Německý turista je více než ostatní zhýčkaný různými výhodnými nabídkami dovolené a umí těžit z konkurenčního a cenového boje mezi jednotlivými cestovními kancelářemi, lázeňskými zařízeními nebo hotely samotnými. Německý turista hledá a vyžaduje za nejnižší možnou cenu dobrou až vynikající kvalitu. Při nesplnění jeho požadavků si často stěžuje a razantně se domáhá svých práv. Přesto je o německé turisty stále velký zájem. Ročně jsou totiž Němci ochotni utratit za dovolenou v průměru 1 900 euro na osobu (analýza FUR 2006).
Přes 50 zemí představilo svou nabídku v nekompromisním souboji o německého turistu také na mezinárodním veletrhu cestovního ruchu Touristik & Caravaning International 2006 v Lipsku, 22. – 26. 11. 2006. Součástí veletrhu byla již tradičně široká nabídka caravaningu a potřeb pro cykloturistiku, takže téměř 80 000 návštěvníků mělo během 5 dnů z čeho vybírat.
|
Zájem o cestování v bývalém východním Německu roste, téměř 70 % lidí bylo v roce 2006 alespoň jednou na dovolené, a proto i v Lipsku se veletrh turistiky těšil velkému zájmu veřejnosti. Zejména 1. den, kdy byl v Sasku svátek, mizely katalogy a propagační materiály se stolů vystavovatelů takovým tempem, až hrozilo, že po zbytek veletrhu se budou informace předávat pouze ústní formou. Když druhý den naopak návštěvnost výrazně klesla, začali mít vystavovatelé obavy, kolik materiálů povezou zpět domů. A to na vystavovatele čekal ještě páteční „Hundetag“. Přestože po druhém dni se zdálo, že to bude spíše den „pod psa“, ukázal se tento marketingový tah, kdy na veletrh měli povolený vstup se svými pány i čtyřnozí miláčci, pro další průběh veletrhu jako velmi dobrý a pomohl překlenout menší návštěvnost před očekávaným víkendem.
Přestože se v Sasku pohybuje nezaměstnanost kolem 16 %, v ročním příjmu na osobu je na tom Sasko lépe než např. Berlín. Příjem domácností v Německu – v eurech na osobu/rok Hamburg – 23.054 Bremen – 19.524 Baden-Württenberg – 19.233 Bayern – 18.535 Essen – 18.385 Nordrhein-Westfalen – 18.383 Saarland – 17.114 Niedersachsen – 16.868 Rheinland-Pfalz – 16.828 Schleswig-Holstein – 16.631 Sachsen – 14.878 Brandeburg – 14.856 Berlin – 14.738 Thüringen – 14.290 Sachsen-Anhalt – 14.179 Mecklenburg-Vorp. – 13.950 Německo – 17.544 Zdroj: Berliner Zeitung a CzechTourism Berlin |
Němci se už nebojí dálek
Němečtí touroperátoři představili v Lipsku pestrou paletu destinací. Těsně před koncem roku byl v kurzu Egypt, vyhledávané byly především tradiční projížďky po Nilu a potápění. Ve velké míře se v nabídce objevily i „daleké cesty“, pro náročnější klientelu např. Vietnam nebo Dominikánská republika.
Dva roky po tsunami se očekává návrat německých turistů do Thajska, kde jsou v současné době velmi příznivé ceny v nových luxusních hotelech. Velmi lákavou nabídkou, která zvyšuje zájem o Brazílii, se ukázaly i „cesty zážitků“, kombinace pobytů na pláži s cestou po Amazonce.
Z bližších destinací mimo Evropu se velká turistická budoucnost předpovídá Kapverdským ostrovům, zajímavá byla i nabídka Maroka.
Zima u sousedů
Širokou nabídkou se prezentovaly domácí regiony a pro podporu německého DCR připravily rozmanitou škálu programů. Nejvíce se nabízela aktivní dovolená od cykloturistiky přes caravaning, motorové čluny a jachty až po golf, kulturní programy a stále oblíbenější wellness pobyty. Velký zájem byl o zimní Rakousko a Švýcarsko.
Země sousedící s Německem dobře prodávaly pobyty podpořené nabídkou wellness nebo vánoční pobyty v nabídce na poslední chvíli – pokud samozřejmě měli ještě kapacitu. Měsíc před Vánocemi byla vyhledávaným artiklem zejména nabídka vánočních a silvestrovských pobytů. Lyžařská střediska v Polsku, České republice a Slovensku jsou dobře dosažitelná a mají ceny příznivější než v Alpách. V Německu ale roste zájem o lyžování i ve Skandinávii. Zimní nabídce 2006/07 dominovaly programy pro rodiny s dětmi, bezplatné pobyty pro děti a speciální nabídky pro generaci 55+.
Česko opět bojuje o trhy
Česká expozice pod značkou CzechTourism na veletrhu v Lipsku patřila se svými více než 400 m2 bezesporu k největším. Moderní design národního stánku, několik obřích plazmových obrazovek, cimbálová muzika i tradiční česká pivnice – to všechno společně s nepřebernou nabídkou turistických možností naší republiky cíleně útočilo na německé návštěvníky.
Zatímco pro německý outgoing je jednoznačně nejvýznamnější region Severní Porýní-Vestfálsko a další významnou oblastí je Bavorsko a Badensko–Würtenbersko – tyto regiony se podílejí na „německých dovolených“ téměř z 80 % – z pohledu České republiky je největším zdrojem návštěvníků východní část Německa, především Berlín, Drážďany, Lipsko, Chemnitz, Magdeburg, Halle. Z těchto oblastí to mají do Česka nejblíže, znají nás z minulosti, mají u nás svá oblíbená místa, jsme pro ně cenově příznivá, kulturně a historicky zajímavá, rozmanitá země, s dobrou gastronomií a oproti dovolené v Německu je u nás stále relativně levněji. Svou roli hraje i znalost němčiny u nemalé části obyvatelstva.
|
V první polovině roku 2006 navštívilo Českou republiku téměř 772 000 německých turistů, což představovalo více než 26 % všech zahraničních návštěvníků. Průměrná délka pobytu německých turistů byla 4,8 dne a největší zájem byl o Prahu, západní Čechy, Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Františkovy Lázně, Krkonoše, jižní Čechy a jižní Moravu.
Nelze se tedy divit, že právě tyto regiony se v Lipsku představily se svou nabídkou. Kromě Prahy a západočeského lázeňského trojúhelníku si mohli němečtí turisté vybrat z nabídky ostatních lázeňských míst – Teplice v Čechách, Jáchymov, Třeboň, Poděbrady, Luhačovice a Jeseník – sem jezdí ráda klientela z bývalé NDR. Další oblastí zájmu německých turistů byly české hory a pobyty zejména v blížícím se zimním období.
Příští Touristik & Caravaning International Leipzig se koná 21. – 25. 11. 2007.
Text a foto: Petr Frindt