Nedílnou součástí aktivní marketingové komunikace je příprava kvalitních a zajímavých materiálů, které jsou nezbytné v obou marketingových světech, a to off-line i on-line. S rostoucím vlivem sociálních sítí je zároveň kladen velký důraz na publikování materiálů s cílem co nejvíce maximalizovat zásah a podpořit zpětnou reakci ze strany internetových uživatelů.
S tím vyvstává otázka, jak materiály co nejrychleji a s minimem nákladů připravit. V aktuálním příspěvku jsem pro vás připravila seznam několika užitečných on-line marketingových služeb, které vám umožní snadno připravit dnes tolik populární infografiky, obrázky a další materiály pro prezentaci nejenom na sociálních sítích, ale i v rámci klasického on-line marketingu, kde vám tyto materiály mohou pomoci získat zpětné odkazy a posílit vaši optimalizaci pro vyhledávače (SEO).
Infografiky
Sociální sítě a také tlak na rychlost publikování kvalitních sdělení s sebou přinesly jeden velmi líbivý nástroj s názvem infografiky. Co to vlastně je? Infografika je graficky zpracovaná informace (kombinace obrázku a textu) na dané téma. Velkou předností tohoto komunikačního nástroje je to, že jako uživatelé máme možnost rychle získat konkrétní informace. Infografiky tak snadno představí zajímavá data, novinky na trhu, statistické údaje nebo další témata, jejichž zkoumání nebo studování by za normálních okolností zabralo spoustu času. Zároveň je nabízená zpráva uživateli snadno pochopitelná, snadno zapamatovatelná a hezké grafické zpracování vybízí ke sdílení. Velmi snadno tak můžete tímto způsobem propagovat svůj hotel nebo i cestovní kancelář.
Zejména díky sociálním sítím se infografiky staly velmi oblíbeným komunikačním nástrojem, neboť je to snadná forma propagace společnosti. Hlavní výhodou je také to, že rychle upoutají pozornost a zároveň mohou být rychle a snadno mezi uživateli sdíleny. Stejně jako u všech materiálů na sociálních sítích, i zde platí, že čím je materiál užitečnější, zajímavější a zábavnější, tím je pravděpodobnost virtuálního šíření podstatně vyšší.
Vytvoření infografik
V případě, že nyní přemýšlíte jak infografiku připravit, máte několik možností. K dispozici je několik internetových služeb, které můžete využít.
Piktochart (www.piktochart.com) – prostřednictvím tohoto prográmku (obr. 1) vytvoříte hezké infografiky skutečně snadno a rychle. Celkově je práce s programem velmi intuitivní, takže se nemusíte bát, že byste na jeho ovládání potřebovali nějaké speciální školení. Všechny vaše designy můžete po dokončení rovnou uložit do .jpg nebo .gif. Zároveň se vám všechny vaše práce ukládají na váš pracovní účet, takže se k nim můžete bez problémů později vrátit. Základní uživatelská verze je u tohoto programu zcela zdarma. Vyšší verze, které nabízejí další možnosti ovládání a zpracování infografik, jsou pak již zpoplatněny.
Obr. 1 – Piktochart |
Infogr.am (www.infogr.am) – pokud potřebujete připravit infografiku skutečně rychle, bez jakéhokoliv zdržování a její součástí bude také graf, pak můžete využít Infogr.am (obr. 2). Stejně jako předchozí služba i zde je ovládání intuitivní a svoji infografiku vytvoříte bez zbytečného zdržování.
Obr. 2 – Infogr.am |
Venngage (www.venngage.com) – jedním z dalších velmi povedených nástrojů je Venngage, který má pro své uživatele připraveno velké množství různých ikonek, grafů a několik desítek šablon pro okamžité využití. Marketingové tvůrčí duše si zde určitě přijdou na své, protože užitečných i zábavných nástrojů je zde celá řada.
Ať už si vyberete jakýkoliv program, určitě budete spokojení. Při prvních krocích doporučuji vyzkoušet nejprve verze zdarma, které nabízejí všechny programy. Jednotlivé nástroje si tak můžete jednoduše a prakticky odzkoušet. Všechny uvedené programy nabízejí vždy základní verzi zcela zdarma a s širším využitím je pak vyžadována platba.
Snadná a rychlá úprava obrázků
O významu a účinnosti obrázků v marketingové komunikaci a zejména na poli sociálních sítí jsem zde již několikrát psala. Do budoucna je určitě možné s rostoucí důležitostí jejich významu stále počítat. Při přípravě témat pro sociální sítě někdy stačí obrázek jen vzít a jednoduše publikovat. Někdy je však potřeba udělat nějaké úpravy, doplnit text či jej zvýraznit. Když chybí běžné grafické programy, mohou přijít na pomoc menší internetové aplikace, které jednoduché úpravy bez problémů zvládnou. A které byste pro svoji práci mohli využít?
PicMonkey (www.picmonkey.com) – je velmi povedená a propracovaná služba, díky které upravíte jakýkoliv obrázek během několika minut (obr. 3). Úpravy se netýkají pouze velikosti, ale také různých efektů jako vyostření vzhledu obrázku, přidání stínování, text, nálepky nebo přírodní efekty (kapky vody, mlha, námraza). Zdarma zde můžete využívat velkou plejádu nástrojů, kterými z obyčejného obrázku doslova vyčarujete marketingový zázrak. Pro jednoduché a rychlé úpravy si zde nemusíte ani vytvářet účet. Fotografii jednoduše ze svého počítače nahrajete a upravujete. Při práci s fotografiemi se mi tento nástroj velmi osvědčil a ráda ho pro úpravy obrázků využívám.
Obr. 3 – PicMonkey |
BeFunky (www.befunky.com) – obdobně jako předchozí fotoeditor, i tento patří mezi velmi kvalitní, ne-li nejlepší, které je možné pro úpravu fotografií využít. V této aplikaci (obr. 4) je snadno za pomoci obdobných nástrojů jako u PicMonkey upravíte. Oproti svému konkurentovi dává uživatelům možnost vytvořit si například titulní obrázky pro profil na Facebooku. Pro tuto úpravu zde naleznete tlačítko, které vaši fotografii upraví do požadované velikosti. Z portrétních fotografií můžete také vytvořit komiksový obrázek. Tuto funkci můžete využít třeba pro pobavení fanoušků vašeho profilu a připravit jim z jejich profilových fotografií překvapení. Určitě to lze využít při oslavě dosažení „kulatého" počtu fanoušků.
Obr. 4 – BeFunky |
Pinwords (www.pinwords.com) – už podle názvu je tato služba propojena výhradně s Pinterestem, kam své obrázky po úpravě nahrajete (obr. 5). Pokud na této sociální síti komunikujete a snažíte se pinovat (publikovat) zajímavé obrázky, pak tento nástroj může být vhodným řešením jak k obrázkům přitáhnout pozornost uživatelů. Obrázek pouze nahrajete buď přímo z počítače, anebo pomocí URL odkazu z webu, přidáte text a můžete publikovat.
Obr. 5 – Pinwords |
Marketingové materiály
Obdobně jako u nástrojů pro sociální sítě nebo úpravu obrázků je k dispozici několik osvědčených nástrojů, které můžete využít pro vytvoření ostatních komunikačních prvků. Které mezi ně patří?
SquareSpaceLogo (www.squarespace.com/logo) – plánujete-li start nového projektu, ke kterému potřebujete logo a jste hodně limitováni rozpočtem, může být řešením služba SquareSpace. Zde lze vymyslet jednoduchá a graficky nijak komplikovaná loga. Pro menší projekty, kde potřebujete skutečně ušetřit, to může být vhodným a efektivním řešením.
Canva (www.canva.com) – pokud před vámi stojí těžký úkol a potřebujete navrhnout nejenom obrázky pro komunikaci na sociálních sítích, ale chcete připravit i prezentaci a plakáty, může být řešením služba Canva (obr. 6). Zde máte možnost stejně jako u ostatních služeb relativně rychle vytvořit zajímavou grafiku pro své komunikační materiály. Velkou výhodou je také to, že program má pro své uživatele k dispozici velké množství ukázek a inspirativních projektů, ze kterých lze bez problémů čerpat.
Obr. 6 – Canva |
Všechny výše uvedené marketingové nástroje se mohou stát dobrými pomocníky při aktivní komunikaci s vašimi stávajícími i budoucími zákazníky. Stejně jak už to bývá, každý on-line nástroj má své plusy a také minusy. Před zvolením placené verze určitě doporučuji vyzkoušet základní služby zdarma a nějaký čas zkoušet. Nadcházející letní čas tedy můžete využít k testování nových nástrojů, ale samozřejmě také pro krásnou letní dovolenou. Přeji všem čtenářům COT business báječné, klidné a slunečné léto!
 Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu
|