Všichni stojíme na začátku dalšího roku a doufáme, že bude úspěšnější než rok minulý. Jaké změny a jaké trendy se očekávají v oblasti on-line marketingu? Budeme jako marketéři více pracovat a analyzovat práci a výsledky na sociálních sítích nebo to bude aktivní práce s videem? Podívejme se na některé trendy, které nás v tomto roce určitě neminou.
V posledních dvou letech a zejména v roce minulém přitahovaly velkou pozornost sociální sítě, které položily základní kameny pro přímý dialog obchodních značek se zákazníky a jejich příznivci. Velká řada společností si vytvořila zejména na sociální síti Facebook svůj firemní profil, na kterém začala aktivně prezentovat svoji značku a nabízet své služby. V roce 2012 tomu nebude jinak a sociální sítě budou svoji pozici i nadále upevňovat.
Marketing pro sociální sítě
Aktivity a pravidelná komunikace na sociálních sítích byla do současné doby marketingovými odděleními řešena spíše odděleně od ostatních marketingových aktivit. V roce 2012 je očekáván trend, kdy se marketing sociálních sítí stane součástí standardních marketingových plánů stejně jako například e-mail marketing, PPC reklama (pay per click – platba za proklik) nebo SEO (search engine optimisation – optimalizace stránek pro vyhledávače). Na základě pozitivních výsledků a zkušeností budou marketéři aktivity na sociálních sítích více podporovat.
Díky tomu budou sociální média více integrována do celkové komunikace společností a sociální média se stanou významným zdrojem pro získávání uživatelsky generovaného obsahu. To můžeme považovat za velmi významný krok pro každou společnost, pro kterou je hlas zákazníka důležitý a napomůže získání skutečných fanoušků a budování tzv. brand advocates. Hlas obhájců značek (brand advocates) bude nutné pečlivě vnímat, neboť to bude právě jejich hlas, který může výrazně ovlivnit rozhodování jiných fanoušků nebo zákazníků.
Nadále bude nutné počítat i s tím, že se v komunikaci na sociálních sítích objeví i stížnosti od nespokojených zákazníků. Těmto negativním ohlasům bude samozřejmě nutné se standardně věnovat, ale v rámci komunikace na sociálních sítích by měl být brán zřetel na to, aby se z firemního profilu nestala tzv. helpdesk nebo call centrum, které se bude starat pouze o stížnosti a negativní reakce zákazníků.
Prodej, prodej a zase jenom prodej
Díky větší integraci do celkové firemní komunikace, budou zákazníkům právě sociální sítě pomáhat při jejich rozhodování o koupi. Stále více společností zvažuje vytvořit na svých oficiálních profilech na sociálních sítích firemní e-shopy. Nemusí to být však přímo e-shop na Facebooku, díky kterému zákazník zrealizuje svoji objednávku, ale také díky pozitivním referencím, hodnocením nebo komentářům od jiných fanoušků nebo zákazníků. Zde pak má velkou váhu ohlas již zmiňovaných obhájců značek (brand advocates).
ROI sociálních sítí
V letošním roce bude určitě důležité soustředit se na měření ROI (return on investments – návratnost investic) z aktivit na sociálních sítích. Stále méně než polovina marketérů se zabývá aktivním měřením návratnosti, což může být způsobeno také tím, že velmi často chybí jasná strategie pro využití sociálních sítí jako celku. Je třeba připravit strategii pro komunikaci na sociálních sítích a stanovit přesné měřitelné cíle. S tím pak jdou ruku v ruce také marketingové rozpočty, které budou v letošním roce určitě s aktivitami na sociálních sítích počítat, takže měření jejich celkové návratnosti bude velmi důležité.
Reklama na sociálních sítích
Reklamní a další inzertní aktivity na sociálních sítích (zejm. Facebook Ads) se v průběhu minulého roku staly velmi populárními. Facebook představil a uvedl do aktivního užívání nové formy reklamy (z hlediska cílení) a také nové měřicí nástroje. Všechny sociální sítě, ať už je to Facebook, Google+, LinkedIn nebo Twitter, budou i nadále aktivně hledat nové způsoby, jak uživatelům daných sociálních sítí prezentovat další reklamní sdělení. Tento trend bude pokračovat i v roce letošním, takže se určitě můžeme těšit na nějaké novinky.
Získávání brand advocate
Doba, kdy úspěch firemního profilu ať už na Twitteru, Linkedlnu nebo Facebooku, byl hodnocen dle celkového počtu fanoušků je zdá se pryč. Nyní bude věnována pozornost převážně kvalitě celkové komunikace a aktivitě fanoušků na profilu. Kvalitní spojení a podpora těch (brand advocates), kteří jsou skutečně loajální vaší značce a budou připraveni a ochotni šířit vaše sdělení dalším uživatelům, budou nezbytné.
Kvalitní obsah
Kvalitní obsah bude nedílnou součástí všech on-line marketingových aktivit stejně jako v roce minulém, ale u sociálních sítí to bude platit dvojnásob. Kvalitní obsah nejenom na webových stránkách, ale hlavně na vašich firemních profilech na Facebooku nebo Twitteru bude klíčovým nejenom pro získání nových příznivců, ale také pro udržení a upevnění vztahů s těmi stávajícími. Internet i sociální sítě jsou plné nejrůznějších informací a díky zajímavému obsahu uživatele nejenom efektivně oslovíte, ale váš profil i webová prezentace budou patřit mezi kvalitní zdroje informací.
Mobilní marketing
Není pochyb o tom, že stále více žijeme ve světě smartphonů (iPhone, HTC, Blackberry) a tabletů (iPad, Xoom, Galaxy aj.). Oba typy těchto zařízení změnily celkový přístup k informacím, což zároveň marketérům umožňuje využít nových způsobů pro oslovení koncových zákazníků. Díky tomu také mobilní marketing nezůstane rozhodně pozadu. Zejména pak tzv. location based marketing (LBM), využívající integrované GPS moduly v chytrých telefonech a tabletech, prostřednictvím kterého je velmi snadné šířit reklamní sdělení dle aktuální pozice uživatele, bude dále posilovat. V pozadí určitě nezůstane ani klasická reklama prostřednictvím mobilních telefonů, brandované mobilní aplikace a s nárůstem chytrých telefonů budou uživatelé očekávat, že stále více a více společností bude mít aktivní prezentaci přístupnou prostřednictvím mobilních telefonů.
Mobilní telefony budou stále více využívány pro aktivní vyhledávání služeb a zboží, pro srovnávání jejich cen a v neposlední řadě pro objednání nebo telefonickou rezervaci. Tento boom bude patrný i v roce letošním, proto bude nezbytné připravit své webové prezentace pro mobilní telefony. Celkově se trend mobilního nakupování bude stále více a více rozšiřovat, nebudou to jenom webové stránky, ale také aplikace na sociálních sítích, prostřednictvím kterých bude možné realizovat nákup.
K mobilním telefonům neodmyslitelně patří také QR kódy (Quick Response code), kdy prostřednictvím „chytrého" telefonu kód naskenujete a zobrazí se vám informace, které jsou v něm zakódovány. Kódy QR si nacházejí stále širší uplatnění nejenom v BTL (below the line), ale již také v ATL (above the line) komunikaci. Tento „rozsypaný čaj", jak jsou QR kódy někdy nazývány, je možné stále častěji vidět na marketingových materiálech a v reklamních kampaních společností. Trend dalšího a aktivnějšího využívání QR kódů půjde ruku v ruce s ostatními aktivitami i v roce letošním.
Nezapomeňte na video
V pozadí všech on-line marketingových aktivit nesmí zůstat ani videomarketing. A co pro vás může videomarketing v letošním roce znamenat? Na začátku určitě velkou příležitost pro oslovení a získání nových zákazníků. Videobrožury, videonewslettery a videoukázky vašich produktů nebo služeb jsou jen malou ukázkou toho, jak je možné tento nástroj využít. V některých případech se stává, že jako zákazníci více důvěřujeme videoprezentaci než psanému textu na webových stránkách. Tak či onak většina zákazníků vždy hledá odborníka, který může komunikovat hned a dobře zpracované video ho může velmi dobře zastoupit. Z tohoto důvodu by se video mělo určitě stát součástí vašeho marketingového plánu pro rok 2012.
I rok 2012 bude rokem aktivního využívání všech on-line komunikačních nástrojů, díky kterým budeme s našimi zákazníky aktivně komunikovat. V průběhu roku se můžeme určitě těšit na další vylepšení stávajících on-line marketingových nástrojů, ale také na další novinky, které nás ve virtuálním světě určitě neminou.
 Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu Tel.: +420 605 376 527 www.destmark.eu
|