Content marketing a kvalitní internetový obsah patří mezi nejdůležitější nástroje ke komunikaci s cílovým publikem. Velkou část materiálů jsme schopni jako marketéři připravit sami, ale když dobrá zkušenost s našimi službami či výrobkem zazní z úst či internetového pera například travel blogera, který píše kvalitní blog, pak je to pro nás bezesporu výhra. Jak lze s touto skupinou tzv. influencerů spolupracovat?
Než se pustíme do rad a tipů, přidám na úvod několik statistických dat. Jedna z dalších studií ITB Berlin Travel Trends Report 2015 doložila, že 92 procent uživatelů sociálních sítí je ovlivněno cestovatelskými blogy. Až 95 procent cestovatelů z Číny využívá cestovní blogy jako hlavní zdroj informací o dovolené. Na evropském kontinentu je to zatím jen 66 procent.
Z poslední studie Social Media Marketing Industry Report 2014 americké společnosti Social Media Examiner vyplynulo, že marketéři z 68 procent očekávají rychlý růst blogů a jejich využívání v marketingové komunikaci. Takto blogy předběhly např. YouTube (78 %), LinkedIn (64 %) a Facebook (64 %). Blogy jsou také jako jeden z mála nástrojů považovány za vhodný komunikační kanál pro komunikaci s B2C i B2B segmentem, neboť jsou (nebo by měly být) součástí každé obchodní strategie.

Spolupráce s kvalitními blogy je výhodná hned z několika důvodů. V první skupině máme tvorbu unikátní a kvalitního obsahu v podobě příběhu, který lze snadno šířit přes všechny sociální sítě včetně profesní sítě LinkedIn. Dále je třeba si uvědomit, že většina dnešních uživatelů (a zejména generace X, tedy uživatelé narození v letech 1966–1977) provádí svá cestovatelská rozhodnutí on-line na základě hodnoticích platforem, diskusních fór a cestovatelských blogů, kde hledá a nachází potřebné informace.
Blogování je celosvětový fenomén a i v české kotlině se blogeři postupně dostávají na výsluní a do hledáčku marketérů, neboť jejich vliv na rozhodování a nákupní chování zákazníků sílí. Jak tedy s touto skupinou spolupracovat?
Na začátku stanovte cíle
Stejně jako u všech marketingových aktivit, než se pustíte do vyhledávání vhodných blogerů a vymýšlení spolupráce, stanovte si cíle. Mezi vašimi otázkami by se měla objevit témata jako: Bude spolupráce součástí připravované marketingové kampaně, nebo se jedná o jednorázovou aktivitu? Jaká bude forma spolupráce? Čeho budeme potřebovat v kampani dosáhnout?
Vždy je lepší vše předem a trochu strategicky promyslet, aby věnovaný čas a úsilí přinesly co nejlepší výsledek. Po stanovení nezbytných cílů je možné se pustit do hledání toho pravého.
Kde kvalitní blogery hledat?
Internetové prostředí nabízí výběr nespočetného množství blogů od těch méně kvalitních až po ty opravdu profesionální. Jak najít a vybrat pro nás zrovna ty nejvhodnější?
V případě, že nechcete pomyslně kupovat zajíce v pytli, je vždy na začátku vhodné osobní setkání (i když to samozřejmě nemusí být z časových i finančních důvodů možné). Ale pokud tato varianta je, pak ideálním místem pro setkání je například mezinárodní konference TBEX (http://tbexcon.com), která se koná třikrát do roka, a to v Asii, Americe a Evropě. Další možností je setkání Travel Massive (https://travelmassive.com), kterého se účastní velká řada travel blogerů. Dalším velmi dobrým zdrojovým místem je Professional Travel Blogger Association (http://travelbloggersassociation.com), sdružující blogery z celého světa.
V neposlední řadě se samozřejmě můžete pustit do hledání na internetu, kde jsou k dispozici různé skupiny travel bloggers. Na Facebooku jsou tyto skupiny většinou uzavřené a je třeba si od správce nejenom vyžádat přístup, ale také se ke skupině přidat. Na Twitteru je nutné se pustit do aktivního hledání pomocí hashtagů, které budou nejvíce odpovídat vašemu zaměření, např. #czechrepublic, #hotelsprague atd. Ve světě Pinterestu a Instagramu se vám při zadání slovního spojení „travel blogger“ zobrazí široká nabídka, na základě které si můžete udělat prvotní předvýběr.
Nenechte se na začátku snadno zlákat
Než se do spolupráce s vybraným blogerem pustíte, nechte si čas na rozmyšlenou a věnujte ho vyhledávání informací o daném blogu a blogerovi. Jak říká známé české rčení, že není všechno zlato, co se třpytí. Z důvodu zajištění co největšího přínosu pro váš hotel, region nebo cestovní kancelář si udělejte malou, ale o to důkladnější analýzu a najděte potřebné odpovědi na otázky typu: jak dlouho již blog existuje, jak často jsou publikovány příspěvky, jaký je tón hlasu blogera, jaká je většinou reakce návštěvníků. Další kapitolou jsou sociální sítě, na kterých blog komunikuje. Zde zanalyzujte, jak silné publikum blog má, jak je obvykle vedena komunikace a také jak často jsou příspěvky sdíleny, lajkovány atd. V neposlední řadě pak zhodnoťte, zda blog oslovuje vaši cílovou skupinu, což je kritérium zcela klíčové.
Zhodnoťte také, jak se na blogu pracuje s vizuálními prvky v podobě obrázků a videí. Obecně platí, že blogy s vyšším množstvím vizuálních prvků mají u uživatelů větší oblibu, jsou vyhledávanější a hlavně lépe vyprávějí příběh (třeba právě ten o vás).
Společně s výše uvedeným si také vyžádejte trochu analytických dat v podobě počtu celkové návštěvnosti blogu, návštěvnosti jednotlivých článků, času na stránce a také informace o uživatelích (národnost, věk atd.). U profilů blogu na sociálních sítích chtějte vědět počty lajků, komentářů, sdílení a také prokliků u zveřejněných příspěvků. Tyto informace si nechte po skončení spolupráce zaslat i k příspěvkům o vašem hotelu nebo regionu.
Práce s blogerem začíná
Forma spolupráce bude samozřejmě na vašem strategickém, obchodním a marketingovém rozhodnutí, ale vždy je dobré, aby připravený výstup byl tzv. evergreen. Což znamená, aby byl relevantní i pro nadcházející období. Obě strany budou mít z této formy prospěch. Bloger v podobě pravidelné návštěvnosti a vy ve formě budování a posilování značky.
Při určování spolupráce zkuste být co nejvíce inovativní. Článků o cestování se denně napíše několik desítek, ne-li stovek tisíc, a proto by bylo nejlepší, aby právě článek o vás v moři blogpostů zazářil. Udělejte si s blogerem malý brainstorming a zkuste vymyslet, čím by se dal připravovaný výstup obohatit, aby přinesl ještě větší pozornost. I zde, stejně jako u všech marketingových projektů, platí to, že není třeba se bát kreativity a bránit se neotřelým nápadům.
Ukázky blogerské spolupráce
Spolupráci s blogery si při podpoře svého věrnostního programu vyzkoušel Hilton HHonors, hotelový řetězec Hilton, v rámci letní kampaně, ve které byla komunikována akce s názvem Great Getaway Giveaway. Principem soutěže, kde byl hlavní výhrou letní pobyt, bylo hlasování o nejlepší aktivitu v balíčcích relaxace, dobrodružství, kultura a gastronomie. Aby byla soutěž co nejvíce podpořena, vybral Hilton tři blogerky, které osobně odzkoušely jeden z komunikovaných balíčků a své zkušenosti sdílely na svých blozích. Tímto způsobem získal hotelový řetězec nejen podporu pro svoji soutěž, ale také vzbudil a podpořil důvěryhodnost své značky.
Ukázka soutěžní stránky Expedia; Zdroj: Innetwork.net
|
Dalším zajímavým příkladem je kampaň cestovatelského portálu Expedia.com, který ve spolupráci s National Film Festival for Talented Youth, celosvětově největším filmovým festivalem pro mladé, připravil pro travel blogery soutěž s názvem „Najdi své…“ Soutěž byla vyhlášena na již zmíněné konferenci TBEX a požadavkem bylo, aby každý bloger, který se soutěže zúčastnil, na svém blogu publikoval příspěvek o tom, co by v některém z pěti předem vybraných míst zajímavého dělal jako filmová hvězda 2–3minutového spotu. Hlavní výhrou v této soutěži bylo natočení 2–3minutového videospotu včetně úžasného pobytu v daném místě. Vzhledem k tomu, že se jednalo o mezinárodní soutěž, byla takto zajištěna podpora cestovatelských měst na několika tisícovkách blogů zároveň.
Podpora akce Hilton HHonors; Zdroj: Innetwork.net
|
Závěrem
Spolupráce s kvalitními blogy může přinést ovoce v podobě nových návštěvníků webu a samozřejmě také zákazníků. Velkou výhodou takové spolupráce je velká míra kreativity, kdy je možné se s každým blogerem dohodnout na formě spolupráce tak, aby byla přínosná pro obě strany. Zároveň lze vymyslet velmi zajímavé a hlavně originální projekty, které cílové publikum určitě zaujmou.
Foto: Thinkstockphotos.com
Čtěte také: Instagram: využívat v hotelovém marketingu, nebo ne?
Reklama na Instagramu nově i pro menší inzerenty
Hra se slovy v hotelovém marketingu