů cestovního ruchu atd. Důležitým zdrojem informací pro návštěvníky kraje jsou certifikovaná turistická informační centra v kraji, která mimo jiné zajišťují vkládání aktuálních dat na portál www.vychodni-cechy.info . Tento portál získal na akcích spojených s cestovním ruchem četná ocenění a jeho funkce budou nadále zlepšovány (zvýšení rychlosti vyhledávače, grafická úprava stránek apod.). Velmi důležitá je také vzájemně výhodná spolupráce s podnikatelskými subjekty působícími v oblasti cestovního ruchu. Bez zapojení těchto subjektů cestovní ruch provozovat nelze. Pardubický kraj vidí v této oblasti dosud značné rezervy a chce v rámci vzájemného dialogu najít a rychle realizovat vzájemně výhodná řešení tohoto problému.
JUDr. Miroslav Stejskal, neuvolněný člen Rady
Pardubického kraje zodpovědný za cestovní ruch
Kraj Vysočina
Kraj Vysočina se chce v roce 2010 ještě více než doposud zaměřit na podporu domácího cestovního ruchu, zejména na aktivní trávení volného času. Tomu odpovídá i nabídka, kterou jsme pro nadcházející sezonu přichystali. Současná hospodářská situace nás vede k většímu zamyšlení nad tím, co z pozice kraje můžeme a co nemůžeme v sektoru cestovního ruchu ovlivnit. Chceme v prvé řadě vsadit na spolupráci mezi subjekty na poli cestovního ruchu v našem kraji. Podnikatele chceme motivovat k tvorbě takových produktů, o které bude mít čím dál tím náročnější klientela zájem. Na oplátku podnikatelům můžeme nabídnout zajištění propagace jejich služeb. Některé aktivity, které kraj Vysočina doposud podporoval ze svého rozpočtu, bohužel není možno pro rok 2010 vzhledem k napjatému rozpočtu kraje finančně podpořit. Rádi bychom však financovali co možná nejvíce marketingových aktivit v cestovním ruchu s pomocí evropských strukturálních fondů. Na podzim roku 2009 podal kraj Vysočina spolu se svou příspěvkovou organizací Vysočina Tourism do Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod celkem pět projektů zaměřených na zkvalitnění informačního servisu, na propagační kampaň a také na vybudování sítě hipotras v kraji Vysočina. Projekty jsou připraveny ve finančním objemu téměř 40 milionů korun. Jejich podpora by měla významným způsobem ovlivnit aktivity v nadcházejících dvou letech a pevně věříme, že přinese efekt v podobě zvýšeného zájmu turistů o náš kraj. O tom, že máme opravdu co nabídnout, se mohou čtenáři přesvědčit na turistickém portálu kraje Vysočina www.region-vysocina.cz .
Rok 2009 byl pro kraj Vysočina ve znamení realizace projektu Dolnorakouské zemské výstavy, který byl nad očekávání úspěšný. Výstava, která má ve spolkové zemi Dolní Rakousko obrovskou tradici, se poprvé uskutečnila přeshraničně. Kromě rakouských výstavních míst Horn a Raabs an der Thaya mohli návštěvníci výstavy zhlédnout expozice připomínající společnou historii Rakouska a Česka i v Telči. V navázané úspěšné spolupráci s kolegy z našeho partnerského regionu Dolní Rakousko bychom rádi pokračovali i do budoucna.
Ing. Tomáš Škaryd,
člen Rady kraje Vysočina pro oblast cestovního ruchu a kultury
Karlovarský kraj
Stejně jako všechny ostatní kraje České republiky i Karlovarský kraj s napětím očekává vývoj v oblasti cestovního ruchu a lázeňství v roce 2010. Čeká nás opravdu hluboká krize spojená s propadem návštěvnosti, nebo si budeme umět poradit a krizi překonáme? Jedním z velmi účinných nástrojů, jak propadu v návštěvnosti předejít, je cílená propagace.
Propagaci Karlovarského kraje bude mít v roce 2010 v kompetenci stejně jako doposud krajský úřad prostřednictvím odboru kultury, památkové péče, lázeňství a cestovního ruchu. Přesto, že prostředky z rozpočtu kraje, které jsou určeny pro příspěvky v oblasti památkové péče, kultury i cestovního ruchu, budou pro rok 2010 sníženy, mnoho dalších aktivit v oblasti propagace bude díky prostředkům z Evropské unie posíleno. Díky schválenému projektu na veletrhy cestovního ruchu jsme si mohli dovolit i v roce 2010 nabídnout účast spoluvystavovatelům ve veletržním stánku Karlovarského kraje zdarma. Zájem podnikatelských subjektů, měst, sdružení i neziskových organizací je enormní. Současně jsme navýšili i počet veletrhů, kde bude k vidění krajský lázeňský stánek, ze čtyř na pět. Kromě osvědčených a tradičních tuzemských veletrhů REGIONTOUR Brno a Holiday World Praha, německých v Mnichově a Brémách, přibude další zahraniční veletrh v Bratislavě. Jsme přesvědčeni o tom, že zvýšením počtu veletrhů rozšíříme možnosti především spoluvystavovatelů a umožníme tak oslovení většího množství budoucích návštěvníků kraje. Navýšení se týká nejen veletrhů s vlastním stánkem, ale také účasti ve stánku České republiky.
Nezůstáváme ovšem pouze u veletrhů. Pro příští rok jsme realizovali dalších šest projektů, které by měly přispět k udržení domácího i zahraničního příjezdového cestovního ruchu. Patří mezi ně nová, sedmijazyčná verze krajských webových stránek, vydali jsme novou, rozšířenou sadu zajímavých výletů autem, na kole, na běžkách i pěšky. Celkem více než stovka výletů nabízí nejen to nejzajímavější v Karlovarském kraji, ale také méně známá, dosud málo poznaná místa v Krušných horách, Slavkovském lese, v Ašském výběžku nebo na okrajích vojenského újezdu Doupov. Vydali jsme také soubor propagačních materiálů pro krajská i městská kulturní zařízení – muzea a galerie. Soubor obsahuje výpravnou publikaci a sadu tzv. skládaček pro všechny instituce. Posledním novým tištěným materiálem jsou letáky, které nabízejí zajímavosti podle oblastí zájmu jednotlivých skupin návštěvníků – památky, sportovní aktivity, ale také třeba židovské památky. Je samozřejmé, že veškerý propagační materiál je nabízen v nejžádanějších jazykových mutacích. Všechny uvedené publikace budou samozřejmě v nabídce Karlovarského kraje na veletrhu REGIONTOUR v Brně i na Holiday World v Praze. I přes některá úskalí bude opět v nabídce pro návštěvníky ochutnávka becherovky, originálních lázeňských oplatek a osvědčeného „chyšského“ piva Prokop. Propagace Karlovarského kraje se ovšem neodehrává pouze prostřednictvím veletrhů a tištěného propagačního materiálu či webových stránek. Karlovarský kraj v současné době vstupuje do přes-hraničního projektu Montanregion – společně s Ústeckým krajem a Saskem. V roce 2010 by měla být zahájena i další etapa významného a rozsáhlého projektu Česko-bavorský geopark.
Karlovarský kraj bude samozřejmě i nadále vyvíjet snahu o zápis Západočeského trojúhelníku na seznam UNESCO a stejně tak bude usilovat i o získání finančních prostředků na revitalizaci mimořádně hodnotného objektu Císařských lázní v Karlových Varech. Císařské lázně by se měly stát v budoucnu exponovaným subjektem v cestovním ruchu s nadregionální působností. Za zmínku jistě stojí i nový portál kvpoint.cz, na kterém poskytujeme našim partnerům bezplatně ke stažení kvalitní fotografie využitelné pro všechny oblasti cestovního ruchu. Portál je pravidelně doplňován, tak aby poskytovaný fotomateriál byl stále aktuální. Jedinou podmínkou je využití fotobanky pro nekomerční účely. Tuto službu Karlovarský kraj poskytuje svým partnerům i dalším zájemcům jako jediný v České republice. V roce 2010 bude tento portál obohacen o několik desítek videosekvencí, takže návštěvník tohoto webu si bude moci udělat velmi ucelenou představu o přírodě, městech, památkách a dalších atraktivitách Karlovarského kraje.
Troufám si říci, že jsme v roce 2009 nezaháleli a že na rok 2010, pokud jde o propagaci regionu, jsme dobře připraveni. Naším záměrem a současně i přáním je přispět svými aktivitami když ne k navýšení, tak přinejmenším k udržení počtu návštěvníků našeho kraje. Hlavním smyslem a nejvyšším cílem je pokusit se v následujícím roce přispět k zachování pracovních míst ve službách souvisejících s cestovním ruchem a lázeňstvím a tím napomoci k udržení životní úrovně obyvatel regionu.
Jan Prudík, pověř. zast. vedoucího odboru kultury,
památkové péče, lázeňství a cestovního ruchu
Olomoucký kraj
Cestovní ruch patří k prioritním oblastem Olomouckého kraje. Snažíme se jej rozvíjet jak v oblasti budování potřebné infrastruktury a rozvíjení doprovodných služeb, tak i tvorbou důležitých strategických dokumentů, finanční podporou řídicích struktur turistických regionů a také formou propagace a prezentace kraje. V roce 2010 dokončíme zpracování strategických dokumentů kraje, a to Marketingové studie cestovního ruchu Olomouckého kraje na období 2011 – 2013 (s výhledem do roku 2016) včetně samostatné přílohy – studie s názvem Akce s perspektivou národního a mezinárodního významu, ale i Aktualizace Programu rozvoje cestovního ruchu Olomouckého kraje na období 2011 – 2013 (s výhledem do roku 2016) včetně akčního plánu na období 2011 – 2013. Tyto dokumenty budou zpracovány v souladu s výstupy Regionálního operačního programu pro plánovací období 2007 – 2013, neboť tím je dán předpoklad pro podporu realizace navržených opatření ze strukturálních fondů Evropské unie. Budeme pokračovat i ve finanční podpoře obou sdružení cestovního ruchu Jeseníky – SCR a Střední Morava – SCR formou členského příspěvku na jejich provoz, ale i kofinancováním jejich projektů.
V roce 2010 hodláme i nadále pokračovat v osvědčených aktivitách, jako jsou podpora slevové karty Olomouc region Card, realizace kampaní na podporu návštěvnosti kraje prostřednictvím tzv. InfoBUSu včetně tvorby nových propagačních materiálů pro distribuci nejen na veletrzích cestovního ruchu, ale i do informačních center kraje, recepcí lázní apod., realizovaných jak z rozpočtu kraje, tak i z projektů podpořených EU. V rámci výzev plánujeme i podání nových projektů, a to nejen z oblasti marketingu, ale hodláme také zajistit značení dalších kulturních a turistických cílů na území Olomouckého kraje. Nadále budeme podporovat i údržbu a obnovu značení turistických, cykloturistických a běžeckých tras. V letošním roce by měl být dokončen projekt s podporou EU Rozšíření aplikací turistického portálu Olomouckého kraje, kde se předpokládá i zapojení informačních center kraje, pro která nově chystáme vytvořit systém podpory ve vazbě na jejich zapojení do marketingových aktivit kraje. V roce 2010 budeme pokračovat se Zlínským krajem na společné realizaci projektu EU Moravská jantarová stezka II. – návrh a realizace produktu pro zdrojové země Rakousko, Itálie a Německo a také podpoříme společnou prezentaci a propagaci se sousedními moravskými kraji za účelem zvýšení zájmu o Moravu a Slezsko jako významné turistické destinace České republiky. Vzhledem k dané situaci, způsobené hospodářskou recesí, se o to víc budeme snažit uplatňovat naše projekty v rámci evropských fondů.
Alena Křetínská,
vedoucí oddělení cestovního ruchu
Zlínský kraj
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy bude v roce 2010 pokračovat v kampani na podporu domácího cestovního ruchu. Dlouhodobě jsou pro Zlínský kraj domácí návštěvníci těmi, kteří tvoří výraznou většinu všech hostů (v roce 2009 představovali domácí návštěvníci 88 % z celkového počtu). Naše strategie zůstává stejná – ve spolupráci s privátním sektorem chceme připravovat kvalitní nabídku, která k nám na východní Moravu přivede dostatek hostů. V roce 2009 jsme udělali základní posun ve spolupráci veřejného a privátního sektoru a v nastoupené cestě chceme pokračovat. Dál tedy budeme rozvíjet on-line rezervační systém ubytování a možnosti této funkcionality chceme rozvíjet i do dalších nabídek mimo ubytování. Chceme pokračovat v tvorbě tzv. virtuálních produktů, které jsou kompletní nabídkou služeb v určitém segmentu cestovního ruchu. Dál budeme tvořit a realizovat kampaň „Letos se jezdí k nám!“, která nám přinesla očekávaný výsledek v roce 2009. Stejně tak budeme usilovat o tzv. jednodenního návštěvníka, který je pro systém cestovního ruchu velmi významný. A samozřejmě, nebudeme zapomínat na příjezdový cestovní ruch a v rámci projektu Moravská jantarová stezka II budeme usilovat o návštěvníky z nám blízkých trhů.
PhDr. Dana Daňová,
ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy
Liberecký kraj
Liberecký kraj má vypracovaný Program rozvoje cestovního ruchu pro období 2007 – 2013, jehož hlavním cílem je navrhnout pro dané období promyšlený soubor opatření na podporu rozvoje cestovního ruchu v Libereckém kraji, realizovatelných ve spolupráci všech aktérů v cestovním ruchu a s využitím všech dostupných finančních zdrojů. Vzhledem k tomu, že plánovací období 2007 – 2013 je až příliš dlouhé, je vždy na dobu dvou let formulován tzv. Akční plán, který vyzdvihuje opatření a priority, které je potřeba realizovat. V současné době běží v Libereckém kraji již druhý akční plán (2009 – 2010), který vychází z výsledku předcházejícího plánu z let 2007 – 2008. Důležitým aspektem aktualizace akčního plánu byla nutnost zaměřit se – vzhledem k omezeným disponibilním finančním zdrojům – na takové typy aktivit, jež jsou buď pro rozvoj cestovního ruchu zcela prioritní, anebo jsou již připraveny k realizaci (nejlépe pak kombinace obou těchto možností). Liberecký kraj se bude i v roce 2010 snažit rozvíjet cestovní ruch tak, jak se mu to úspěšně dařilo v roce letošním. Jako první kraj v České republice začal Liberecký kraj využívat se svými turistickými regiony datový sklad neboli sdílenou databázi. Smyslem datového skladu je sjednocení množství informací z jednotlivých obcí, měst či regionů o kulturních a sportovních událostech, otevíracích dobách kulturních zařízení, o nabídce ubytovacích a stravovacích zařízení atd. Výhodou centrálního datového skladu je proto snadná aktualizace všech internetových stránek prostřednictvím jedné redakce, respektive ve spolupráci s pracovníky jednotlivých turistických sdružení, a zároveň tak dochází k úspoře finančních a časových nákladů.
Díky Integrovanému projektu cestovního ruchu, který je realizován z Regionálního operačního programu, mohou být naplněny aktivity, které jsou důležité pro rozvoj cestovního ruchu a které by jinak kvůli omezeným finančním zdrojům nemohly být plně realizovány. Jedná se o aktivity statistických šetření, profilu návštěvníka, rozvoj internetového informačního portálu www.liberecky-kraj.cz a mapového portálu, nabídkový katalog pro poskytovatele služeb, mediální propagace, účast na veletrzích či vydávání propagačních materiálů. Současně se i nadále budeme snažit propojovat spolupráci mezi turistickými regiony, informačními centry a poskytovateli služeb v cestovním ruchu. Jejich spolupráce je nutná především z důvodu vytváření kvalitních turistických produktů a balíčků. Liberecký kraj se v následujícím roce zaměří především na domácí cestovní ruch, a to hlavně s nabídkou cykloturistiky díky unikátnímu 1. singltreku v České republice, který byl otevřen v Novém Městě pod Smrkem a který nabízí zcela nový turistický produkt.
Zároveň je připravován i nový marketingový projekt, který by doplnil chybějící aktivity v oblasti propagace a prezentace Libereckého kraje, a přeshraniční projekt do Cíle 3/Ziel 3, který bude podporovat turistickou infrastrukturu.
Mgr. Eva Hornová,
vedoucí oddělení cestovního ruchu
Královéhradecký kraj
Cestovní ruch vidíme jako významné odvětví, které přináší do území značné množství finančních prostředků, v rámci služeb vytváří pracovní příležitosti a promítá se takřka do všech oblastí života. Z tohoto důvodu cítíme jako nutnost pokračovat i nadále ve strategii Královéhradeckého kraje v oblasti cestovního ruchu nastavené v předchozích letech. V rámci možnosti čerpání finančních prostředků z evropských zdrojů budeme i nadále zajišťovat aktivity již probíhajícího projektu zaměřeného hlavně na marketingové aktivity Cílená prezentace a propagace Královéhradeckého kraje jako celku, který byl vybrán k financování v rámci ROP NUTS II Severovýchod, na jehož realizaci se podílejí také zástupci organizací cestovního ruchu působících v pěti turisticky významných územích kraje – Krkonoše a Podkrkonoší, Hradecko, Kladské pomezí, Orlické hory a Podorlicko a Český ráj. V současné době se zpracovávají podklady k propagačním brožurám se zaměřením na kulturu, gastronomii a tradiční výrobky Královéhradeckého kraje, relaxaci, aktivní dovolenou, eko-, agro- a hipoturistiku, které budou jednotlivě či jako soubor nabídnuty tuzemským i zahraničním turistům ve druhé polovině roku 2010. V polovině roku by mělo být k dispozici nové DVD kraje, jehož obsah bude zahrnovat filmové spoty, multimediální prezentaci, virtuální prohlídky, kvíz a mnoho dalších informací. Během první poloviny roku také dojde k vylepšení turistického portálu Královéhradeckého kraje www.kralovehradeckyregion.cz a připravuje se presstrip do území Krkonoš a Českého ráje, který bude určen nejen českým, ale i zahraničním novinářům.
V nastávajícím roce se budeme orientovat kromě českého turisty též na polského, německého, ruského a holandského turistu. Do těchto zemí bude také směrována cílená propagace, která bude promítnuta (kromě dalších aktivit) do navazujícího projektu, jenž je v současné době připravován, s názvem Cílená prezentace a propagace Královéhradeckého kraje jako celku II. Projekt bude krajem podán do 2. výzvy ROP NUTS II Severovýchod prioritní osy 3 Cestovní ruch, oblasti podpory 3.2 Marketingové a koordinační aktivity v oblasti cestovního ruchu, která je v současné době vyhlášena. Kromě marketingových aktivit se kraj zaměří i v tomto roce na podporu cykloturistiky – cyklobusů a začátkem roku bude vypsán dotační titul na úpravu lyžařských běžeckých tras. Rádi bychom také vydali mapu s vyznačením turistických míst, která mohou navštívit lidé s tělesným hendikepem, kteří jsou odkázáni na invalidní vozík, nebo maminky s kočárky. Mělo by dojít k dovyznačení turistických cílů hnědými tabulemi na dálnicích a silnicích I., II. a III. třídy, které upozorňují řidiče na významná místa. Pozornost kraje by měla být zaměřena také na kongresovou a incentivní turistiku.
V rámci ještě kvalitnějšího poskytovaní turistických informací považujeme za nutné i letos přispět na činnost informačním centrům působícím v kraji. Ve druhé polovině roku se také chystáme uspořádat pro informační centra vzdělávací seminář. Máme zájem prohloubit spolupráci s podnikateli – hlavně pro začínající podnikatele v oblasti cestovního ruchu připravujeme v květnu 2010 seminář, předpokládáme rozšíření spolupráce s Univerzitou Hradec Králové a profesními sdruženími působícími v cestovním ruchu. V březnu, v rámci královéhradeckého veletrhu cestovního ruchu Infotour, připravujeme nejen pro odborníky, ale i pro veřejnost dvoudenní konferenci na téma Šlechtické rody. Výčet těchto aktivit tvoří jen část toho, co se chystáme realizovat a považujeme za významné. Uvedené aktivity budou doplňovat nejrůznější monitoringy za účelem získání přehledu, zda jdeme správným směrem a jestli strategie cestovního ruchu Královéhradeckého kraje pozitivně ovlivňuje návštěvnost tohoto území.
Ing. Vlasta Kratochvílová,
vedoucí oddělení cestovního ruchu
Moravskoslezský kraj
Moravskoslezský kraj pracuje na několika projektech a plně využívá finance EU na rozvoj cestovního ruchu v celém Moravskoslezském kraji i v jednotlivých turistických oblastech (např. projekt Beskydská magistrála pro letní a zimní turistiku, připravuje se analogický projekt pro Jeseníky – Jesenická magistrála a dále realizujeme tři marketingové projekty z EU fondů). Zároveň kraj navázal v roce 2009 spolupráci s KLACRem (Klastr cestovního ruchu), který zastupuje soukromou sféru v Moravskoslezském kraji. Úzká spolupráce se všemi aktéry cestovního ruchu, jak v podnikatelské a veřejné sféře, tak především s médii, je podle nás tou správnou strategií, jak zlepšit podmínky a nadále rozvíjet cestovní ruch v našem kraji. Mimo marketing bude kraj stejně jako v roce 2009 podporovat dotačními tituly jednotlivé mikroregiony v turistických oblastech a rovněž turistická informační centra. Hlavní principy naší letošní marketingové strategie budou korespondovat s těmi loňskými, objeví se ovšem i novinky v oblasti spolupráce. Současnou situaci nejlépe vystihla konference Společně správným směrem – spolupráce s partnery a médii (více na str. 32 – pozn. red.), která se konala v prosinci v Ostravě. Zároveň se chceme více zaměřit na technické památky Moravskoslezského kraje. Toto téma bude také rozvíjet konference, která bude součástí březnového veletrhu Dovolená a Region v Ostravě. V minulém roce jsme začali prezentaci kraje směrovat do obchodních center, především v Polsku. Na základě těchto zkušeností bychom chtěli v nastoleném úsilí dále pokračovat. Oddělení cestovního ruchu, které má na starost náměstek hejtmana Ing. Jiří Vzientek, bude více rozvíjet spolupráci s příhraničními regiony (Slezský kraj v Polsku a Žilinský kraj na Slovensku). Propagace a prezentace kraje bude také zaměřena na domácí trh (např. billboardy na dálnici D1, prezentace v obchodních centrech, internetová prezentace). Současná recese by výrazně neměla ovlivnit plánované projekty cestovního ruchu na tento rok právě proto, že pro naši činnost využíváme z 90 procent prostředky z fondů EU.
Ing. Richard Žabka,
oddělení cestovního ruchu
Jihomoravský kraj
Nepřipravujeme žádný zásadní zvrat, ale určitě budeme vedle prezentací v zahraničí více pozornosti věnovat domácímu cestovnímu ruchu. Dále budeme pokračovat ve zpracovávání nabídky kongresových prostor a incentivních programů a prezentaci regionu jako „místa pro Vaše setkání“. Dále také pokračuje projekt Ochutnejte Moravu (www.ochutnejtemoravu.cz ), který vyprovokoval velké diskuse o tom, co je moravské jídlo a co už ne. Vytvořením značky TOP výletní cíle jižní Moravy jsme si dali společně se zapojenými objekty za cíl zlepšit kvalitu poskytovaných služeb v turisticky významných místech regionu. Centrála cestovního ruchu jižní Morava (CCRJM) společně s Jihomoravským krajem (JMK) připravuje redesign základních turistických webových stránek www.jizni-morava.cz , ve kterých se snažíme kromě příjemné grafiky poskytnout návštěvníkovi lepší orientaci v informacích. Své služby nabídne také regionální rezervační systém. K pravidelné aktualizaci webu přispěje i systém propojení významných turistických portálů regionu, který se v současnosti v Jihomoravském kraji rozbíhá a jenž usnadní práci jednotlivým zadavatelům. CCRJM i oddělení cestovního ruchu JMK netrpělivě čeká na výsledky hodnocení projektů předložených do ROP Jihovýchod. Právě z těchto dotací bychom rádi společně realizovali propagační kampaně na domácím trhu a na Slovensku, v Rakousku, Německu, Anglii, Itálii, Rusku a Polsku.
Mgr. Zuzana Vojtová,
ředitelka Centrály cestovního ruchu jižní Morava
Ing. Ivana Lukášková,
vedoucí oddělení cestovního ruchu JMK
Ústecký kraj
Na podzim minulého roku bylo zahájeno zpracování aktualizace strategie rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji. Ta bude dokončena letos v březnu a určí priority a oblasti rozvoje. V rámci rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji budeme pokračovat v zahájených aktivitách a projektech. Jednou z hlavních změn je větší důraz na propagaci přirozených turistických destinací, jako jsou České Švýcarsko, Krušné hory, České středohoří či oblast Poohří. Hlavní aktivity budou realizovány především v rámci projektu Propagační a mediální kampaň, podpořeného v rámci Regionálního operačního programu Severozápad. V rámci tohoto projektu budou vydány nové propagační materiály, realizována mediální kampaň a účast na domácích a zahraničních veletrzích. Větší důraz bude kladen především na potenciál domácího cestovního ruchu, v rámci kterého jsou pro náš kraj stěžejní návštěvníci ze sousedních regionů, především z Prahy a středních Čech.
Také bychom rádi pomohli s propagací velkých projektů, které se v našem kraji s pomocí strukturálních fondů v rámci Regionálního operačního programu realizují. Jde například o projekt Chrám chmele a piva v Žatci, rekonstrukci muzea a výstavbu lanovky na Větruši v Ústí nad Labem, rekonstrukci nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani, svatostánek českého vinařství v Litoměřicích a další projekty měst a obcí v našem kraji. V oblasti infrastruktury bude Ústecký kraj především pokračovat jako investor při budování chybějících úseků na cyklostezce Labe a dalších páteřních cyklostezkách Ploučnice a Ohře. V roce 2010 bude také pokračovat podpora Klubu českých turistů na obnovu turistického značení a občanskému sdružení Krušnohorská bílá stopa na údržbu a značení Krušnohorské magistrály pro běžkaře.
Ing. Jiří Válka,
vedoucí oddělení cestovního ruchu
Jihočeský kraj
Naše marketingová strategie cestovního ruchu se od podzimu roku 2009 zcela změnila. Za poslední dva roky jsme zaznamenali úbytek v návštěvnosti kraje, přestože dlouhá léta předtím byly jižní Čechy synonymem dovolené. To znamená, že je třeba začít kraj prezentovat jinou formou. Za značku „Jižní Čechy“ je třeba dát dvojtečku a propagovat je jako celek a novým způsobem. Nechali jsme si odbornou firmou zpracovat strategii rozvoje cestovního ruchu do roku 2013. Jejím výsledkem je to, co jsme již sami tušili, totiž potřeba realizovat reklamu na Jihočeský kraj obecně a ne separátně pouze na jednotlivé lokality.
S novým logem a veletržní expozicí začínáme tematicky propagovat jih Čech na letošním veletrhu REGIONTOUR v Brně. Nový stánek nebude rozdělen podle jednotlivých měst, obcí nebo mikroregionů. Vymezili jsme si osm oblastí, které budeme produktově prezentovat. Jde o aktivní dovolenou, pěší turistiku, cykloturistiku, památky, gastronomii, wellness, rodinnou dovolenou a zimní dovolenou. Prioritně se budeme zaměřovat na tyto segmenty cestovního ruchu a soustředíme se na hlavní cílové skupiny – rodiny s dětmi a aktivní seniory. V rámci naší marketingové strategie ustupujeme od propagace na zahraničních veletrzích v Číně nebo Kazachstánu a přikláníme se především k domácímu cestovnímu ruchu. Ze zahraničních zdrojových zemí se zaměříme na Německo, Rakousko a Nizozemsko. Posílit také chceme realizaci press tripů a fam tripů. Do vzdálenějších zemí bychom vlivem ekonomické recese stejně nemohli vycestovat, takže vidíme příležitost k tomu, abychom se začali ve větší míře soustředit na domácí cestovní ruch. To, že jsme jedničkou v domácím cestovním ruchu, by právě v období krize mělo platit. Bohatý a vyvážený turistický potenciál, kterým Jihočeský kraj disponuje a nabízí ho svým návštěvníkům, předurčuje název celé kampaně – Jižní Čechy harmonické.
Mgr. Petr Soukup,
vedoucí oddělení marketingu a cestovního ruchu
Zpracoval: Jan Pomykal
Foto: CzechTourism