Královéhradecký kraj (KHK) má nadstandardně rozmanitou nabídku přírodních, kulturních a historických atraktivit. V poslední době se KHK stále intenzivněji zaměřuje i na kongresovou a incentivní turistiku. Došlo k založení Hradec Králové Region Convention Bureau. Následovala pasportizace MICE zařízení. Dalším pozitivním signálem bylo vypracování „Studie rozvoje kongresové a incentivní turistiky v KHK“. V České republice byly podobné studie, cíleně zaměřené na rozvoj MICE v regionech, realizovány prozatím minimálně.
Častou chybou prováděných studií v oblasti MICE je jejich výrazně teoretické zaměření s návrhy, které jsou daleko od reálné skutečnosti a opomíjejí změny v segmentu MICE za poslední období. Ve zpracovaných studiích chybí podrobný popis aktuálních potřeb účastníků kongresových a incentivních akcí a přizpůsobení možnostem dané destinace. „Studie rozvoje kongresové a incentivní turistiky v KHK“ pokrývá kompletně nejen stanovené zadání, ale přináší navíc i praktické návrhy založené na dlouholetých profesních zkušenostech realizátora studie z marketingu a tvorby efektivních strategií v oblasti kongresové a incentivní turistiky. Vše doplňují nejlepší případové studie z fungování úspěšných convention bureaus v Evropě.
Graf 1 – Průměrný počet účastníků jedné akce MICE v Královéhradeckém kraji (v %)

Zdroj: Dotazníkové šetření 2016; Hradec Králové Region Convention Bureau / Miroslav Rončák
Součástí studie bylo i dotazníkové šetření zaměřené na podrobnou analýzu akcí MICE v KHK. Respondenty byly subjekty kongresové a incentivní turistiky ze všech oblastí KHK.
Z výsledků vyplynulo, že téměř všechna oslovená zařízení MICE v KHK organizují nejčastěji školení nebo semináře (89,74 %, resp. 82,05 %).
Graf 2 – Účastníci akcí MICE v Královéhradeckém kraji podle zdrojových trhů – více odpovědí možných (v %)

Zdroj: Dotazníkové šetření 2016; Hradec Králové Region Convention Bureau / Miroslav Rončák
V segmentu MICE převažují akce menší a střední velikosti do 100 osob. Více než polovina (51,28 %) má méně než 50 účastníků.
Intenzita je poměrně vysoká. Více než 36 procent všech subjektů MICE organizuje 50 a více akcí za rok. Šedesát procent všech akcí MICE je dvoudenních.
Graf 3 – Čím si myslíte, že Královéhradecký kraj může přilákat pořadatele a účastníky akcí MICE – více odpovědí možných (v %)

Zdroj: Dotazníkové šetření 2016; Hradec Králové Region Convention Bureau / Miroslav Rončák
Stěžejními měsíci pro kongresovou a incentivní turistiku jsou květen a říjen (41,03 %, resp. 46,15 %).
Více než 82 procent zařízení má jako nejvýznamnější zdrojovou klientelu účastníky z KHK. Následují Praha a kraje Středočeský, Pardubický a Liberecký. Ze zahraničí dominují Slovensko, Polsko a Německo.
Graf 4 – Co myslíte, že chybí Královéhradeckému kraji, aby se stal dlouhodobě atraktivní destinací MICE středoevropského formátu – více odpovědí možných (v %)

Zdroj: Dotazníkové šetření 2016; Hradec Králové Region Convention Bureau / Miroslav Rončák
Nejčastěji plánují své akce MICE v KHK zástupci medicíny a farmacie, financí a bankovnictví, strojírenství a vědy a vzdělání.
Nejdůležitějšími faktory, které by mohly přilákat organizátory a účastníky akcí MICE do KHK, jsou dle respondentů kvalita nabízených služeb, turistické atraktivity, výhodná poloha, přijatelné ceny a dostatek kvalitních ubytovacích zařízení.
Graf 5 – Oborové zaměření účastníků akcí MICE v Královéhradeckém kraji – více odpovědí možných (v %)

Zdroj: Dotazníkové šetření 2016; Hradec Králové Region Convention Bureau / Miroslav Rončák
Naopak jako velké překážky, které brání dalšímu rozvoji kongresové a incentivní turistiky, jsou zmiňovány nedostatečný marketing, nízká koordinace a vzájemná spolupráce subjektů, nedostatek kvalitních ubytovacích zařízení, dopravní infrastruktura a dostupnost a minimální podpora města a kraje v oblasti turistiky MICE.
Přestože je Hradec Králové vzhledem k nedostatku kvalitního ubytování v segmentu čtyř- a pětihvězdičkových hotelů řazen dle konání kongresů a konferencí až jako město třetí volby a KHK zaujímá mezi kraji na základě statistik „Konference v hromadných ubytovacích zařízeních“ 13. místo, skrývá se zde velký potenciál.
Jedinečné podmínky pro teambuilding a incentivní programy nabízejí Krkonoše, Orlické hory nebo Broumovsko. Hrady a zámky KHK přímo vybízejí k pořádání banketů, svateb nebo recepcí. Mekkou filmařů je Český ráj. Hradec Králové každoročně hostí úspěšnou konferenci ISSS/V4DIS. „Netradiční“ ubytovací kapacity naleznete např. v Zoo Dvůr Králové nebo v broumovském klášteře. (viz Tab.)
Vize Královéhradeckého kraje z pohledu kongresové a incentivní turistiky |
Královéhradecký kraj je atraktivní destinací MICE středoevropského významu, nabízející rozmanitou nabídku nevšedních zážitků a služeb kongresové a incentivní turistiky uspokojující i nejnáročnější cílové skupiny daného odvětví |
Podmínky pro splnění vize |
- Stanovení a realizace jasné vize města a kraje v oblasti kongresové a incentivní turistiky v Královéhradeckém kraji a její praktická realizace:
- Aktivní podpora kongresové a incentivní turistiky ze strany města a kraje
- Stanovení jasné koncepce pobídek pro organizátory akcí MICE
- Zlepšení spolupráce všech subjektů podílejících se na kongresové a incentivní turistice v Královéhradeckém kraji
- Modernizace a rozšíření ubytovací, dopravní a MICE infrastruktury
- Zefektivnění marketingových aktivit
- Dlouhodobé stabilní financování Hradec Králové Region Convention Bureau
|
Zdroj: Studie rozvoje kongresové a incentivní turistiky v KHK
Pokud se KHK bude řídit vizí a doporučeními vycházejícími z vypracované studie v strategických oblastech jako jsou marketing, zlepšení kooperace mezi partnery, zkvalitnění infrastruktury MICE, zefektivnění financování a monitoringu, vylepšení kvality služeb a vyřešení systému řízení a koordinace kongresové turistiky a jasně stanoví pobídky pro organizátory akcí MICE, zcela jistě se posune v žebříčku českých destinací MICE směrem vzhůru. Dalšímu růstu zcela jistě napomůže plánovaná rekonstrukce a zařazení hotelu Černigov do mezinárodní skupiny CPI Hotels a případná modernizace kongresového centra Aldis. To umožní organizovat akce MICE většího rozsahu.
Dle úspěšného fungování Hradec Králové Region Convention Bureau bude nutné vyřešit otázku rozhodovacích pravomocí, dlouhodobého financování a případného navýšení personálu. Jak dokazují příklady z úspěšných zahraničních destinací MICE, bez těchto stěžejních odpovědí bude jen těžko možné zajistit stabilní fungování a rozvoj KHK jako atraktivní destinace MICE.
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články