Twitter v marketingové komunikaci?

Když se vysloví slovní spojení „sociální sítě", pak první pojem, který se většině z nás objeví na mysli, je Facebook. Jak jsou na tom však ostatní sociální sítě? A co třeba takový Twitter? Měl by být zahrnut do marketingových aktivit, nebo nám Facebook vystačí?

Twitter, dnes světová dvojka na poli sociálních sítí, startoval v roce 2006 a od samého začátku měl řadu příznivců, to však k předběhnutí Facebooku nestačilo. V současné době využívá Twitter 500 mil. uživatelů a denně je zveřejněno přibližně 60 mil. tweetů (sdělení). Za dobu své existence se tato sociální síť vyprofilovala jako rychlý informační zdroj pro publikování krátkých sdělení o rozsahu 140 znaků.

Twitter ve zkratce

Jedná se o mikroblogovací stránku, která umožňuje registrovaným uživatelům zveřejňovat krátké textové zprávy. Na počátku bylo možné publikovat pouze textová sdělení a odkazy, ale pod tlakem ostatních sítí bylo umožněno publikovat také obrázky a videa. Stejně jako se na Facebooku zveřejňovaným sdělením říká „postingy", pak na Twitteru jsou to „tweety" a fanoušci jsou označování jako followers.

V celosvětovém srovnání je Twitter vyhledávaným komunikačním nástrojem, ale v České republice si získal zatím pouze omezenou popularitu. Snažíte-li se o komunikaci přes hranice naší vlasti, určitě stojí za úvahu jeho zahrnutí mezi vaše marketingové komunikační nástroje.

Jak na to?

Založení twitterovského účtu trvá několik málo minut a můžete tak učinit na www.twitter.com. Pokud budete zakládat firemní profil, pak jako uživatelské jméno určitě použijte obchodní název, protože se pak při komunikaci na Twitteru budete jako uživatel zobrazovat
@jmenovasehohotelu, a to je důležité pro budování značky vaší společnosti nebo hotelu.

Součástí profilu je také krátký popis, kam doporučuji co nejvýstižněji napsat představení či charakteristiku profilu. Současně přidejte e-mail nebo odkaz na webovou stránku, aby vás uživatelé mohli v případě potřeby rychle kontaktovat. Neopomeňte také popřemýšlet nad klíčovými slovy, na která optimalizujete svůj web. Všechny informace zveřejňované na profilu jsou veřejné, takže přístupné i pro vyhledávače, které profily zobrazují ve výsledcích přirozeného vyhledávání.

Efektivní tweetování

Profil na Twitteru jsme si založili, ale co dál? Jak připravit zajímavé tweety? Pro tweetování lze využívat nejrůznější témata od informací o vaší společnosti a obchodních nabídek přes uživatelsky velmi užitečná témata jako jsou informace o kulturních akcích, koncertech, výstavách, sportovních událostech či zajímavých turistických místech a památkách. Všechny tyto informace mohou být současně velkým motivátorem k rozhodnutí vybrat si k ubytování právě ten hotel, který sdělení zveřejnil.

Při zveřejňování témat se nebojte občas svým followerům položit i otázku, abyste podpořili konverzačního ducha a motivovali je ke komunikaci. Samozřejmě u Twitteru při 140 znacích, které jsou pro každé sdělení připraveny, příliš mnoho prostoru na psaní dlouhých sdělení není, ale při troše kreativity se dá připravit hezké sdělení i s otázkou.

Obecně je dobré, aby zveřejňované informace byly zajímavé, aby uživatele motivovaly nejenom ke čtení a k dalšímu šíření, ale také ke konverzaci. Do konverzace se mohou pak snadno zapojit jak klienti, kteří už třeba využili služby vašeho hotelu a znají ho, tak i ti, kdo zatím zkušenost nemají a přemýšlejí nad výběrem toho pravého ubytovacího zařízení.

Obdobně jako při práci s jinými sociálními sítěmi je vhodné pro usnadnění práce připravit tzv. redakční plán, kde si rozplánujete a připravíte jednotlivá sdělení. I když se to může zdát jako zbytečnost, redakční plány jsou při práci se sociálními sítěmi velmi dobrým pomocníkem. V okamžiku, kdy máte všechna důležitá témata připravena předem, nemusíte pak v den, kdy je třeba něco zveřejnit, složitě přemýšlet a trápit se tím, co publikovat.

Současně při publikování tweetů dbejte na určitou pravidelnost. Twitter prozatím neumožňuje nastavení automatického zveřejňování tweetů, jako je tomu u Facebooku (zde si můžete předem všechna sdělení připravit a Facebook je v předem zvolený čas na vašem profilu zveřejní). V případě, že si z množství pracovních povinností na Twitter nevzpomenete, pak si můžete jednoduše do kalendáře v Outlooku nebo do jiného kalendáře nastavit upozornění k tweetování.

Kouzelné „call to action"

Ať už se jedná o jakoukoliv so­ciální síť, Facebook či Twitter, určitě by se při sděleních nemělo zapomínat na call-to-action. Ale jak na to? Jednou z možností pro využití mohou být materiály ke stažení. V případě, že máte materiály, které můžete dát volně ke stažení (for a down­load) nebojte se je použít a vyzvat followery, aby si je stáhli. Obecně platí, že podobné call-to-action mají u uživatelů úspěch.

Dále můžete uživatele přímo vyzvat, aby vaše sdělení retweetovali (sdíleli) nebo se stali fanouškem vašeho profilu. Pro podporu komunikace do sdělení přidávejte otázky a zeptejte se uživatelů na jejich názor. Všechny zmíněné tipy lze v komunikaci využívat kdykoliv.

Twitter aplikace

Při práci s Twitterem můžete využívat nespočetné množství aplikací, které najdete na Twit­terEye (http://www.twittereye.com) včetně návodu, jak je využívat a instalovat. Pro oblast cestovního ruchu se k využití nabízí hned několik twitterovských aplikací.

Pro distribuci obrázků, které jsou v komunikaci na všech sociálních sítích více než stěžejní, můžete využívat TwitPic (www.twitpic.com), prostřednictvím kterého snadno obrázky zveřejníte. Jakmile je obrázek uložen na TwitPic, pak se automaticky zobrazí také na hlavní zdi vašeho twitterovského účtu. Současně tuto aplikaci můžete propojit i s Facebookem.

Nahrávání obrázků na TwitPic je velmi snadné a rychlé. Pro uložení obrázku se vám otevře okno, prostřednictvím kterého vyberete požadovaný obrázek a doplníte popis. Popis je velmi důležitý, proto doporučuji věnovat mu pozornost. V popisu se může objevit jak URL adresa vašich webových stránek, tak i název vašeho Twitter profilu ve tvaru @vashotel. Zároveň zde můžete zvolit nastavení lokace (místa) a možnost zveřejnění na Twitteru nebo Facebooku. Widget na aplikaci také snadno vložíte na webové stránky nebo komunikační nástroje, které využíváte. (viz Obr. 1 a 2)

			Ukázka TwitPic fotogalerie			Ukázka TwitPic fotogalerie

Obrázky můžete nahrávat v běžném formátu, tj. jpg nebo png. U videí je nastaven časový limit tři minuty. A nebyl by to Twitter, aby také nestanovil limit pro délku popisu, která je 110 znaků.

			Ukázka rozhraní na TwitPic pro nahrání obrázku			Ukázka rozhraní na TwitPic pro nahrání obrázku

Další aplikace, které stojí určitě za zmínku, jsou TweetDeck (www.tweetdeck.com)a Hoot­suite (www.hootsuite.com). Obě aplikace stojí za využití v případě, že spravujte několik Twitter účtů současně (např. účet v CZ nebo EN) a chtěli byste mít z jednoho místa přehled o komunikaci na všech vámi vedených účtech. S oběma aplikacemi můžete propojit také profily na Facebooku, a získáte tak jedno výchozí místo pro správu všech svých profilů, což může být a je z hlediska časové alokace na správu velmi výhodné.

Kuriozita závěrem

Pokud by se někdo domníval, že Twitter je záležitostí čistě internetovou a patří tím pádem do počítačů, mobilních telefonů nebo tabletů, pak se bude trochu mýlit. Světovou kuriozitou a zajímavostí v jednom je Sol Wave House hotel, o kterém se tvrdí, že je prvním ­Twitter hotelem na světě. Hotel byl otevřen v průběhu letošního léta na španělské Majorce. A čím je tento hotel tak zajímavý? Kromě tematické twitterovské výzdoby, se mohou hoteloví hosté po check-inu připojit na svůj Twitter účet a propojit se s hotelovou Twitter aplikací, která jim umožňuje komunikovat s jinými hotelovými hosty. Hosté mohou kromě běžných služeb využívat tzv. #TwitterPartySuites, které jsou určeny pro čtyři osoby a k dispozici jim je tzv. Twitter Concierge. Každý pátek se u hotelového bazénu koná #TwitterParty, kde nesmí chybět drinky – jak jinak než v modré barvě po vzoru Twitteru. (viz Obr. 3)

			Recepce hotelu Sol Wave House			Recepce hotelu Sol Wave House

Twitter má na poli sociálních sítí významnou úlohu a je vhodným nástrojem pro komunikaci k zahraničním klientům. S rostoucím trendem sociálních sítí, využívaní mobilních telefonů, tabletů a dalších elektronických zařízení lze očekávat, že jeho význam ještě poroste nejenom na poli zpravodajském, ale také v oblasti cestovního ruchu.

 

			Kateřina Rotterová			Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

 

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu 
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více