Tipy na zlepšení engagementu stránky na Facebooku

Jak z firemní stránky na Faceboku udělat zajímavé místo, kam se uživatelé budou rádi vracet a v budoucnu se stanou našimi brand advocate? Jak správně komunikovat a zvýšit tzv. engagement neboli zájem či zaujetí?

I když by se mohlo zdát, že honba za rychlým a vysokým počtem fanoušků je již hudbou dávné minulosti, stále tomu tak není. Vysoký počet fanoušků sice potěší marketingové ego, ale nabízí se otázka co s nimi, pokud komunikace vázne a jsou jen pasivními příjemci našich zpráv. Stále se ještě setkávám s tím, že se klienti snaží rychle zvýšit množství fanoušků různými taktikami či dokonce nákupy „mrtvých duší". Krátkodobě to může být zajímavé, ale z dlouhodobého hlediska a z pohledu ROI (návratnosti investic) to smysl nemá.

			Foto: Thinkstockphotos.com

Přirozeně rostoucí fanouškovská základna je tím nejlepším řešením. Se zvyšujícím se počtem fanoušků přijde na řadu otázka, jak je zaujmout, aby stránku neopustili, a hlavně, aby naše příspěvky (postingy) lajkovali, komentovali či sdíleli, a motivovali tak své přátele, aby se stali také fanoušky naší stránky? Pojďme se podívat na několik tipů, které můžete obratem začít používat.

1. Zajímavé obrázky

Jak jsem již mnohokrát zmiňovala ve svých pravidelných článcích, obrázek vydá za tisíc slov a v prostoru sociálních sítí to platí minimálně dvojnásob. Zajímavé, hezké a vtipné obrázky mají u uživatelů sociálních sítí velkou oblibu. Obecně příspěvky, které je obsahují, mají 4× více komentářů, sdílení a celkový počet lajků než textové příspěvky bez obrázku.

Obrázky jsou ideálním nástrojem nejenom pro zaujetí, ale také pro vytvoření zajímavého příběhu. Příběhy patří mezi uživateli do skupiny „delikates", které zpříjemní den a můžete je tak velmi snadno motivovat k pravidelné návštěvě profilu, aby zjistili, jak příběh skončí. Na konci příběhu je pak může čekat soutěžní otázka a malá cena. Příběhy mohou posloužit jako soutěž, ale také jen pro pobavení fanoušků nebo ověření znalostí.

2. Správné načasování

I když by se to nemuselo zdát, správné načasování zveřejnění příspěvku hraje důležitou roli. Jak ale vybrat správný čas? Vždy záleží na tom, v jaké oblasti či oboru se pohybujete a na jakou cílovou skupinu komunikujete. K základní analýze cílové skupiny vám poslouží statistiky Facebook Insights, které má k dispozici každá stránka. Zde, kromě základních demografických údajů (věk, pohlaví – viz obrázek 1) uvidíte také detailní statistiku a úspěšnost jednotlivých příspěvků stránky. Po analýze statistických dat zkuste popřemýšlet nad tím, jaký je běžný den vašeho fanouška, protože každá cílová skupina se na sociálních sítích pohybuje v jiný čas. Jsou vašimi fanoušky manažeři, studenti nebo maminky s dětmi? Všechny tyto faktory vám pomohou najít ten nejlepší čas pro zveřejňování vašich sdělení.

Facebook Insights

S výběrem správné hodiny a minuty pro zveřejnění postingu jde ruku v ruce také den, ve kterém je nejlépe s fanoušky komunikovat. Zde se opět jako významné kritérium objevuje obor, ve kterém se společnost pohybuje. V minulém roce americká společnost LinchpinSEO provedla analýzu více než 1 800 facebookových profilů z různých odvětví. Na základně získaných informací bylo zjištěno, že nejlepšími dny pro publikování v oblasti cestovního ruchu je období od čtvrtku do neděle. Absolutně nejlepším dnem se stala neděle (viz obrázek 2). S blížícím se koncem týdne mají uživatelé více času na řešení ať už víkendového programu, nebo dovolené.

Optimální dny pro publikování na Facebooku

Optimální dny pro publikování na Facebooku

Zdroj: LinchpinSEO

3. Krátce a jasně

Texty příspěvků by měly být výstižné a hlavně krátké. Zde se nabízí anglické rčení, „keep it short and simple". Jak má být ale správný text dlouhý? Příspěvky, jejichž délka se pohybuje v rozmezí 100 až 150 znaků jsou přibližně o 60 % úspěšnější v porovnání s dlouhými texty. Malá a snadná pomůcka pro ideální délku textu, je také to, že by neměl být delší než na 3 řádky (po publikování na profilu). Při přípravě příspěvků je důležité vzít v úvahu také to, že uživatelé nečtou, ale pouze skenují. Proto je důležité, aby vaše sdělení bylo krátké, výstižné a přitáhlo pozornost vašich fanoušků.

4. Výzva k akci, otázky a odpovědi

Nebojte se fanoušky vybídnout ke komunikaci! Snadným způsobem je kladení otázek, které uživatele většinou přimějí k vyjádření svého názoru. Otázky by měly vždy co nejvíce směřovat na zájmy, potřeby nebo také přání. Ideální je, kdy jsou otázky specifické a současně tak zajímavé, aby uživatelé cítili potřebu na ně odpovědět. Zároveň je dobré, aby byly krátké a snadné na zodpovězení.

Mezi velmi úspěšné typy otázek patří tzv. doplňovačky, kdy v textu vynecháte jeho část a necháte fanoušky, aby jej sami doplnili. Tento typ příspěvků mívá až o 90 procent větší úspěšnost než běžné „informativní" postingy. Mezi další způsoby, jak fanoušky vybídnout ke komunikaci, jsou otázky typu ano/ne (pravda/nepravda). Pokud publikujete s příspěvkem obrázek, nebojte se zeptat na detaily z toho obrázku (například: Co si myslíte, že je na zveřejněném obrázku špatně?). Dále se můžete zeptat na preference uživatelů nebo i poskytnutí tipů či rad.

U otázek se můžete také zeptat na osobní názor či zkušenost, protože velká řada fanoušků mluví ráda o sobě. Dejte jim prostor a možnost, aby se v souvislosti s vaším tématem vyjádřili. Zároveň příležitost vyjádřit se k danému tématu má pro mnohé punc důležitosti a také atraktivity.

V případě, že uživatelé zareagovali na vámi položenou otázku a zveřejnili své odpovědi, reagujte i vy, z pozice značky. Tímto uživatelé dostávají znamení, že na druhé straně někoho (v tomto případě značku) jejich názor zajímá. Toto je pro budování dlouhodobého vztahu a loajality fanoušků (zákazníků) velmi důležité. Pozitivně je také vnímáno to, když stránka (značka) lajkuje komentáře od fanoušků. Vás jako administrátory stránky to nic nestojí, ale pro fanoušky to má hodnotu. Není zcela nezbytné komentovat a lajkovat absolutně vše, zejména u velkých profilů, ale pokud to je ve vašich pracovních silách, pak toho určitě využijte.

5. Buďte zábavní a vzdělávejte

Každý z nás se rád baví a k tomu by se při přípravě témat k publikování mělo občas přihlédnout. Vtipné fotografie nebo videa určitě u fanoušků zapůsobí a vám to přinese ovoce. Sociální sítě jsou místem, kde se lidé chtějí bavit a získávat nové informace, tak proč toho občas nevyužít. Uživatelé se zároveň velmi rádi vzdělávají a návody či rady, jak něco udělat mají ve velké oblibě. Poraďte v podobě vtipného obrázku nebo příběhu, jak se třeba připravit na dovolenou nebo jak si vybrat hotel.

6. Informační hodnota příspěvku

Předtím než svůj posting zveřejníte, zkuste se zamyslet, jakou informační hodnotu bude mít pro vaše uživatele připravované sdělení. Někdy se stává, že postingy se dávají na profil jen proto, aby tam něco bylo, ale už se nezvažuje, zda poskytnutá informace má pro fanoušky nějaký přínos. Pokud se na to podíváte pohledem fanouška, proč by měl „nezajímavý" příspěvek číst nebo komentovat?

7. Pravidelně aktualizujte

Uživatelé Facebooku mají rádi změnu. Využijte toho pro pravidelnou změnu titulního a profilového obrázku. Pravidelnou aktualizací dáváte najevo svoji starost a zájem o stránku a zároveň toho můžete využít pro vzájemnou komunikaci s fanoušky. Občasný vtip či žert, který můžete k obrázku připojit, přinese své ovoce v podobě lajkování, komentářů či sdílení.

Pravidelná komunikace s fanoušky může být někdy velmi náročná, ale na druhé straně získáte celou řadu příznivců, kteří nebudou váhat s doporučením svým přátelům a známým. Snažte se při přípravě témat, kterými prezentujete svoji společnost, využívat ať už různé otázky, či obrázky, které napomohou zvýšit celkový engagement vaší stránky. Uživatelsky příjemné je místo, kde se mohou zapojit do komunikace a budou vědět, že na jejich komentáře bude někdo reagovat. Naskýtá se otázka, proč komunikovat na profilu, kde žádná komunikace vlastně není a komentář zde bude stát jako opuštěný voják v poli? Nebojte se s fanoušky komunikovat a dávejte jim příležitost, aby se mohli vyjádřit.

 

			Kateřina Rotterová			Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

 

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu 
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více