Tomáš Škaryd: Naším cílem je motivovat podnikatele

Kraj Vysočina si z lednového brněnského veletrhu odnesl významné ocenění za svůj originální turistický produkt, který výrazně pomáhá podnikatelům v cestovním ruchu v jejich komerčních aktivitách a současně láká turisty do regionu. Aspekty tohoto počinu i další chystané turistické projekty a budoucí plány jsme probírali s krajským radním pro oblast cestovního ruchu a kultury Ing. Tomášem Škarydem.

 Pane radní, na nedávno proběhnuvším ročníku veletrhu GO a REGIONTOUR (konkrétně ve Velké ceně cestovního ruchu) jste zvítězili v kategorii turistický produkt. Co přesně pro vás toto ocenění představuje?

Tohoto ocenění si nesmírně vážíme a je pro nás vyjádřením správně nastoleného směru podpory cestovního ruchu v kraji Vysočina. Od samého počátku mého působení v roli radního kraje pro oblast kultury a cestovního ruchu se zasazuji o spolupráci s podnikateli. Bez jejich aktivního přístupu není možné cestovní ruch realizovat a jakákoli podpora ze strany kraje by nebyla příliš efektivní. Nechci říct, že zcela opouštíme způsob, kterým jsme cestovní ruch doposud v našem kraji podporovali. I nadále chceme rozšiřovat nabídku produktů a lákat turisty do nejrůznějších míst Vysočiny. Ale důraz jsme postavili na spolupráci s našimi podnikateli a jsem přesvědčen, že se nám tento přístup začíná vyplácet.

Tomáš ŠkarydVe spolupráci s krajskou příspěvkovou organizací Vysočina Tourism jsme se rozhodli zaměřit na přípravu balíčků služeb, tj. komplexních obsahově i cenově atraktivních nabídek služeb cestovního ruchu od našich aktivních podnikatelů, kteří mají zájem lákat turisty na vícedenní pobyty ve svých zařízeních. Cesta to nebyla snadná a bohužel jsem přesvědčen, že ani do budoucna se výrazně nezlepší. Naším cílem bylo motivovat samotné podnikatele k tomu, aby atraktivní nabídky připravovali. Ze strany naší destinační společnosti Vysočina Tourism se jim dostávala metodická podpora a následně kompletace do podoby katalogu. Produkty budou nabízeny pro turistickou sezonu 2011 a o tom, že jsou atraktivní, svědčí i zájem tří cestovních kanceláří tyto produkty nabízet svým klientům.

Pokud se vrátím k získanému ocenění, tak pro Vysočinu, která se dlouhodobě ocitá na chvostu statistik návštěvnosti, jde zejména o ocenění systému práce zaměstnanců destinační společnosti Vysočina Tourism, konkrétně pak Ing. Jitky Mattyašovské. Ověřili jsme si, že naše úsilí mělo smysl a jsme motivováni v nastoleném trendu pokračovat i nadále.

Výsledkem vašeho snažení je tedy zejména katalog turistických a pobytových balíčků – co konkrétně si pod ním má zákazník představit?

Zájemci o příjemně strávený pobyt na Vysočině zde najdou téměř sto konkrétních nabídek, včetně uvedení ceny za vyjmenované služby. Jsem přesvědčen, že každý si zde najde to, co ho opravdu zaujme. Jsou zde uvedeny zajímavé tipy na víkendové, ale i vícedenní pobyty. Zájemci zde mohou najít např. nabídky se zaměřením na sport (např. lyžování, paragliding nebo golf), s adrenalinovým programem, ale třeba zaměřené i na rybolov. Nechybí nabídka pro milovníky gastronomických zážitků, zájemce o relaxaci, vzdělávání, atraktivní pobyty pro celou rodinu nebo jen pro dva, časté jsou nabídky romantických pobytů. Zákazníkovi je servírována nabídka v takové podobě, že přesně ví, za jakou konkrétní cenu služby dostane, na kolik osob se nabídka vztahuje a v jakém konkrétním termínu je možné pobyt absolvovat. Kromě katalogu budou nabídky vyvěšeny rovněž na turistickém portálu Vysočiny www.region-vysocina.cz , a proto věřím, že se k nim všichni zájemci snadno dostanou, že je zaujmou a následně je i využijí.

Vysočina je destinací ideální především pro rodinnou dovolenou. Co všechno tento termín ve „vašem“ kraji zahrnuje?

Vysočina nemá žádné významné centrum, má venkovský ráz, z různých průzkumů máme potvrzeno, že k nám často a rádi přijíždějí rodiny s dětmi. Služby jsou zde na odpovídající úrovni, cenově jistě přijatelnější než v Praze a dalších významných destinacích cestovního ruchu. Dovolená pro celou rodinu vás tedy nepřijde příliš draho, na druhou stranu zážitků si můžete odnést nepočítaně. Vysočina je ideální například pro obyčejné procházky lesem, jízdu na kole, v zimě na běžkách a nově i na koni (v létě letošního roku máme v plánu otevřít v našem kraji funkční síť 850 kilometrů hipotras). Ubytovat se můžete na venkově a zažít tak neopakovanou atmosféru. Děti jistě nadchne Westernové městečko Šiklův mlýn, zoologická zahrada a katakomby v Jihlavě, muzea strašidel, rekordů a kuriozit v Pelhřimově, vyhlídková plavba parníkem po Dalešické přehradě a vůbec koupaliště, rozhledny a řada přírodních atrakcí.

Co nového plánujete v oblasti přeshraniční spolupráce?

Vysočina je v tomto směru limitovaná skutečností, že nemá přímou hranici s žádným cizím státem. Samozřejmě nejblíže jsme položeni Rakousku, i proto máme možnost financovat některé projekty z operačního programu Cíl 3 Evropská územní spolupráce Rakousko – Česká republika 2007–2013. Kraj Vysočina se prostřednictvím Muzea Vysočiny v Havlíčkově Brodě zapojil do projektu Porta Culturae, jehož cílem je přilákat rakouské turisty do kulturních zařízení na Vysočině, v Jihočeském kraji a kraji Jihomoravském.

Vysočina chce do tohoto projektu aktivně vlákat všechna svá významná muzea, galerie a další kulturní zařízení. Zaměřit se chceme i na webovou prezentaci. Vysočina Tourism bude v první polovině roku 2011 realizovat menší mediální kampaň v Rakousku (Dolní Rakousko, Horní Rakousko a Vídeň), předpokládáme prezentaci v Českém centru ve Vídni po boku Centrály cestovního ruchu Jižní Morava. V předchozím roce jsme navázali spolupráci s některými novináři v Rakousku, tak věříme, že i díky jejich aktivitě vzroste podíl rakouských turistů v kraji Vysočina, kterých je prozatím pouhých 7 procent ze všech zahraničních návštěvníků Vysočiny.

Devízou vašeho kraje jsou památky UNESCO a židovské pamětihodnosti – co nového se na poli jejich propagace děje?

Máte pravdu, mnozí odborníci v cestovním ruchu prezentují Vysočinu jako destinaci s největší koncentrací památek UNESCO v České republice. Na našem území se nacházejí tři skvosty zapsané na seznamu přírodního a kulturního dědictví UNESCO, konkrétně historické centrum města Telč, poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáře nad Sázavou a románsko-gotická bazilika sv. Prokopa spolu s židovskou čtvrtí a židovským hřbitovem v Třebíči. To jsou velká lákadla především pro zahraniční turisty. Kraj Vysočina se snaží pokud možno spravedlivě propagovat veškeré své atraktivity, i když v některých případech jsou památky UNESCO logicky vypíchnuty. Tak tomu bude například i v nové image brožuře, kterou v letošním roce vydá Vysočina Tourism a která vyjde v několika jazykových mutacích. Židovská tematika bude taktéž jednou z částí nově připravované publikace. Dlužno poznamenat, že kraj Vysočina každoročně vyčleňuje ve svém rozpočtu finanční prostředky, určené pro všechna tři města, jež mají na svém území památky UNESCO.

Jaké další projekty cestovního ruchu máte rozpracované, v jaké fázi je například realizace Geoparku Vysočina?

Projektů v oblasti cestovního ruchu máme na nejbližší období naplánovaných několik. Vysočina Tourism chystá kostýmované prohlídky na čtyřech zámcích Vysočiny, dokončeny budou virtuální prohlídky v 50 objektech na Vysočině, v polovině roku otevřeme síť 850 km hipotras. Chceme i nadále spolupracovat s podnikateli a motivovat je k tvorbě balíčků služeb. Úspěch ve Velké ceně cestovního ruchu 2010 by nám v tom měl pomoci. Ve spolupráci s agenturou CzechTourism plánujeme zorganizovat dva fam/press tripy. Na poli kultury dojde k zpřístupňování expozic a sbírek v archivech formou jejich digitalizace. Pomalu ale jistě se rozjíždějí přípravy na mistrovství světa v biatlonu, které se v roce 2013 uskuteční v Novém Městě na Moravě. Kraj Vysočina i Vysočina Tourism mají zájem co možná nejvíce přispět k úspěchu blížící se akce.

Vámi zmíněný rodící se projekt Geopark Vysočina by podle současných plánů měl být dokončen na konci roku 2013. Podmínkou je podpora projektu z operačního programu Cíl 3 Evropská územní spolupráce Rakousko – Česká republika 2007–2013, kdy Vysočina Tourism plánuje stát se partnerem obecně prospěšné společnosti Geopark Vysočina. Do budoucna se bude jednat zcela jistě o jednu z významných atraktivit na poli cestovního ruchu na Vysočině. To vše podporujeme v současné době běžící intenzivní mediální kampaní. Na závěr mi prosím dovolte, abych pozval čtenáře vašeho časopisu k pobytu na Vysočině. Věřte, že nebudou litovat. Těším se na setkání.

Text: Jan Pomykal
Foto: archiv kraje Vysočina

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více