Přinášíme přehled tří základních trendů, které budou dávat tvář marketingovým aktivitám v roce 2019. Tedy zejména těm v on-line světě.
Guest experience a ještě silnější personalizace
Zákazníci cíleně ignorují pasivní reklamní formáty, všeobecně roste nedůvěra v média, a zákazníci se kromě vlastní zkušenosti stále častěji rozhodují na základě doporučení svých známých, kontaktů v sociální komunitě. Očekávána je také integrace sociálních sítí do různých služeb, a to především do aplikací třetích stran, všimnout si toho můžete u předvyplněných formulářů různých aplikací. V sociálních sítích samotných přišel loni Facebook s novým algoritmem, Instagram spustil vlastní kanál IGTV, Ephemeral obsah trhal rekordy a Twitter se vrátil k chronologickému feedu.
Příležitost: Hotely, destinační společnosti, dopravci i cestovní kanceláře proto musí přizpůsobit své budoucí marketingové nástroje i standardy tak, aby poskytly svým zákazníkům silné pozitivní zážitky a vzbudily v nich emoce. Personalizovat úplně každou službu je za hranicí reality, ale ten, kdo dokáže vzbudit takovou iluzi, bude mít úspěch. Trend silné personalizace skýtá velkou příležitost pro hotely a jeden z mých klientů má díky tomu za sebou první rok bez Bookingu, Expedie a HRS. Jeho profil tam už nenajdete. První rok nebude ve výsledovce ani koruna zaplacená na provizích. Aplikace strategie trvala tři roky a vyžadovala soustředěnou práci a trpělivost.
Video obsah
Očekává se, že stále poroste obliba videa, které je už dnes velmi populární. Význam videa roste v živých přenosech na YouTube či Facebooku nebo ve Stories na Instagramu. Podle odhadu agentury CISCO bude video obsah v roce 2019 tvořit až 80 procent celosvětové konzumace internetu. S tím souvisí také vzestup videoreklam. Textového obsahu bude ubývat a vizuálně zaměřená media porostou. Už používáte Pinterest?Příležitost: Hotely, destinační a dopravní společnosti, dopravci i cestovní kanceláře by měli rozhodně zahrnout video do svých komunikačních strategií. Začněte vyrábět vlastní videa, budete mít velkou konkurenční výhodu. Začněte se dívat na své produkty očima Instagramu a nepouštějte smartphone s dvojitým objektivem z ruky, protože „visual-first mentalita“ spotřebitelů v roce 2019 ještě posílí. Zamyslete se také nad mobilním zobrazením svých webů, 94 procent uživatelů používá smartphone vertikálně a tomu bychom měli přizpůsobit strukturu i obsah.
Nové prvky gamifikace a dark social content v sociálních sítích
V případě gamifikace se jedná o techniku, která využívá herní principy v mimoherním kontextu. A používá se nejen v marketingu, ale i v jiných oblastech. Využití her v reklamní komunikaci vůbec není nové, před 10 lety jsme měli v jednom českém hotelovém řetězci herní aplikaci simulující hotelový výtah, která se virálně šířila na Facebooku. Úkolem bylo do výtahu umisťovat různé hosty, jejichž kombinace se komplikovaly a podmínky se postupně zpřísňovaly. Odměny byly sladké. Přínosy gamifikace jsou kromě udržení pozornosti zákazníka a zvýšení engagementu i navázání těsnějších vztahů. Trendovými prvky jsou GIFy, které dáváme do komentářů či zpráv, ankety, Emoji Sliders, Music Stickers, Question Stickers, které obohacují již zavedené a všední funkcionality sociálních sítí. Dark social content je sdílení, které probíhá mimo to, co umíme měřit. Lidé si mezi sebou posílají odkazy na stránky a produkty prostřednictvím on-line chatu, e-mailu nebo jiné messenger aplikace. Odkaz není veřejně sdílený na sociálních sítích, a není proto trackovatelný v Analytics. V podstatě se jedná o sdílení copy & paste, které využíváme všichni. Výzkumy říkají, že více než 80 procent veškerého sdílení na sociálních sítích tvoří zmiňovaný dark social. Kolik odkazů vy sami pošlete do přímé zprávy a kolik z nich veřejně sdílíte na své timeline, třeba za týden? A kolik z obdržených odkazů otevřete?
Příležitost: Hotely, destinační společnosti, dopravci i cestovní kanceláře sice mohou jen spekulovat, jaké herní vychytávky zákazníkům sociální sítě v tomto roce nabídnou, ale neměly by u toho chybět. Společný cíl je udržet neustálou pozornost zákazníků, a to dlouhodobě a opakovaně. Dark social content skýtá velkou příležitost zamyslet se nad formátem reklamy nebo kupní výzvy, protože sami vnímáme rozdíl mezi tím, co je veřejné, a co šíříme v instant messengeru nebo e-mailu. V messengeru sdílíme to, čemu více věříme, co považujeme za praktické nebo zajímavé. Response na dark social media obsah je 47 procent. Příliš velký na to, abychom jej mohli ignorovat. A jaké možnosti kromě e-mailu a SMS máme? WhatsApp, Messenger, WeChat, Telegram, Line, Viber, Google Hangouts, Kik, Snapchat anebo Instagram Direct.
Foto: Shutterstock.com