Na letošním 41. ročníku mezinárodního filmového festivalu s turistickou tematikou TOURFILM 2008 bylo v rámci slavnostního večera agentury CzechTourism představeno jídlo, které bude pro příští roky reprezentovat českou kuchyni v rámci marketingových aktivit na podporu rozvoje cestovního ruchu České republiky. CzechTourism chce společně s Asociací hotelů a restaurací (AHR) a Asociací kuchařů a cukrářů (AKC) upozornit na existenci tradiční české a regionální kuchyně. Nejenom tradiční svíčková bude lídrem reklamních aktivit propagátorů naší země v zahraničí, přidá se k ní početná řada krajových a regionálních specialit, které postupně obohatí jídelníčky mnoha stravovacích zařízení Česka.
„Projektu Česká kuchyně jako marketingovému nástroji k propagaci země předcházel vznik brožury Česká regionální kuchyně, kterou vydalo oddělení edice CzechTourism v hlavních světových jazykových mutacích a za úkol si dala představit světu českou kuchyni jako nápaditou, vtipnou, a především chuťově zajímavou a jako alternativu k dnešnímu globalizovanému životnímu stylu. Brožura akcentovala také vazby jednotlivých jídel na konkrétní region ČR a jeho historii, tedy ideální propojení cestovního ruchu s jídlem,“ říká ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Svíčková bude v jídelních lístcích participujících podniků jednotně označena, způsob servírování či ceny se ale budou lišit
|
Veronika Váňová, manažerka oddělení Public Relations a hlavní projektová manažerka TOURFILM 2008, k propagaci projektu doplňuje: „My jako organizátoři Tourfilmu a také náš partner, Česká televize, jsme se s úspěchem pokusili propojit téma cestování a stravování. Do slavnostního sálu hotelu Pupp jsme přenesli TV studio s aktéry populárního ‚vařicího’ pořadu Kluci v akci a na scénu pozvali zajímavé hosty z Tunisu, Tatarstánu, Vietnamu a Polska, a co by to bylo za hosty, kdyby nehovořili o zvyklostech a o kuchyni zemí, odkud pocházejí.“ Večer České kuchyně odstartovalo slavnostní odhalení již zmiňované svíčkové. Kmotry byli generální sekretář AHR Václav Stárek a prezident AKC Miroslav Kubec.
„Do projektu propagace tradiční české kuchyně se v dohledné době zapojí desítky restaurací, které budou na svých jídelních lístcích označovat svíčkovou a další regionální pokrmy značkou – miniaturním logem, kterým bude zároveň viditelně označen také vchod restaurace. Zákazník jednoduše a bezpečně rozezná českou specialitu od běžné nabídky restaurace,“ říká prezident AHR Pavel Hlinka.
V současné době se rozběhly práce na fotografování jednotlivých jídel, poté se již fotografie a informace o typické české krajové kuchyni rozletí prostřednictvím zahraničních zastoupení CzechTourism do světa. Veronika Váňová k tomu doplňuje: „Jsme rádi, že jsme přesvědčili kolegy z profesních organizací o popularizaci úžasných, a přitom jednoduchých jídel, jako jsou například škubánky, nudle s mákem, koprovka nebo bramborové placky. Nechceme v žádném případě snižovat trendy, které přicházejí do restaurací po celé Evropě, ale jsme přesvědčeni, že tuzemská kuchyně si pozornost a jakýsi comeback zaslouží.“
O oblíbenosti české kuchyně svědčí početné návštěvy odborné veřejnosti v Česku z řad novinářů, televizních štábů a touroperátorů. Na cestách do regionů jsou jim vybírána typicky česká jídla, zahraniční hosté se již na základě referencí dožadují českých knedlíků, zelí a vyhlášených omáček. „Některé odborné cesty již tematicky zaměřujeme na propagaci českého kulinářství a tradičních českých nápojů, piva a vína,“ završuje téma Pavel Macek, Press and Fam Trips Co-ordinator oddělení PR agentury CzechTourism.
Projekt Czech special (Česká specialita) se stává dalším marketingovým nástrojem sloužícím, vedle již tradičních národních produktů – České lázeňství, Czech Republic – The Golf Republic, MICE, ke kvalitní propagaci naší země doma i v zahraničí.
Text: Filip Remenec
Foto: CzechTourism