Středočeský kraj je krásný, ale tak trochu zvláštní

Potřebuje totiž v rámci propagace turistické nabídky konečně najít vlastní tvář, která mu dlouhodobě chybí. Ať už kvůli specifickému postavení, kdy obklopuje hlavní město, nebo kvůli nedostatečné komunikaci mezi jednotlivými subjekty. To by se však mělo v následujících letech konečně změnit, a to především díky mnohem konkrétnější koncepci cestovního ruchu. Jaké změny a budoucí plány má současné vedení, představil náměstek hejtmanky Středočeského kraje pro oblast bezpečnosti a cestovního ruchu Vít Rakušan.

Již mnohokrát bylo zmíněno, že jednou z výzev letošního roku je založení krajské destinační společnosti. V jaké fázi se nyní nacházíte?

Jsme jedním z posledních krajů, který neměl po dlouhá léta žádnou zastřešující organizaci pro cestovní ruch. To jsme se konečně rozhodli změnit založením Středočeské centrály cestovního ruchu, což je poměrně významný krok, který nebyl po osm let nikdo schopen udělat. Doufáme, že se nám podaří vytvořit z naší centrály přímého partnera pro efektivní spolupráci s dalšími kraji. Doteď musely všechny ostatní centrály v republice komunikovat pouze s krajským úřadem. Založení již schválila Rada Středočeského kraje a čeká se pouze na rozhodnutí zastupitelstva, které by mělo padnout v průběhu března. Centrála by poté měla začít plně fungovat v květnu letošního roku.

Rozpočet Středočeské centrály cestovního ruchu
na tento rok je 15 milionů korun.

Vzhledem ke skutečnosti, že nemáte krajské město, dá se předpokládat, že bude centrála sídlit v Praze?

Ano, rozhodli jsme se pro nemovitost v samotném centru Prahy, kterou kraj vlastní již poměrně dlouho. Centrála bude sídlit v Husově ulici, kde je již v současné době informační centrum, které by rovněž mělo projít určitou proměnou. Tím ale naše plány rozhodně nekončí. Jedná se totiž o poměrně velké prostory, které bychom do budoucna rádi dále využili jako výstavní síň, kde by se mohly prezentovat i jednotlivé oblastní destinační managementy. To bych však zatím poněkud předbíhal.

Na co by se měla nová centrála v počátcích svého fungování zaměřit pře­devším?

Všichni víme, že Středočeský kraj je sice krásný, ale zároveň je tak trochu zvláštní. Východní část není úplně seznámena s tou západní a uprostřed máme hlavní město. Pokud k nám přijíždějí turisté, tak jsou to často ti, kteří jeli primárně do Prahy a až po příjezdu se rozhodli na jeden den navštívit i střední Čechy. Prvním úkolem nové centrály tedy bude nastavení cestovního ruchu opačným směrem. Chceme, aby turisté přijeli primárně k nám do kraje, protože má rozhodně co nabídnout z hlediska památek, přírody i kulturních zajímavostí. A pokud si náhodou tito turisté najdou volný den, nabídneme jim možnost zajet na návštěvu do krásné, ale přece jen poněkud drahé Prahy. Je tedy potřeba nastavit naprosto odlišné vnímání kraje a jeho turistické nabídky. Tomu by přitom mělo do budoucna pomoci i to, že si kraj založí svou vlastní jednotnou turistickou značku – Střední Čechy. Právě to je prvním úkolem nové centrály cestovního ruchu.

Jaké další aktivity v rámci propagace cestovního ruchu kraje plánujete z dlouhodobého hlediska?

Středočeský kraj musí začít sám sebe propagovat na důležitých dopravních uzlech. V současné době již jednáme s hlavním nádražím v Praze o informativním, a především reprezentativním stánku, který by se tam mohl nacházet. V nejbližší době budeme také jednat s vedením pražského letiště Václava Havla o tom, že by se v jeho prostorech nemusela propagovat pouze Praha jako hlavní město, ale i náš kraj. Bohužel musím rovněž říct, že Středočeský kraj je poněkud zanedbaný v oblasti nových a interaktivních médií, skrze které by propagoval svou nabídku v oblasti cestovního ruchu. Z tohoto důvodu bychom rádi vytvořili i moderní doprovodnou turistickou aplikaci nazvanou Středočeský kraj. Vytvoření této aplikace je však spíše v dlouhodobějších plánech.

 Vít Rakušan předává Cenu města Kolína za rok 2015 MUDr. Václavu Navrátilovi

Vít Rakušan předává Cenu města Kolína za rok 2015 MUDr. Václavu Navrátilovi

Již nyní jsme poté měli dvě schůzky s oblastními destinačními managementy, na kterých jsme se aktivně bavili o tom, co by se mělo v oblasti zlepšit. Dále chystáme schůzku s řediteli turistických informačních center celého kraje, na které bychom rádi zjistili jejich potřeby. A především doufáme, že nová centrála cestovního ruchu vytvoří ucelenou strategii propagace našeho kraje, kterou posléze schválíme a budeme se ji snažit komplexně podporovat. Věříme, že všechny zmíněné aktivity nám výsledky přinesou.

Máte aktuálně představu o výši finančních prostředků, které budou na tyto aktivity vyčleněny?

Rozpočet Středočeské centrály cestovního ruchu na tento rok je 15 milionů korun. Tyto finance jsou přitom vyčleněny na veškeré aktivity, provoz, vybavení i personální zajištění. Nicméně je to suma, která byla určena úplně na začátku, takže se samozřejmě teprve uvidí, jaké budou reálné potřeby centrály. A ty zjistíme skutečně až ve chvíli, kdy zahájí svoji činnost. Tento rozpočet je však již nyní asi o 6 milionů vyšší, než s jakým aktuálně operuje krajské oddělení cestovního ruchu. Nejsou to malé peníze, proto je nutné, aby byly využity efektivně.

Ve vašich plánech se objevuje projekt Středočeské turistické karty, přičemž v rámci jednotlivých oblastí již její obdoby do jisté míry existují. Máte v plánu tyto turistické karty plně nahradit?

Samozřejmě nebudeme direktivně přikazovat jednotlivým oblastním destinačním agenturám, aby plně rezignovaly na své vlastní a osvědčené produkty. Budeme ovšem usilovat o to, aby přirozeně a v průběhu času, vznikla pouze jedna jediná turistická karta, která by turistům přinášela nejrůznější bonusy. Začneme logicky se zařízeními ve správě kraje, ale rádi bychom časem do projektu zapojili i soukromé subjekty.

Na podzim loňského roku jste se nechal slyšet, že budete vyhodnocovat náklady a zisk zastoupení Středočeského kraje v Číně? Došli jste již v tomto ohledu k nějakému konkrétnímu rozhodnutí?

 

Kraj si založí svou vlastní jednotnou
turistickou značku – Střední Čechy.

Nové vedení kraje chystá služební cestu do Číny, kde by se mělo o smysluplnosti našeho zastoupení v zemi diskutovat velmi konkrétně. Musím říct, že v tuto chvíli žádné reálné výstupy nevidím. Pokud by zastoupení mělo i nadále existovat, je třeba mu dát velmi konkrétní a jasnou podobu – plán činnosti, která by byla kontrolovatelná a měřitelná, hmatatelné výstupy namísto nic neříkajících deklarací a stavění vzdušných zámků.

Dále jste uvedl, že by se kraj měl v rámci spolupráce zaměřit i na jiné trhy. Které to jsou a jakým způsobem toho máte v plánu dosáhnout?

Je potřeba začít partnerskými regiony v Evropě. Ty má Středočeský kraj zejména v Německu, Polsku, Francii a Itálii. Zde je možná vzájemná propagace regionů, účast na veletrzích cestovního ruchu, ale i přímá spolupráce našich turistických centrál a informačních center, je dobré se zaměřit na příklady dobré praxe, a to nejen v oblasti cestovního ruchu. Dále se zajímavé možnosti otevírají i mimo Evropu, například v Jižní Koreji či Indii. To jsou velmi progresivní a rozvíjející se regiony se značným turistickým potenciálem. Středočeský kraj je navíc velmi bohatý na židovské dědictví. Z tohoto důvodu proto chceme navázat blízkou spolupráci i s Izraelem. Ta by, kromě oblasti cestovního ruchu, mohla přinést hodnoty i v dalších oblastech, jako jsou např. inovace a rozvoj moderních technologií.

Foto: Středočeský kraj

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více