Diners Club, svět transakcí finanční a obchodní elity. Neříkejte, že se vám nevybavily vůbec první kreditní karty, kterými se u nás, v tehdejším Československu, mohlo koncem šedesátých let platit. Obnovení české pobočky společnosti ale přišlo až pár let po tom, co dychtivý červotoč studentstva nakousl zkázu bývalého politického režimu. V jakých vodách dnes plují u Diners Clubu Czech a zda je v poslední době tolik skloňovaná finanční krize nezavane do „stojatých toků“ váznoucí ekonomiky, jsme se na úvod roku přišli zeptat obchodního ředitele Diners Clubu Czech Miloslava Boučka.
Jak byste z pohledu obchodního ředitele Diners Club Czech zhodnotil právě uplynulý rok 2008?
Rok 2008 byl přelomový nejenom pro naši společnost, ale pro celou skupinu Diners Club International, protože došlo ke změně majitele značky Diners Club Int. Novým majitelem se stala společnost Discover Financial Services. Společnost Discover je třetím největším vydavatelem platebních karet v Severní Americe. Její velkou nevýhodou byla skutečnost, že tyto karty jsou na rozdíl od konkurenčních Visa a MasterCard akceptovány pouze v USA a Kanadě.
V průběhu tohoto a příštího roku by mělo dojít k technologickému propojení obou systémů, přičemž Diners Club zůstává i nadále globální značkou pro karty vydávané mimo území USA a Kanady. Jedná se skutečně o projekt velmi náročný na lidské i finanční zdroje a všechny zainteresované osoby a subjekty čeká hodně práce. Tento projekt se netýká pouze naší společnosti, ale i bank, se kterými spolupracujeme v oblasti akceptace karet.
Co se týká naší společnosti, byl rok 2008 úspěšný, ovšem na konci roku nás nepříznivě ovlivnil klesající kurz české koruny. Podařilo se nám získat celou řadu významných klientů, a to jak v rámci vydávání karet, tak v oblasti akceptace. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří uzavření smlouvy o akceptaci karet se společností TESCO. Stejně tak se nám velmi úspěšně podařilo rozšířit počet našich klientů, kteří využívají kartu Diners Club ROAD ACCOUNT pro úhradu mýtného.
Americká společnost Discover Financial Services odkoupila od společnosti Citigroup značku Diners Club International, jejíž hodnota byla v prodeji určena na 165 milionů USD. Transakce se týkala výhradně značky, licenčních práv a zaměstnaneckého poměru pracovníků společnosti Diners Club International. Změna vlastnické struktury se proto nedotkla ani českého zastoupení společnosti Diners Club International. Tu v České republice výhradně reprezentuje společnost Diners Club Czech, s. r. o., kterou vlastní stejně jako DC Polsko a DC Slovensko její rakouská mateřská společnost Diners Club CEE Holding AG. Společnost Discover Financial Services plánuje během nejbližších let vytvořit společnou strategii pro obě značky s cílem využít celosvětové prestiže značky Diners Club International a také zužitkovat rozsáhlou globální síť obchodních míst Diners Club Int. |
Mohl byste říci, zda byly pro následující období navázány nové obchodní vztahy s některými podnikatelskými subjekty?
V rámci naší spolupráce s bankami byla uzavřena smlouva o akceptaci karet v rámci obchodníků Raiffeisenbank, což pro nás, a zejména pro naše klienty během toho roku znamenalo dalších více než 500 nových obchodních míst, která akceptují karty DC. V oblasti vydávání karet se kromě jiných stala partnerem společnost Česká Energie, se kterou jsme začali vydávat společnou kartu, která může svým uživatelům přinést zajímavé úspory při platbách za energie.
Jaké chystá Diners Club Czech novinky pro rok 2009?
Stejně jako každý i my pro rok 2009 připravujeme celou řadu novinek, ale také rozšíření služeb pro naše stávající klienty. V jednání jsou nové co-brandované karty s různými partnery, které bychom měli uvést na trh v prvním pololetí tohoto roku. Samozřejmě nebudeme zanedbávat ani oblast akceptace karet a věříme, že opět významně rozšíříme počty obchodních míst, která akceptují naše karty.
Pokud od 1. 1. 2010 dojde k rozšíření mýta i pro vozidla nad 3,5 tuny, předpokládáme, že tyto klienty zcela jistě zaujmeme naší kartou Diners Club Road Account. Asi nejdůležitější novinkou pro rok 2009 bude spuštění klasické kreditní karty, které rozšíří naši produktovou nabídku a umožní klientům vybírat z širší nabídky.
Jaký je pohled Diners Club na finanční krizi, o které se začalo mluvit v minulém roce? Bude se dotýkat vašich obchodních aktivit? A jaká je vaše prognóza na rok 2009?
Také v rámci našeho podnikání se finanční krize projevila. Na konci roku 2008 došlo k propadu transakcí u firemních klientů a v rámci plánování roku 2009 očekáváme v tomto segmentu určitou stagnaci. Faktem je, že krize se příliš neprojevila v oblasti soukromé klientely, nicméně určitou opatrnost při utrácení čekáme i u této skupiny klientů. Každopádně jsme preventivně zpřísnili naše postupy v rámci schvalování a vydávání nových karet a na jistý nárůst problémů jsme připraveni. Naší velkou výhodou je skutečnost, že jsme na konci roku 2008 vstoupili do kreditního registru, který nám určitě významně pomůže při eliminaci případných rizik.
Můžete přiblížit, v jakém stadiu příprav je finanční produkt nazvaný E-Lounge?
Tento projekt nebyl v loňském roce dokončen a došlo k posunutí jeho realizace. Jedním z hlavních důvodů je právně výše zmíněná změna v souvislosti s novým majitelem značky.
Jaká vůbec je vaše situace na Slovensku, zejména teď, po zavedení eura?
Pro naše slovenské kolegy byl v roce 2008 jednoznačně nejdůležitější přechod na euro. Vzhledem k tomu, že využíváme stejný systém, jsem osobně rád, že s ním naši slovenští kolegové přišli jako první, a rádi využijeme jejich zkušenosti, až bude přechod na euro aktuální i v České republice
Text: -jah- a Diners Club Czech
Foto: Diners Club Czech
Diners Club Czech s.r.o.
Široká 5/36, 110 00 Praha 1
Tel.: 222 316 675, fax: 222 316 806
E-mail: sales@dinersclub.cz
www.dinersclub.cz