Turistům se nově otevřela továrna vyrábějící korálky

Jablonecký výrobce skleněných korálků G & B beads otevřel svou továrnu turistům. Dává jim nahlédnout do historie i současnosti jednoho z tradičních sklářských řemesel. Expozice představuje příběh výroby korálků na Jablonecku a v Jizerských horách. Historické stroje doplňují texty a dobové fotografie, ale také ukázky bižuterie, která se tu vyráběla. V areálu je výtvarná dílna a podniková prodejna s kompletním sortimentem, který se tu vyrábí.

„Návštěvníci tu mohou vidět kompletní výrobu korálků, ukazujeme, jak se korálky mačkají, jak se leští v rumplech, jak se brousí a jak se leští v ohni,“ řekla zakladatelka firmy Zuzana Slámová. Lidé mohou také vidět sklářské stroje od těch prvních, kdy se ještě mačkalo ručně do kleští. „Muselo se mačkat ve dvou, jeden mačkal tvar a druhý propichoval dírku,“ doplnila. V továrně jsou ale i ukázky současných strojů, na kterých se vyrábí. Součástí je expozice starých korálů.

Zuzana Slámová původně neplánovala, že by se výrobě skleněných korálů, perlí a perliček věnovala. Její prarodiče Oldřiška a František Šourkovi ale už v roce 1937 v Huntířově a později ve Skuhrově vyráběli vinuté a mačkané perle a bižuterii. Sama se do výroby korálků pustila počátkem 90. let s jednou sklářkou, a dnes firma G & B beads zaměstnává zhruba 35 lidí. V dobách největší slávy kolem roku 2005 ale měla podle Slámové dokonce kolem 80 zaměstnanců. Rostoucí konkurence levné asijské produkce i politické změny ve světě zapříčinily, že výroba v podniku orientovaném hlavně na export v období recese výrazně klesla. V továrně byly nepotřebné stroje a dost volného místa, a tak padlo rozhodnutí některé stroje zrenovovat a vystavit. Turistům je výroba otevřená zhruba čtyři roky.

Do obnovy areálu a vybudování zázemí pro turisty investovala malá jablonecká firma miliony korun. V současnosti buduje v zadní části hlavní budovy první etapu nové expozice věnované českému sklářství a výrobě bižuterie, kterou chtějí otevřít v prvním čtvrtletí příštího roku. Práce pak budou podle Slámové pokračovat dalšími dvěma etapami. Po dokončení pak bude expozice zabírat téměř 30 procent areálu. „Podařilo se nám získat polovinu peněz z programu na podporu turistického ruchu. Bez těch dotací bychom to nedokázali udělat,“ dodala jednatelka firmy.

Foto: Shutterstock.com

 
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více