Jedním z hlavních témat tohoto vydání je zimní dovolená. Samo sebou i exotická. Chybět proto nemohou ani názory jednoho z hlavních specialistů na tento atraktivní segment, cestovní kanceláře ESO travel. Jejímu generálnímu řediteli Tomáši Cikánovi jsme na přelomu letní a zimní sezony položili tucet otázek. Rozhovor, který takto vznikl, snad ale tuctový není. Řeč byla nejen o trendech v poptávce po cestách za exotikou, ale třeba i o situaci v prodeji zájezdů do USA po zpoplatnění systému ESTA nebo incentivách.
Kam Češi v poslední době nejraději vyrážejí na dovolenou?
Jelikož ESO travel je specialistou na dálkové exotické destinace, musíme nejdříve rozlišit mezi Středomořím a dálkovou exotikou. U dálkových destinací vede již několik let jihovýchodní Asie v čele s Thajskem. V posledních třech letech ale co do počtu klientů rychle roste oblast Karibiku. Zde u Čechů bezkonkurenčně vítězí Kuba, následována Dominikánskou republikou a Mexikem. Ve Středomoří lze pozorovat odliv klientů z typicky arabských destinací, jako jsou Egypt nebo Tunis, do nově budovaných letovisek, především pak v Turecku a Španělsku.
Jaká byla z vašeho pohledu letošní letní sezona?
Opět zde musím rozlišovat jednotlivé touroperátory. Celkově letos trh propadl o necelých 10 procent. Tento propad byl však velmi rozdílný mezi jednotlivými cestovními kancelářemi. Velcí hráči na trhu v čele s Čedokem stagnovali, nebo dokonce mírně rostli. Horší ale byla situace u menších touroperátorů a specialistů na arabské destinace. Tam byly propady počtu klientů i pětadvacetiprocentní. Jsem potěšen, že ESO travel patří do té prvně jmenované skupiny.
Specializujete se na exotická místa. Co jste připravili pro hlavní sezonu exotických dovolených, která právě začíná?
Naše nabídka pro zimní sezonu 2010/2011 obnáší zájezdy do 126 zemí všech šesti kontinentů. Podle vyjádření odborníků v cestovním ruchu i mnohých našich kolegů nemá obdoby v celém středoevropském regionu. Klienti naleznou naši nabídku v deseti katalozích. Mimo hlavní, kterými jsou EXOTIKA – Poznávací zájezdy a EXOTIKA – Pobytové zájezdy, vychází dalších osm specializovaných s názvy Thajsko, Karibik, Indický oceán, Amerika, Jižní Amerika, Austrálie, Arábie a v neposlední řadě katalog Plavby, zaměřený na luxusní plavby po celém světě.
Já připomenu ještě katalogy pro gay a lesbickou klientelu, které jste představili na počátku tohoto roku. Byly oním šokem, který jste v našem minulém rozhovoru avizoval? Jaké máte s tímto produktem zkušenosti a jak se vyvíjí zájem o cesty z těchto katalogů?
Pro mnohé to jistě svým způsobem šok byl. ESO travel je teprve třetí cestovní kanceláří v celé Evropě, která se k podobnému kroku odhodlala. Projekt PinkGO nás velmi mile překvapil. Zájem má neustále rostoucí tendenci a klientela se rekrutuje nejen z Čech, ale i ze Slovenska nebo velmi konzervativního Polska. Je třeba říci, že na projektu neustále pracujeme. Přidáváme nové destinace, nové hotely, nové akce. Ale tak je to se všemi produkty ESO travel. Snažíme se nikdy neusínat na vavřínech.
Jenže i vy se musíte potýkat s určitými problémy, které život přináší. Jak například vnímáte nedávné zpoplatnění systému elektronické cestovní registrace ESTA? Projeví se nějak na zájmu o cesty do USA, jedné z vašich klíčových destinací? Můj osobní názor je ten, že čtrnáct dolarů není příliš vysoká částka, ale problémy může činit malá ochota Čechů platit on-line platební kartou…
Češi zvyklí v mnoha státech světa platit vysoké částky za vstupní víza nemají s poplatkem v tomto smyslu problém. Spíše než neochota Čechů platit kreditními kartami hraje roli fakt, že ne se všemi lze platit na internetu. Pro některé zájemce o cestu do USA to tak bude znamenat vyřízení nové karty určené pro platby na internetu. Neočekáváme ale, že by se toto nové opatření výrazně negativně projevilo na zájmu o cesty do USA. V případě potřeby aktivně spolupracujeme s našimi klienty včetně společného vyplnění ESTA až po garanci platby naší firemní kartou.
Velká část zájezdů do USA směřuje na Floridu. Jak se na zájmu o cesty do této části podepsala ropná havárie v Mexickém zálivu?
Budu-li hodnotit vývoj počtu klientů do USA, tak mohu mluvit pouze o strmých nárůstech. Většina klientů mířících do USA ale jezdí na poznávací okruhy, především pak na západní pobřeží. Ani u zájezdů pobytových, konkrétně na Floridu, jsme nezaznamenali naprosto žádný pokles zájmu. Drtivá většina všech turistů na Floridu míří do Miami, které leží na východním pobřeží poloostrova, které nebylo ropnou skvrnou zasaženo. Jako perličku můžeme uvést, že jeden klient po nás dokonce požadoval zajištění zájezdu do postižené oblasti, aby mohl coby dobrovolník pomoci omývat ropou zasažené vodní ptactvo.
Nabídka vašich exotických dovolených je, jak jste sám řekl, široká, od Thajska po Karibik. Podle čeho vybíráte destinace?
Upřímně řečeno neexperimentujeme, ale rozhlížíme se kolem sebe. Naším vzorem jsou trhy, jako je Švýcarsko, Rakousko či Německo. Přece jen se tam cestovní ruch dělá o 40 let déle. Český klient dospívá, je stále náročnější, díky internetu má mnohonásobně větší přehled. Češi s odstupem jednoho roku výše uvedené trhy kopírují. Jako příklad mohu uvést Karibik. V letech 2005 a 2006 přišla vlna nárůstu zájmu o Karibik z Rakouska, u nás tato vlna přišla v letech 2007 a 2008. Jestliže vloni začala série charterových letů mezi Německem a Zanzibarem, víme, že se letos poptávka po tomto ostrově objeví i v Česku.
Máte v hledáčku nějakou zcela novou destinaci, kterou byste rádi nabídli českým turistům?
Jak jsem již uvedl, nabízíme 126 mimoevropských zemí. Proto se nám nabídka rozšiřuje jen velmi těžko. I přesto v rámci poznávacích zájezdů přidáváme každý rok zajímavé novinky. Letos rozšiřujeme nabídku zájezdů do Afriky o Kamerun nebo safari za gorilami do Rwandy. Nově přinášíme kombinované zájezdy v oblasti Kambodži, Vietnamu a Barmy. Mezi charterovými pobytovými zájezdy brzy přijde čas na Mauritius, Indonésii či Malajsii.
Využiji skutečnosti, že se v cestovním ruchu pohybujete řadu let a vedete úspěšnou cestovní kancelář, a zeptám se na vaši předpověď vývoje oboru pro příští měsíce… Následující měsíce snad budou poklidné. Pro mě je však mnohem důležitější vývoj z hlediska několika následujících let. Trh cestovních kanceláří zcela jistě projde velkou proměnou. Je nás v Česku více než tisíc. V sousedním Německu je cestovek méně než stovka. To snad mluví o mnohém. Zřejmě bude následovat vlna fúzí, odchodů těch menších z trhu atd. Je to logický, především pak nutný proces.
Za měsíc se budeme na stránkách COT business věnovat incentivní turistice, tedy dalšímu z vašich produktů. Jaká je z vašeho pohledu situace v tomto segmentu? Platí stále, že firmy šetří a obor stagnuje?
Segment incentivního cestování byl recesí v loňském roce zasažen asi nejvíce. Firmy nevěděly, co bude, a tak se na cestování a motivacích přirozeně šetřilo. Od letošního jara se naštěstí situace obrátila, což se odráží v nárůstech incentivy v desítkách procent oproti srovnatelnému období loňského roku. Firmy realizují odložené cesty, a mnohé společnosti dokonce tento druh motivace zavádějí i zcela nově.
Které destinace jsou nejoblíbenější pro české manažery, podnikatele a jaký druh dovolených volí?
Čeští manažeři stále častěji odcházejí z míst známých svou masovou turistikou. Nejčastěji vyhledávají menší luxusní hotely, které lze nalézt ve Středomoří na řeckých ostrovech či na Sardinii. Mimo Evropu pak vedou romantické Maledivy, Seychely či malé ostrovy v Karibiku. Pobytové zájezdy jsou velmi často doplňovány o dvou- až třídenní zastávku v některé z významných metropolí na cestě za cílovou destinací. Většina lidí kolem top managementu již dnes zájezd nevyhledává v běžných nabídkách, ale nechává si ho na základě svých představ a možností připravit na míru.
Podnikání je obvykle o hledání ideálu. Jak podle vás vypadá ideální cestovní kancelář? A jste přesvědčen o tom, že je to ta vaše?
My jsme bohužel kvůli své specializaci jen středním hráčem na trhu. Jak známo, ročně se v Česku prodají zájezdy za zhruba 25 miliard korun. Naše loňské tržby dosáhly 714 milionů, čili přibližně tři procenta z celkových prodejů. Jak si představit ideální cestovku? Jako významného středoevropského hráče, který by měl devadesátiletou historii jako Čedok, byl jedničkou v segmentu exotiky jako ESO travel, měl nejpropracovanější zájezdy po Evropě jako FIRO-tour, nejlepší lyžařské zájezdy jako Nev-Dama a měl nejširší nabídku domácího cestovního ruchu jako Atis. To by byla cestovka s třetinovým podílem na trhu a ta by měla perspektivu expanze na všechny světové strany.
Text: Vlasta Holéciová a Petr Manuel Ulrych
Foto: ESO travel