Poměrně široká nabídka destinací, nové, zajímavé trasy poznávacích zájezdů a hlavně nabídka first minute. To jsou aktuální trendy v oblasti zájezdů do exotických zemí, jak je zaznamenávají cestovní kanceláře.
Spojené arabské emiráty, jihovýchodní Asie, Latinská Amerika, Afrika a Nový Zéland. Tradiční destinace, o které mají Češi v průběhu zimy zájem a kam nejčastěji vyrážejí na zimní dovolenou za teplem. Všechno jsou to klimaticky příhodné oblasti, turisticky velmi atraktivní a především bezpečné. Cestovní kanceláře svým zákazníkům nabízejí nejen poznávací, ale i pobytové zájezdy, zajímavé programy a širokou paletu doplňkových služeb. Nabídky jednotlivých kanceláří se liší podle toho, na jakou oblast světa se zaměřují, ale všude je z čeho vybírat. Někde sázejí na tradiční destinace a prověřené hotely, jinde nabízejí zajímavé novinky, a to jak z hlediska místa pobytu, tak i ubytování.
Evergreeny i nové destinace
Například převážnou část nabídky cestovní kanceláře ADVENTURA tvoří ustálené a prověřené destinace. „Jsou to takové naše evergreeny,“ říká její ředitel Petr Novotný a dodává: „Kde je to zapotřebí, programy přizpůsobujeme či mírně upravujeme. Opravdové novinky máme připravené až pro nadcházející letní sezonu.“ Nové programy poznávacích zájezdů a obměněné trasy tradičních lákadel připravila pro své klienty cestovní kancelář FIRO-tour. Také Miloš Podpěra, ředitel kanceláře China Tours, která nabízí hlavně poznávací zájezdy do Asie, se snaží vedle tradičních destinací přilákat zákazníky na něco nového. Je to ale prý stále těžší. „Všechny asijské turisticky dostupné země máme již dlouhodobě hustě pokryté podrobnými poznávacími zájezdy. Nelze mluvit o nových destinacích, ale o nových trasách a typech zájezdů. Novinkou pro příští sezonu bude celá nová kategorie zájezdů se společným názvem ,Etno & Natura‘, který prozrazuje detailnější tematické zaměření.

Titulovým zájezdem v tomto směru bude ,Šrí Lanka – cesta rájem‘, během níž zavedeme naše zákazníky do méně navštěvovaných oblastí tohoto úžasného ostrova,“ popisuje Miloš Podpěra. Naopak v katalogu exotických zájezdů cestovní kanceláře Fischer mohou zájemci nové destinace nalézt. Vybírat mohou třeba mezi Panamou, Zanzibarem nebo pobytem na Bahamách. Mluvčí kanceláře Jan Osúch zmiňuje ještě další dvě novinky: ostrovy Rodrigues a Mayotte v Indickém oceánu. Podobná situace je i u Čedoku, kde letos také připravili nové zájezdy. „Nabízíme nové programy poznávacích zájezdů v Jižní Africe, Botswaně, na Šrí Lance, v Myanmě (Barmě) a Japonsku. Novinky máme i v oblasti Karibiku,“ říká ředitel komunikace a strategického rozvoje Hynek Špinar.
Roste zájem o first minute
Všichni zástupci oslovených cestovních kanceláří se shodují, že milovníkům exotiky se nevyplatí čekat na last minute zájezdy, naopak rádi a v čím dál větší míře využívají nabídek first minute. Důvody jsou jasné: lepší výběr destinací a hotelů, jistota, že na dovolenou odletí v termínu, který si vyberou, i širší nabídka doplňkových služeb. Například cestovní kancelář ADVENTURA je na filozofii včasného nákupu zájezdu postavená. „Tzv. last minute nabídky využíváme v minimální míře k prodeji nečekaně uvolněných míst na poslední chvíli, a to pouze tehdy, pokud nemáme náhradníky,“ vysvětluje Petr Novotný. Ani China Tours nenabízejí last minute zájezdy, proto u jejich klientů převládá zájem o first minute nabídky. „Využívá je až polovina klientů,“ dodává Podpěra. A stejná situace je i u CK Fischer. Tam navíc klienti slyší i na další cenové výhody spojené s first minute. Například dítě zdarma, bezplatný vstup do salonku na vybraných letištích nebo rail & fly s ČD v ceně zájezdu a podobně. „Pokud již někdo předem ví, jaký hotel chce navštívit, většinou zájezd koupí hned v začátcích prodeje,“ říká Jan Osúch. V posledních letech eviduje zvýšený zájem o zájezdy first minute do exotických destinací i FIRO-tour. A ještě jednoho trendu si všímá mluvčí této kanceláře Eva Němečková. „Dlouhodobě se stále zvyšuje zájem cestovat do exotiky dálkovými letadly na pravidelných linkách, byť to znamená přestup na jiném letišti.“
Také klienti Čedoku nakupují řadu zájezdů v rámci first minute. Oceňují, že mají dovolenou zajištěnou včas a bez stresů, zda se jim na poslední chvíli podaří sehnat pro ně ideální kombinaci termínu, destinace, hotelu a ceny. „Právě z důvodů možnosti výběru ze široké nabídky stále více klientů preferuje nákup dovolené v rámci first minute slev, které letos dosahují až 20 procent,“ upřesňuje Špinar.
Ceny zájezdů meziročně mírně stouply
Ceny zájezdů se vzhledem k tomu, že je jedná o tzv. „dolarové destinace“ oproti loňsku mírně zvýšily. Podle odhadů jednotlivých zástupců cestovních kanceláří by ale neměly stoupnout o víc než 3 až 5 procent. „Prudký nárůst kurzu amerického dolaru z počátku roku se sice naštěstí zastavil, přesto však meziročně činí 10 procent. Dvě třetiny našich zájezdů obchodujeme v amerických dolarech, takže jsme toto navýšení částečně promítli do cen, které se zvedly asi o 3 až 5 procent,“ říká Miloš Podpěra.
Naopak podle Jana Osúcha je vývoj cen u exotických zájezdů naprosto odlišný od zájezdů k blízkým mořím. „Nelze všeobecně říct, zda zájezdy podražily či naopak, u každé destinace zaznamenáváme jiný vývoj. Oproti loňskému roku se snížily ceny zájezdů na Maledivy a do Mexika. Důvodem je zlevnění letenek. Dovolená ve Spojených arabských emirátech také vyjde levněji, protože se snižují ceny hotelů z důvodu úbytku ruské klientely a v současné době do této destinace létají tři dopravci, takže letenky se také zlevňují,“ dodal.
V exotických destinacích je největší poptávka po tříhvězdičkových hotelích.
|
 |
 |
 |
Podle oslovených cestovních kanceláří se liší kvalita hotelů, které v cílové destinaci klienti požadují. Nejrozšířenější je poptávka po ubytování v tříhvězdičkových hotelích. To potvrzuje ředitel cestovní kanceláře ADVENTURA Petr Novotný s tím, že většinou jde o pobytové zájezdy. U cyklistických a turistických zájezdů do exotických zemí je to podle něj ale podobné. „Přesto se snažíme hledat ubytování spíše rodinného typu s duší navštívené země. Kromě příplatkových jednolůžkových pokojů nezaznamenáváme žádné další speciální požadavky. Jiné kategorie jsou incentivní zájezdy na míru, kde plníme přesné představy našich klientů,“ upřesňuje. Také China Tours u poznávacích zájezdů dlouhodobě nabízejí hotely v kategorii tří hvězdiček, pouze v případě akcí na zakázku volí hotely poskytující vyšší standard služeb. Zákazníci podle Miloše Podpěry také oceňují spíše orientaci na lokální autentické hotely se zajímavou atmosférou. Naopak u klientů FIRO-tour jsou nejžádanější hotely čtyř- nebo pětihvězdičkové kategorie. „Preferují hotely s kvalitními službami a dobrou polohou přímo na pláži,“ říká Eva Němečková. Stejně to vidí i Jan Osúch u zákazníků CK Fischer, kteří hledají kvalitní ubytování, proto volí nejčastěji čtyř- až pětihvězdičkové hotely, kde mají dostatek kvalitních služeb, které si mohou dopřát za dostupné ceny. „Navíc chtějí mít vzhledem ke vzdálenosti do exotických destinací opravdu jistotu, že budou mít kvalitní ubytování,“ dodává. I v nabídce Čedoku roste zájem o vyšší kategorie hotelů. „Stále ale platí, že největší zájem je o kategorie hotelů s dobrým poměrem kvalita a cena,“ upřesňuje Hynek Špinar.
Speciální zájezdy i pro rodiny s dětmi
Při sestavování zájezdů myslí cestovní kanceláře často i na rodiny s dětmi. Většinou mají speciální nabídky i itinerář zájezdu sestavený s ohledem na malé cestovatele. Například China Tours od sezony 2015 nabízejí seriál poznávacích zájezdů pod názvem „Děti & dobrodružství“ zaměřený na věkovou skupinu 6 až 12 let a jejich (pra)rodiče. Takové zájezdy mají volnější tempo a vybrané programové aktivity jsou přizpůsobené nejmenším dětem. Letos cestovka zařadila do nabídky zájezd s názvem Malajsie pro malé objevitele. Také velká část zájezdů cestovní kanceláře ADVENTURA je zaměřena na rodiny s dětmi. „Zájezdy jsou sestaveny na míru požadavkům rodinného cestování. Jedná se především o odpovídající náročnost, ale třeba i výběr ubytování s odpovídajícím zázemím,“ upřesňuje Petr Novotný.
Pro dětské cestovatele je u CK Fischer připraven speciální animační program. Ve Spojených arabských emirátech a v Ománu je k dispozici i dětský klub Funtazie, který se zaměřuje na animační programy v českém jazyce během rodinných dovolených pro děti od 4 do 14 let. A FIRO-tour zase nabízí speciální dětské a seniorské slevy, o které je podle mluvčí Evy Němečkové velký zájem.
Lákají i kombinované pobyty
U CK Fischer mohou zákazníci využít i kombinovaných pobytů a během jedné dovolené navštívit více zemí najednou. Typickým příkladem může být Dubaj a k tomu pláže v Ománu, při pobytu v kubánské Havaně je zase možnost navštívit i Varadero nebo Cayo Largo či během dovolené v Thajsku objevit nejen Bangkok, ale i blízké ostrovy Phuket, Koh Samui či Koh Chang. Nabídka kombinovaných pobytů je široká, takže se dá spojit třeba i pobyt na Maledivách s nákupy v Dubaji a podobně.
Samozřejmostí je také u všech cestovních kanceláří možnost sjednat cestovní pojištění nebo se informovat o povinném či doporučeném očkování. Tyto informace jsou součástí podrobných pokynů k zájezdům, klienti je mohou získat i na internetových stránkách jednotlivých cestovek či v jejich kancelářích. Všechny oslovené cestovní kanceláře navíc dokážou sestavit dovolenou v exotických zemích i tzv. na míru podle individuálních přání cestovatelů. „V našem specializovaném oddělení Čedok Exclusive Travel zpracováváme až 28 procent poptávek na dovolenou do exotických zemí klientům právě na míru,“ říká Hynek Špinar.
Zájezdy mohou klienti vybírat nejen v tištěných katalozích či na webu, ale například CK ChinaTours šla letos ještě blíž klientům a svůj katalog zpestřila multimediálními doplňky. „Každoročně se snažíme vložit to nejlepší do našeho reprezentačního katalogu. Ten letošní bude v české premiéře provázán s webovými stránkami QR kódy. Jako prosté odkazy na zájezd jsme je zavedli jako první již před dvěma lety, letos však jdeme ještě dál – druhá série QR kódů bude odkazovat na videa, fotoprezentace či hudební ukázky. Celý tištěný katalog tak pěkně oživne pomocí telefonu či tabletu, což může usnadnit výběr konkrétní destinace či hotelu,“ uzavírá Miloš Podpěra.
Foto: Thinkstockphotos.com