Trendy v marketingové komunikaci pro rok 2014

Na začátku nově příchozího roku nejednoho z nás napadne otázka typu „Co nás letos asi čeká?" Pro odpovědi by byla potřeba zřejmě kvalitní křišťálová koule, ale na některé otázky díky trendům je s určitou pravděpodobností možné odpovědět i bez ní.

Je možné předeslat, že se určitě neobejdeme bez tolikrát zmiňovaných sociálních sítí a s nimi ruku v ruce jdoucími obrázky či videi. Odpověď na to, jaké budou další trendy a na co se zaměřit v marketingové komunikaci v letošním roce, může nabídnout tento příspěvek. Tak pojďme na to!

Content Marketing

Slovní spojení „content is the king" není sice ničím novým, ale v letošním roce bude hrát významnou roli. Pozornost uživatelů se bude stále více upínat ke kvalitnímu a relevantnímu obsahu, který by měly společnosti vytvářet a sdílet. Prostřednictvím kvalitního obsahu každý subjekt získává kredibilitu v očích internetových uživatelů, a proto bude třeba se na něj důsledně zaměřit i letos. Pro distribuci kvalitního obsahu se budou, stejně jako v předešlých letech, využívat nejrůznější komunikační kanály od sociálních sítí (Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube) přes newslettery až po videa a články na webech a blozích (viz graf 1). Prostřednictvím všech výše uvedených kanálů se naskýtá příležitost vybudovat si potřebné pozitivní jméno a posílit také znalost značky.

Graf 1 – Využití internetu jako zdroje informací

Graf 1 – Využití internetu jako zdroje informací

Zdroj: The Content Marketing Institute, MarketingProfs and Brightcove

Současně studie Content Marketing ROI od společností Eloqua a Kapost doložila, že kvalitní content marketing může generovat až třikrát více konverzí (leadů) než tradiční marketing. V době sociálních sítí, kdy je dialog mezi zákazníky a společnostmi více než otevřený, je kvalitní content marketing z dlouhodobého hlediska velmi důležitý. Výše zmíněná studie také zdůrazňuje, že v dlouhodobém horizontu jsou náklady na získání leadu od tzv. content convertors (uživatelé, kteří provedli konverzi na základně content marketingu) o 31 % (u menších společností) a o 41 % (u větších společnosti) nižší ve srovnání s náklady na paid-search (PPC – pay-per-click reklamu).

Strategie pro sociální média

Sociální sítě budou i letos v centru pozornosti, protože se jejich využívání v marketingové komunikaci stále zvyšuje. V předchozích letech společnosti začali aktivně využívat různé sociální sítě, ať už tu nejsilnější Facebook, pak Twitter nebo nováčky, kterými byli Google+ a Pinterest. Postupně však začalo na sociálních sítích docházet k optimalizaci celkových aktivit, zklidnění marketingových vášní a silnějšímu zaměření na celkovou strategii pro využití těchto médií. Tento trend se udrží i nadále. Je určitě zajímavé mít profily na všech sítích, ale je třeba vždy pohlížet na celkovou efektivitu aktivit. V případě, že z dané činnosti či prezentace nemáme kýžený užitek (konverze, návštěvníky stránky), pak je určitě vhodnější zaměřit svoji pracovní energii pouze tam, kde je tomu právě naopak.

Sociální sítě a reklama

Kromě aktivní komunikace a kvalitního obsahu budou na poli sociálních sítí, zejména u Facebooku, více využívány reklamní možnosti (Facebook Ads), které jsou zde pro marketéry k dispozici. Studie Facebook Exchange News Feed by the Numbers od společnosti Adroll, která zkoumala data od 547 inzerentů, na základě výsledků uvedla, že Facebook News Feed Ads (reklama zobrazující se na zdi profilu) má o 21 % vyšší click-through-rate než běžná reklama na webu. Současně má reklama zobrazující se přímo ve feedu facebookové stránky o 49 % vyšší click-through-rate než reklama zobrazující se na Facebooku po pravé straně. Vyšší efektivita reklamy v news feedu uživatelů má větší efekt zejména z toho důvodu, že je uživatelům nabízena na místě, kde přímo komentují nebo lajkují příspěvky profilů, jejichž jsou fanoušky, nebo příspěvky od svých přátel. Z hlediska celkové efektivity je možné očekávat, že využívání reklamy přímo v news feedu poroste.

Síla obrázků a videí

O obrázcích, jejich vlivu či přínosech bylo již napsáno desetitisíce článků, které popisovaly a zdůrazňovaly jejich velký význam v marketingové komunikaci. Startovním rokem pro komunikační sílu obrázků byl rok 2012, kdy miliony uživatelů začali pro jejich sdílení aktivně využívat Pinterest a Instagram.

Trend nutnosti jejich využití v komunikaci bude sílit a kvalitních obrázků bude třeba i nadále. Obecně jsou obrázky pro uživatele „lehce" stravitelné a mohou je obratem na sociálních sítích lajkovat, komentovat nebo sdílet. A hlavně zhlédnutí obrázků a následná reakce je pro ně „časově úspornější" než sledování dlouhého videa. S využitím obrázků jdou ruku v ruce také infografiky, které se těší velké oblibě a je možné je využít téměř kdekoliv. V jejich případě spojení obrázků a krátkých informačních textů z nich vytvořily dobrý informační zdroj.

Graf 2 – Využívání chytrých mobilních telefonů
(průměrný čas strávený denně příslušnými aktivitami)

Graf 2 – Využívání chytrých mobilních telefonů (průměrný čas strávený denně příslušnými aktivitami)

Zdroj: O2
Foto: Thinkstockphotos.com

A jak to bude s videem? Videa mají a neustále budou mít své významné místo v komunikaci směrem k uživatelům internetu. Je však nezbytné přihlížet k již výše zmíněné časové úspoře a připravovat nejenom kvalitní, ale také co nejkratší videa.

Mobilní marketing

Rostoucí trend chytrých telefonů se nezastaví ani v následujícím roce či letech. Podle posledních studií více než 50 % z nově nakoupených telefonů jsou právě ty chytré. Současně je odhad společnosti Ericsson takový, že do roku 2020 bude celosvětově využíváno více než 50 mld. chytrých zařízení od telefonů přes tablety až po laptopy. Zároveň prognóza časopisu Forbes předpovídá, že již v roce 2017 bude 87 % internetových prodejů realizováno prostřednictvím chytrých telefonů a zbývajících 13 % zůstane pro stolní počítače a notebooky.

Co z těchto všech čísel vyplývá? Nutnost optimalizovat nejenom webové stránky, ale také newslettery a nastavit zobrazování PPC reklam (platba za klik) pro mobilní zařízení. Celkově je zřejmé, že síla mobilních telefonů se bude i nadále zvyšovat a z hlediska udržení zákazníků bude otevření se mobilním verzím nutností. V grafu 2 můžete také vidět, pro jaké aktivity nejčastěji využíváme své chytré telefony, a telefonování to zrovna není (viz Graf 2).

Retargeting

Retargeting nebo také remarketing se v poslední době stal velmi oblíbeným nástrojem pro získání opětovné pozornosti uživatelů, kteří navštívili firemní webové stránky. Retargeting, který je možné využít v rámci reklamního systému Google AdWords a také Etarget, využívá tzv. cookies vašeho prohlížeče. A tito, s nadsázkou řečeno, „malí špioni" si pamatují, jakou stránku jste navštívili. V případě, že tato stránka využívá remarketing, se vám pak při brouzdání po internetu bude zobrazovat reklama právě tohoto webu. Systém je založen hlavně na „znovu připomínání" služeb nebo produktů, o které uživatelé svojí návštěvou projevili zájem.

Obecně platí pravidlo, že pouze 2 % internetových uživatelů provedou konverzi (nakoupí, objednají službu) hned při první návštěvě a právě remarketing je ideálním nástrojem, jak uživatelům připomenout služby nebo produkty, u kterých zvažovali jejich zakoupení. Různé psychologické studie a průzkumy také dokazují, že nenásilné zobrazování firemních značek či log, buduje zejména znalost značky, důvěru a ve finále motivuje uživatele k nákupu. Z dlouhodobého hlediska (pro budování důvěry a znalosti značky) by se remarketing či retargeting měl stát nedílnou součástí marketingových kampaní.

Závěrem

Jak již bylo zřejmé z uveřejněných dat, vliv internetu, sociálních sítí a také chytrých mobilních zařízení bude dál narůstat. Pro nás marketéry to znamená jediné, a to aktivní a hlavně efektivní cílení a využívání jednotlivých komunikačních kanálů. I přes vzrůstající vliv virtuální komunikace v on-line světě bychom však neměli zapomínat na svět reálný, protože je a bude celá řada zákazníků, kteří zůstanou věrni off-line světu a na internetu je najdeme minimálně. Přeji všem čtenářům časopisu COT business, aby rok 2014 byl rokem plným úspěchů nejenom v on-line, ale také v off-line světě.

 

Kateřina RotterováAutorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

 

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více