Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vůbec poprvé v rámci modernizace železniční stanice v České republice zajistila služby automatické kolárny pro cestující. V železniční stanici Čelákovice slouží občanům města i jeho návštěvníkům nová cyklověž.
Cyklověž nabízí ve 13 úrovních prostor dohromady až pro 118 jízdních kol. Automatický skladovací systém je určen pro jízdní kola a elektrokola do hmotnosti až 50 kg. Kola jsou po celou dobu monitorována kamerovým systémem. Součástí cyklověže je i zařízení, které má dobíjecí systém na elektrokola a možnost uložit věci do 28 bezpečnostních boxů. Součástí stavby je též převlékárna. Poplatek za uschování jízdního kola na 24 hodin je 5 Kč, majitelé In karty Českých drah mají první den každé úschovy zdarma. Uložení věcí ve schránkách je zpoplatněno částkou 10 Kč / 5 dní.
Slavnostního ukončení stavby Modernizace žst. Čelákovice se zúčastnili ve čtvrtek 13. června (zleva) zástupci společnosti Elektrizace železnic Praha, města Čelákovic a Správy železniční dopravní cesty. Za město Čelákovice se akce zúčastnili starosta Josef Pátek, místostarosta IPetr Studnička a místostarostka II Nikola Ottl
|
Jedná se o nový typ automatické kolárny pod označením BT 3.0+. Celé zařízení má tvar pravidelného dvanáctistěnu o rozměrech 11,4 metrů na výšku a 8,4 metrů v průměru. Cyklověž je uložena na základové železobetonové desce, která současně tvoří ochranný podstavec. Pro uložení a vyzvednutí kol slouží vstupní modul s platebním terminálem a informačním monitorem s návodem k použití. Vnitřek kolárny a její obsluha zůstaly stejné, přidán byl nový plášť objektu v podobě dřevěných lamel složených z hranolů 42 × 42 mm z materiálu, kterým je termowood, severská borovice z Finska. „Okna“ jsou reklamní plochy, které jsou nyní pronajaty na dobu jednoho roku společnosti mm cité +.
Práce na výstavbě cyklověže byly zahájeny v prosinci 2018 a dokončeny o půl roku později. Do zkušebního provozu uvedl Drážní úřad ČR cyklověž 24. května 2019.
Na architektonickém řešení čelákovické cyklověže se podílela společnost design cité, investorem stavby je SŽDC, provozovatelem cyklověže je město Čelákovice, nonstop monitoring zabezpečuje Městská policie Čelákovice.
Celá žst. Čelákovice prošla modernizací
|
Čelákovickým nádražím projde přibližně 1 milion cestujících ročně a tím patří železniční stanice mezi 50 nejvytíženějších v celé České republice. V průměrný pracovní den projde nádražím více než 6 150 cestujících.
Pro srovnání – cyklověž v sousední Lysé nad Labem využilo v loňském roce 18 500 cyklistů. Labská stezka prošla generální opravou na území městyse Lázně Toušeň, který je významnou křižovatkou dálkových cyklotras Greenway Jizera a Labská stezka, prochází jím i mezinárodní cyklotrasa EV4 a je zda připojení cyklotras směrem od/do Prahy.
Cyklověž se nachází v blízkosti výpravní budovy žst. Čelákovice a od 24. května ji mohou využívat cestující. Jedná se v pořadí o 13. cyklověž, která byla v Česku uvedena do provozu
|
Cyklověž byla zařazena do stavby Modernizace žst. Čelákovice, která byla realizována v období od ledna 2017 do června 2019. Investorem stavby byla SŽDC, zhotovitelem společnost Elektrizace železnic Praha. Hlavním cílem prací bylo vybudovat jedno ostrovní a dvě vnější nástupiště a také dva komunikacemi propojené podchody pro pěší a cyklisty na spojnici výpravní budova – Kozovazská a Kollárova–Mochovská. Rekonstrukcí prošla i historická výpravní budova, projekt byl navíc doplněn o výstavbu cyklověže a úpravu prostor bývalé restaurace. Pod vedením architekta byly části budovy sladěny a došlo i k částečnému opláštění, které skrývá klimatizační jednotky nebo odpadkové koše.
Celkové investiční náklady dosáhly 682 904 833 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Maximální výše podpory EU tvoří 83,07 procenta z celkových způsobilých nákladů. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Ing. Josef Pátek, starosta města
Ing. Petr Studnička, PhD., místostarosta města