V Berlíně se sešel světový cestovní ruch

Mezinárodní veletrh ITB Berlin 2007 je za námi (7. – 11. 3. 2007). Jen velmi obtížně bychom na světě hledali větší veletrh co do počtu vystavovatelů, počtu zúčastněných zemí, vystavovatelů nebo počtu odborných návštěvníků. Jedinečnou možnost seznámit se pod jednou střechou s turistickou nabídkou všech světadílů navíc využilo kolem 8 000 odborných novinářů – o takové propagaci se ostatním akcím cestovního ruchu může jenom zdát.

Touroperátoři z mnoha zemí využili prvních třech dnů veletrhu věnovaných odborníkům k obchodním jednáním s partnery ze všech koutů světa. Ve 26 výstavních halách, z nichž mnohé byly dvoupatrové, se prezentovaly všechny segmenty mezinárodního cestovního ruchu – od exotických nabídek mnoha destinací přes speciální programy cestovních kanceláří, až po nejnovější technologie a světové trendy.

Jednou z nejúčinnějších možností prezentace na tomto veletrhu je „partnerská země“. V letošním roce byla partnerskou zemí Indie, což bylo pro tuto zemi rozhodnutí jistě přínosné. Indie díky své politické stabilitě a silnému hospodářství vytvořila dobré podmínky pro zahraniční investice a má dnes silnou pozici nejen jako cíl mnoha obchodních cest, ale je i oblíbeným cílem turistickým. Indie zažila na ITB obrovský zájem médií, a protože je navíc právě Indie v Německu „in“, odjížděli indičtí vystavovatelé z veletrhu spokojeni i po obchodní stránce.

Česká republika se prezentovala na ITB zatím svou největší expozicí na německém trhu – přes 400 m2. Svou nabídku zde představila většina českých regionů, incomingové cestovní kanceláře i samotná hotelová a lázeňská zařízení. Velký zájem byl tradičně o wellnes pobyty, které byly v mnoha případech doplněné o golfové programy.

Česká republika se snažila upoutat návštěvníky především svými tradičními prostředky – podávaly se tradiční české speciality, točilo se výborné pivo, hrála tradiční česká muzika. Na několika plazmových obrazovkách se promítaly obrázky a filmy ze všech koutů Čech a Moravy a zájemci si odnesli tuny prospektů, katalogů a jiných materiálů.

Přesto se nemohu zbavit dojmu, že v porovnání s jinými zeměmi něco té české expozici opět chybělo. Jeden japonský návštěvník to vystihl slovy: „Když přijdu na stánek České republiky z jiného pavilonu, připadá mi to, jako když jsem četl barevný časopis a najednou otevřu černobílé noviny.“

Příští ITB Berlín 2008 se koná od 5. do 9. března a zůstane u letošního modelu – dny pro odborníky jsou opět od středy do pátku, pro veřejnost je určena sobota a neděle.

Z Berlína Petr Frindt
Foto: Petr Frindt a Messe Berlin

www.itb-berlin.de

Důležitost naší účasti na veletrhu ITB podtrhl svou návštěvou i český velvyslanec v Německu JUDr. Rudolf Jindrák. Na snímku (vpravo) v doprovodu ředitele zastoupení CzechTourism v Berlíně, Miroslava Rončáka.

 

O stručné zhodnocení veletrhu a německého trhu jsem v Berlíně požádal ředitele zastoupení CzechTourism v Berlíně, Miroslava Rončáka:

Jaký dojem na vás udělal letošní ITB?
ITB Berlín potvrdil pozici nejvýznamnějšího veletrhu cestovního ruchu na světě. Celkem prošlo branami 177 154 návštěvníků. Rapidní nárůst byl zaznamenán především u odborníků, a to o 15 %, až na letošních 108 735. Veletrh se každý rok rozrůstá. V tomto roce se ho zúčastnilo 10 923 firem ze 184 zemí.
Hlavní partnerská země – Indie se představila v opravdu velkém stylu. Obrovský zájem přitahovaly i speciální akce jako např. ITB Kongress Market Trends & Innovations, kde se přítomní mohli dozvědět mnoho novinek z oblasti cestovního ruchu. Velkou diskuzi vyvolala otázka změny klimatu a ochrany životního prostředí, která nahrávala příznivcům dovolené v Německu a okolních zemích.
Cestovní kanceláře stejně jako individuální návštěvníci zářili spokojeností. Podle průzkumů hodnotilo celkem 95 % všech příchozích letošní veletrh jako dobrý nebo velmi dobrý a 89 % by ITB dále doporučilo.

Němci dlouhodobě obsazují přední místa ve statistikách co do počtu vycestování, investic do dovolených apod. Jak na tom byli v loňském roce?
Podle analýz F.U.R a DRV potvrdili Němci pozici „Mistrů světa v cestování“. Celkem vycestovalo v roce 2006 na dovolenou 64,4 mil. Němců, z toho 43,8 mil. do zahraničí. Při svých cestách utratili 60,5 miliard euro, což je o 2,3 miliardy více než v roce 2005.
Délka dovolené se neustále zkracuje. V loňském roce činila 10,9 dnů, což je o 1 den méně ve srovnání s rokem 2002. Rovněž se snižují výdaje za dovolenou, které v loňském roce činily na osobu 521 euro. Pro 53 % Němců zůstává auto nejčastějším dopravním prostředkem. Mezi nejoblíbenější destinace patřilo Španělsko, následované Itálii a Rakouskem. Popularitě se těšilo i Portugalsko, Maroko a cesty do vzdálených zemí. Svoji pozici neztrácely ani destinace v Evropě, které jsou snadno dosažitelné autem nebo vlakem. Naopak menší zájem turistů z Německa zažívaly Egypt, Tunisko, Karibské ostrovy, Bulharsko, Turecko. K hlavním faktorům úbytku patřily problémy s ptačí chřipkou, spory ohledně muslimských karikatur a tropické bouře v Karibiku. Z evropských zemí došlo k poklesu u Francie a Nizozemí.

Jakým směrem se podle vás bude ubírat cestovní ruch v Německu v roce 2007?
Pro rok 2007 se očekává opětovný zájem o cestování. Jedním z důvodů je i fakt, že v uplynulém roce mnoho Němců strávilo svoji „dovolenou“ na fotbalových stadionech v rámci MS v kopané. Na začátku roku plánovalo celkem 70 % Němců v roce 2007 minimálně jednu dovolenou delší než 5 dní, což je nejvyšší číslo od roku 2001. Dvě pětiny mají již jasnou představu o cílové destinaci. Nárůst zaznamenávají Itálie, Španělsko, Tunisko. Očekává se opětovný zájem o Turecko, ze vzdálenějších destinací profituje Asie, Mexiko a Maledivy.
Stále více turistů přitahuje segment luxusních cest. Velký potenciál mají před sebou městská turistika, aktivní dovolená, léčení a wellness a cesty na lodích. Zvyšuje se zájem o kratší cesty. Od roku 2001 se segment městské turistiky v souvislosti s boomem levných leteckých společností zdvojnásobil. Mezi nejoblíbenější města patří v Německu Berlín a Mnichov, ve světě Paříž, Řím, Vídeň a Londýn.
Svoji pozici získává roku od roku i rodinná dovolená a cestování s dětmi. Zatímco v loňském roce se jednalo o 56 % všech cest, v roce 2015 se tento počet zvýší až na 64 %. Pokračuje trend levných leteckých společností. Již 12,4 % Němců starších 14 let minimálně jednou využilo služeb těchto dopravců.

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více