I páteční doprovodný program veletrhů GO a REGIONTOUR 2018 byl z velké části věnován novým technologiím. Diskutovalo se třeba o možnosti využití dronů a potenciálu některých nových aplikací a dalších nástrojů.
Drony svázané paragrafy
Každý, kdo se jen trochu zajímá o fotografování pomocí dronů, nejspíš zná jméno Petra Jana Juračky z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. A jelikož jsou drony čím dál častěji využívány při výrobě propagačních spotů a fotografií v cestovním ruchu, nemohl tento guru českých, resp. i světových „dronařů“ (tedy svébytné influencerské komunity) chybět ani v Brně. Do bloku přednášek věnovaných využití moderních technologií přispěl rázovitým a konkrétními příklady prošpikovaným vystoupením, v kterém poradil, jak získat atraktivní záběry a neriskovat přitom pokutu či jiné problémy. Ve většině zemí světa totiž platí čím dál přísnější legislativa upravující zacházení s drony. V tuzemsku dokonce podle Juračky hrozí postih i tomu, kdo si pro komerční užití zakoupí záběry od nelicencovaného dodavatele. A natáčet bez povolení? To zavání minimálně tučnou pokutou, v horším zabavením dronu (jehož cena se obvykle pohybuje v několika desítkách tisíc) či dokonce vězením. Je tedy dobré navázat spolupráci s někým, kdo k věci přistupuje zodpovědně a s respektem k pravidlům.

Na vlastních příkladech Juračka ukázal, jakými způsoby může taková spolupráce probíhat. V úvahu připadají například cílené kampaně, díky kterým se influencer často stává ambasadorem dané značky (v Juračkově případě třeba Lowepro), product placement (Metaxa, Land Rover) nebo barterová spolupráce, která je oblíbená třeba u cestovních kanceláří. Další z možností je model „show the possible“, kdy influencer dostává od zadavatele výrobek k otestování v extrémních podmínkách, aby ukázal, co vše je možné. Otázkou, která se ale v přednášce neřešila, je, jak vybrat toho nejlepšího partnera pro spolupráci a jak spolupráci smluvně upravit. Obecně samozřejmě platí, že za každého autora mluví jeho výsledky a reference, na druhou stranu je jasné, že špičkoví fotografové a kameramani pracující s drony za své služby žádají adekvátní honoráře… V závěru své přednášky Juračka připomněl jednu důležitou zásadu – drony jsou sice atraktivním a unikátním způsobem, jak lidem ukázat perspektivu, ale užití takto pořízených záběrů nesmí být samoúčelné. Navíc doby, kdy lidé v úžasu sledovali několikaminutové záběry krajin snímaných z ptačí perspektivy, jsou pryč – dnešní publikum vyžaduje kratší a intenzivnější zážitek a s dronovými záběry je to jak s kořením…

Mapy, rozšířená realita, geolokační aplikace
Další semináře v technologickém bloku pátečního doprovodného programu byly už komerčněji laděné – své produkty posluchačům představily konkrétní firmy. Tomáš Beňo z Jupigo tak návštěvníky své přednášky seznámil s tím, jak lze obsah v podobě navržených turistických tras s tipy na zážitky, jež jsou zaneseny do interaktivních map, přidat na stránky regionů, měst i komerčních subjektů. V případě podobných projektů je samozřejmě nejlepší inspirovat se již hotovými projekty, čtenáře si proto dovolíme odkázat na stránky www.jupigo.com.

Další řečník, Tomáš Poláček ze společnosti T-mapy, ve své přednášce vyšel z premisy, že lidé cestují především za zážitky a za emocemi. A jejich emoční prožitek mohou umocnit i nové technologie. Mohou turistům jim totiž pomoci odpovědět na otázky, kde je k vidění něco zajímavého (k tomu poslouží rozšířená realita), jak to tam vypadá (3D mapy) a zda daný cíl splní jejich očekávání (360o 3D modely, které je dokonce možné pomocí 3D tisku zhmotnit). Ano, tušíte správně – všechna tato GIS řešení zařazuje společnost, pro kterou Jaroslav Poláček pracuje, do svých mapových řešení. Rýpavému posluchači se ale během této přednášky mohla na mysl vkrádat otázka, zda tato řešení skutečně přivedou turisty na daná místa. Není to naopak tak, že turisté, kteří si třeba na počítači ze všech stran prohlédnou nějaké sousoší, už nebudou mít potřebu vydat se k němu fyzicky? Odpověď nejspíš přinese jen empirická zkušenost příštích let.

Téma digitální revoluce aneb Cestování 4.0 poté zaštítilo příspěvek Jany Přibilové ze startupu Tuddy Tuddy, který připravuje turistické zážitky z celého světa. Jana Přibylová upozornila, že turismus v posledních letech exponenciálně vzrostl, především díky novým technologiím. Ty totiž masivně zlevnily, čímž umožnily vznik mnoha nových projektů, zejména v oblasti sdílené ekonomiky. Zjednodušily nejen samostatný nákup letenek, ale i ubytování a dalších doprovodných služeb. Lidé si tak mohou všechno zařídit samostatně, pouze s pomocí mobilních telefonů. Navíc se mnohem výrazněji zvýšil vliv influencerů na sociálních sítích. V mnoha destinacích se však z tohoto důvodu objevil problém overturismu. Zahlcenost populárních míst ale může mnoha lidem znepříjemnit zážitek z jejich cest. Platforma Tuddy Tuddy proto svým klientům nabízí originální zážitky v rámci České republiky, které by jinak nemohli zažít. Výhodou zážitkové turistiky je autenticita, únik z přelidněného centra metropole a soukromá zkušenost z návštěvy daného místa. Platforma cílí na zahraniční klientelu a umožňuje lidem vybrat si jejich originální zážitek již před návštěvou destinace.

Co proměnit výlet nebo obyčejnou procházku v netradiční zážitek? Tuto otázku si prý kdysi položil Jan Kaštura, dnes spolumajitel společnosti Triphood. Odpovědí na onen dotaz byla mobilní aplikace, která pomocí geolokace uživateli zobrazovala informace o daném místě. Postupně se transformovala v komerční projekt rozšiřovaný o naučné stezky, cyklostezky, trasy po památkách a tematické výlety. Dnes se toto řešení nabízí městům, hotelům, eventovým agenturám, případně na míru je aplikace ušita dalším subjektům.
Foto: -pmu- a -gk-