Turismus je v Kraji Vysočina dlouhodobě vnímán jako významný nástroj regionálního rozvoje. Jeho podpora a rozvoj je příležitostí pro pozitivní vývoj ukazatelů udržitelného rozvoje regionu, pro postupné překonávání disparit, které zde vznikly jako důsledek historicko-politického vývoje a pro zkvalitnění života obyvatel. Turismus v tomto strukturálně postiženém regionu přináší po zrušení průmyslových podniků nová pracovní místa a podnikatelské příležitosti.
Kraj Vysočina je z pohledu rajonizace turismu jak turistický region, tak i turistická oblast. V lednu 2008 byla pro řízení destinace Vysočina zřízena příspěvková organizace Vysočina Tourism. Hlavním účelem zřízení organizace Vysočina Tourism je zajištění koordinace dlouhodobě udržitelného rozvoje turismu.
V posledních letech se začínají v Kraji Vysočina formovat nové turistické oblasti, které mají silný potenciál pro rozvoj turismu. Obce, podnikatelé, organizace a rezidenti se chtějí aktivně podílet na zvýšení přínosů turismu. Postupně vznikly dvě turistické oblasti s destinačními managementy.
Mapa – Nově vzniklé turistické oblasti v turistickém regionu Vysočina
Zpracování vlastní
V září 2015 se v rámci turistického regionu Vysočina zformovala na úrovni turistické oblasti destinace Koruna Vysočiny s přesahem do části Jihomoravského kraje (Tišnovsko).
Následně se v roce 2016 dohodli členové zájmového sdružení právnických osob Rozvoj Třebíčska působící v oblasti okresu Třebíč na rozšíření předmětu činnosti o činnost destinační kanceláře. Nově vzniklou destinaci nazvali Třebíčsko-moravská Vysočina.
Dělení turistického regionu Vysočina na oblastní destinace a destinační managementy by mohlo přinést pozitivní dopady na rozvoj území nově vzniklých destinací a tím i Kraje Vysočina jako celku. Je však třeba dodržet následující podmínky: zajistit úzkou spolupráci jednotlivých destinačních managementů, těsnou provazbu jejich marketingových aktivit a dlouhodobě stabilní systémovou podporu turismu ze strany veřejné správy. Financování nových oblastních destinací je zatím zajišťováno jen z členských příspěvků a z malé části z dostupných programů (např. Fond Vysočiny). Problém nastavení efektivního systému podpory turismu řeší i některé další kraje. Snaží se nalézt takový systém, kdy výše podpory bude vázána na měřitelné a prokazatelné výkony turismu v destinacích. Držme Vysočině palce, aby se jí podařilo prosadit efektivní, účinný a hospodárný přístup k systémové podpoře všech destinačních managementů.
Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...
První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...
Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...