A skutečně, bez nadsázky. V kalendářích profesionálů cestovního ruchu působících v segmentu kongresové a incentivní turistiky jsou červeným písmem zvýrazněny první prosincové dny coby fórum všech DMC, PCO, kongresových kapacit a asociací kongresové turistiky. Vypnout hruď, narovnat motýlek, úsměv na tvář. Jste přece ve Španělsku na EIBTM.
A nutno podotknout, že zamračenou tvář by návštěvník ve dnech 2. – 5. prosince na výstavišti Fira Gran Via hledal jen těžko. Španělskému optimismu a ohnivému temperamentu zcela jistě podlehl nejeden vystavovatel. I na českém stánku, jehož organizace byla tentokrát svěřena do rukou společnosti AL-system, panovala příznivá nálada. Lukáš Mika, Convention Sales Manager, HOLIDAY INN Prague Congress Centre, to jen potvrzuje: „Musím říct, že účast na letošním ročníku veletrhu EIBTM hodnotíme pozitivně. Náš hotel se prezentoval společně s Kongresovým centrem Praha, jehož je součástí. Vzhledem k rozsahu akcí, které se v KCP, a potažmo v našem hotelu konají, jsou naše jednání zaměřena především na dlouhodobější spolupráci a akce, které se budou konat v horizontu následujících roků. Z tohoto pohledu byla jednání víceméně úspěšná a splnila svůj účel, neboť jsme se setkali s již stálými partnery, kteří mají své akce na roky 2009 – 2012 potvrzeny, a zároveň jsme navázali kontakty s organizátory dalších velmi rozsáhlých akcí, které se začínají v současné době plánovat a Praha je pro tyto mezinárodní kongresové akce jednou z potenciálních destinací.
Čeští vystavovatelé na EIBTM Barcelona 2008
Agentura Carolina, Agentura NKL Žofín, AIMS International Prague, CzechTourism, Čedok, Město Brno, Konferenční centrum Chateau Liblice, Zámecký hotel Třešť, CPI Hotels, Euro Host, Grandohotel Pupp, Hilton Prague, Mamaison Hotels & Apartments, Maxin Prague, Motiv Prague, OREA HOTEL Pyramida, Plzeňský kraj, Pragia Incoming Agency, Prague Congress Centre & Holiday Inn PCC, Prague Convention Bureau, Prague Marriott Hotel, The Rocco Forte Collection, Tailor Made Tours, Top Hotels Group, Vienna International Hotels & Resorts, Welcome Touristic Prague
|
Například plánovaný rozsah těchto akcí je v tisících delegátů.“ S podobně pozitivními pocity veletrh hodnotí i Jade Sebek, ředitelka Prague Convention Bureau, ale také vedoucí oddělení kongresové a incentivní turistiky CzechTourism: „Letošní ročník rozhodně splnil má očekávání, a to jak v počtu zájemců o Českou republiku jako kongresovou destinaci, tak také v počtu uskutečněných schůzek. Klienti, kteří navštívili náš stánek, přicházeli s konkrétními poptávkami na nejrůznější typy akcí.“ Vedle samotných schůzek se stávajícími nebo potenciálním klienty byl pro příchozí ze strany CzechTourism připraven doprovodný program. Ten v sobě skrýval prezentaci České republiky jako ideální destinace pro MICE akce. Hovořilo se o kongresových a hotelových kapacitách, možnostech využití volného času a dopravní obslužnosti. Samotná prezentace ale nebyla to jediné, co návštěvník získal, dárkové předměty v podobě triček, propagačních CD, map České republiky, kongresového katalogu nebo také sklenka dobrého moravského vína, na své si přišli i milovníci vyhlášeného českého piva. A jaké jsou hlavní oblasti zájmů nákupčích MICE turistiky v ČR? Podle Jade Sebek je to možnost komplexní realizace akce, při které klienti očekávají odborný support team CzechTourism či Prague Convention Bureau. Atraktivita subjektů je velmi vyrovnaná a klienti často oceňují rozmanitou nabídku České republiky jako MICE destinace a také různorodost incentivních programů.
Vše má své „ale“
Všechno ovšem má svůj háček a ten se nevyhnul ani letošnímu ročníku veletrhu. Nezřídka totiž byla z úst vystavovatelů slyšet celkem oprávněná kritika nešťastné polohy stánku. Lukáš Mika k tomu uvedl: „Umístění českého stánku nebylo z mého hlediska příliš ideální. Stánek byl umístěn stranou mimo hlavní trasy návštěvníků veletrhu. Omluvou pro toto umístění by mohlo být snad jen to, že veletrh je skutečně akcí pro zvané odborníky, a za naši stranu mohu říci, že kdo měl s námi domluvenou schůzku, ten si nás našel. V porovnání s ostatními expozicemi dalších států se však stánek České republiky naprosto ztratil, což si myslím, že je velká škoda, neboť Praha je stále populární destinací pro kongresovou a incentivní turistiku. Mrzí mě, že této pozice na trhu nebylo na veletrhu dostatečně využito.“ Vedle nepříznivé polohy by Lukáš Mika uvítal i další změny: „Stánek byl nevýrazný a z hlediska okolních zemí působil velmi skromně. To samé platí i o designu expozice. Je škoda, že zázemí stánku bylo směrem do veletržní haly a jeho otevřená část byla opačně. Působilo to dojmem jisté uzavřenosti.
Také si myslím, že celkový vzhled expozice, která se již po několik let nezměnila, by potřeboval jisté osvěžení a obměnu.“ Na druhé straně zub za zub. Ano, je pravda, že stánek byl umístěn mimo hlavní návštěvní zónu, ale na druhé straně byl o něco prostornější. Budiž alespoň toto útěchou.
Bez EIBTM ani ránu
Zpět ale k pozitivním rysům veletrhu. Hlavním pilířem je návštěvnost, celková čísla se nám bohužel před uzávěrkou tohoto vydání nepodařilo získat, ale zcela jistě byla opět překročena sedmitisícová hranice návštěvníků. Vystavovatelé přijeli z více než 95 zemí světa a jejich počet byl kolem 2 700. To, že EIBTM rozhodně patří na mapu „veledůležitých“ setkání, zdůraznila i Jade Sebek: „Účast bych rozhodně doporučila, neboť se jedná o jednu z nejdůležitějších MICE akcí roku. Systém rezervace schůzek prostřednictvím on-line diáře zajistí každému z vystavovatelských subjektů dostatečný počet schůzek s kvalitními ,hosted buyers’. Vzhledem k počtu vystavovatelů na stánku České republiky lze také rozšířit možnou spolupráci se subjekty v rámci českého trhu.“ A co letošní vystavovatelé, zúčastní se příští rok opět? Lukáš Mika odpovídá jednoznačně: „S účastí na příštím ročníku v současné době počítáme. Vzhledem k zaměření našeho hotelu na byznys a kongresovou turistiku a našemu provázání s Kongresovým centrem Praha se jedná o jednu z našich prioritních zahraničních akcí, kde se chceme prezentovat.“ S jeho názorem se ztotožňuje většina letošních vystavovatelů. Existují však i výjimky. Třeba Markéta Uhnavá z Města Brna vidí letošní premiéru moravské metropole na EIBTM trochu jinak: „Vzhledem k zaměření veletrhu na konkrétní nabídky kongresových a konferenčních možností doporučíme pro příští rok účast na veletrhu nově vznikajícímu subjektu Moravia Convention Bureau, popř. dalším komerčním subjektům, např. Veletrhy Brno, hotelům a kongresovým zařízením.“
Text a foto: -vho-
www.eibtm.com
www.czechtourism.cz
EIBTM Barcelona 2009
Uzávěrka přihlášek: 28. února 2009 Termín: 1. – 3. prosince 2009 Stánek CzechTourism: 180 m2, realizační firma: AL-system
|