Pojďte se s námi ohlédnout za prvním ročníkem konference 360° Travel Trends, která proběhla souběžně s veletrhem Holiday World na Výstavišti v pražských Holešovicích. Dvoudenní akce přinesla „větší než malé množství“ trendů, inspirací a zajímavostí z oblasti technologií, destinačního managementu či startupové scény. Tento článek je retrospektivou toho, co zaznělo na hlavním konferenčním pódiu. O dění na dalších scénách pojedná v příštích dnech samostatný text.

Veletrh Holiday World se díky svému letošnímu doprovodnému programu zařadil po bok takových akcí jako ITB, WTM apod. Na těchto akcích totiž pravidelně probíhají konference věnované aktuálním trendům a inspiracím. Díky společnosti Petru Klymcovi a jeho společnosti 360 Travel Trends, která v průběhu veletrhu zorganizovala první ročník stejnojmenné konference, se podobná výměna zkušeností odehrála i v Praze. Během dvoudenního našlapaného programu se účastníci seznámili s řadou pozitivních příkladů z tuzemska i ze zahraničí, se zajímavými startupy a s nejmodernějšími technologiemi využitelnými v cestovním ruchu.
Best practices z dopravy
První blok čtvrtečních prezentací byl na konferenci věnován dopravě. O „ostrý start“ se postaral Petr Klymec debatou ze Zdeňkem Komendou z Kiwi.com. Účastníci se během tzv. fireside chatu mohli seznámit s naprosto unikátním příběhem tohoto brněnského startupu (původně nazvaného Skypicker), který po 6 letech fungování generuje několikamiliardové tržby z prodeje letenek. Řeč byla ale nejen o minulosti, nýbrž i o plánech do budoucna – bez zajímavosti není, že Kiwi bude v blízké budoucnosti prodávat nejen letenky, ale i vlakové jízdenky apod. V souladu se zaměřením konference se rozhovor točil i kolem moderních technologií, tedy chatbotů, virtuální reality apod. „Do roku 2021 bychom chtěli být největší v travelu,“ uvedl mimo jiné k dalším plánům bez bližšího upřesnění Komenda.
Šimon Říha na konferenci sice reprezentoval německou společnost Hahn Air, ve své přednášce nicméně popsal příběh zrodu a rozvoje SmartWings. Byl to totiž on, kdo ve společnosti Travel Service jako manažer tuto značku používanou pro nízkonákladovou pravidelnou přepravu vybudoval. Úspěch SmartWings byl podmíněn mimo jiné správným načasováním. Druhou část přednášky věnoval Říha unikátnímu (a ve své podstatě jednoduchému) projektu Jetclass, díky kterému se široké veřejnosti otevírá možnost cestování na palubách business jetů. I v případě této rakouské společnosti hrálo načasování podstatnou roli.
Výzvy a příležitosti low-cost leteckých společností na dálkových linkách byly tématem přednášky Martina Mareše ze společnosti Norwegian. V souladu s tímto názvem hovořil Mareš o specifikách nízkonákladového produktu na zaoceánských letech, kde nemohou low-cost aerolinie těžit z vysokého vytížení letadel jako na krátkých linkách po Evropě. Příklad Norwegian ukazuje, že cesty ke snižování nákladů se najít dají a low-cost firmy se v tomto směru stávají příkladem pro klasické aerolinky.
Řeč byla na konferenci i o dopravě pozemní. Šéf Liftago Ondřej Krátký ve svém příspěvku nastínil, jakým směrem uvažuje o své budoucnosti tato firma, která dnes prostřednictvím své aplikace zprostředkovává uživatelům taxislužbu. Budoucnost je podle Krátkého v samořiditelných autech a jejich vytěžování pomocí systémů pracujících na bázi umělé inteligence.
Na zemi zůstali posluchači i díky dalšímu řečníkovi, kterým byl Pavel Prouza, který stojí za dvěma úspěšnými evropskými startupy – za systémem na zprostředkování spolujízdy BlaBlaCar a za projektem Flixbus. Účastníci se seznámili s příběhem těchto dvou značek i s nástrahami a těžkostmi, s nimiž se museli autoři uvedených projektů vypořádat.
Technologické inspirace
V druhém bloku přednášek se účastníci přesunuli do světa moderních technologií. Spolu s Janem Tylem ze společnosti Inventi poodhalili technologické trendy. Jedním z hlavních bude čím dál masivnější využití umělé inteligence, které je závislé nejen na dostupnosti a výkonnosti technologií, ale zejména na dostatku dat. O trendu jasně vypovídá fakt, že jen v loňském roce bylo do rozvoje umělé inteligence investováno zhruba 12 miliard dolarů, asi o 60 procent více než v roce 2016. Zatímco loni se umělá inteligence rozvíjela zejména v bankovnictví, letos se čeká její masivnější nasazení do dalších oblastí, mj. i do cestovního ruchu. Například prostřednictvím chatbotů, které pomohou automatizovat řadu procesů ve firmách a také personalizovat jimi poskytované služby. Již dnes jsou chatboti používáni některými velkými nadnárodními firmami pro vyhledávání a rezervaci ubytovacích služeb, letenek apod.
Jaroslav Hora ze společnosti Horus Eye na konferenci vystoupil s přednáškou o možnostech využití 360° virtuálních prohlídek a videí v propagaci. Podobně jako třeba loni při semináři připraveném na veletrhu ve spolupráci s platformou Travel Massive představil některé technologické vychytávky používané v současné foto- a videoprodukci a ukázal konkrétní příklady jejich využití v cestovním ruchu. Bezděky ale poukázal i na Achillovu patu moderních technologií, které jsou závislé na kvalitním připojení k internetu – některá videa se na konferenci jednoduše nepodařilo spustit…
S podobného soudku bylo i následné vystoupení Lukáše Nevosáda ze Sygic Travel, který podobně jako třeba o měsíc dříve na veletrhu v Brně hovořil o možnosti využití virtuální a rozšířené reality v cestovním ruchu. A rovněž o 360° videích, neboť díky projektu Sygic Traveler je tato firma zřejmě největším světovým producentem tohoto druhu obsahu.
Poslední dva technologicky zaměřené příspěvky byly na téma gamifikace, konkrétně o možnostech využití herních principů v destinačním marketingu. Zbyšek Podhrázský ze společnosti Cryptomania představil aktivity této brněnské firmy, která sází zejména na šifrovací hry, Vít Pechanec z World Media Partners pak prezentoval (čtenářům COT již notoricky známý) projekt GEOFUN. V obou případech jde o interaktivní poznávání míst zábavnou a uživatelsky atraktivní formou.
Tečkou za prvním konferenčním dnem byl výstup Lenky Vargové, ředitelky Košice Región Turizmus a čerstvé držitelky titulu Osobnost cestovního ruchu Slovenské republiky. Slovenský ministr dopravy a výstavby udělením této ceny ocenil mimo jiné aktivity Vargové, jež vedly k vytvoření značky Unesco na dosah, která dodala cestovnímu ruchu v Košickém kraji marketingovou a koncepční rozvojovou linku.
[fotogalerie2]
Influenceři a spol.
Druhý den se konferenční sál ve Střední hale Průmyslového paláce změnil v Sál influencer marketingu. V úvodním fireside chatu vyzpovídal Petr Klymec Janka Rubeše, autora dobře známých reportáží o pražských taxikářích a pouličních „směnárnících“, v současné době vytvářejícího projekt Honest Guide pro společnost Seznam.cz. Dle očekávání se tato debata setkala s opravdu velkým zájmem účastníků.
Pak již dostali slovo ti, které si s pojmem influencer spojujeme především – tedy youtubeři, bloggeři, vloggeři, instagrameři a další „-eři“, s kterými dnes zkouší marketingově pracovat nejedna destinace i nejeden komerční subjekt. Veronika Primm (ještě dva dny před konferencí známá jako Hradilíková), autorka projektu TravelGeekery, účastníky učila, jak vybrat pro takovou spolupráci nejvhodnější influencery, na co pamatovat při uzavírání smluv s nimi i jak pracovat s výsledky jejich práce.
V programu konference nesměli chybět ani instagrammeři Ondřej Duffek a Hynek Hampl, jejichž přednášku o tom, jak využít v destinačním marketingu Instagram, už mnoho čtenářů COT zná z některých dřívějších konferencí. Na 360° Travel Trends však Duffek s Hamplem vystoupili s inovovanou verzí přednášky, do které zapracovali některá aktuální čísla dokládající potenciál předmětné sociální sítě apod.
O sociálních médiích pak hovořil i Petr Andrýsek ze Social Sharks, který upozornil nejen na potenciál sociálních sítích, ale i na některá úskalí s nimi spojená. Pokusil se nastínit i další vývoj v této oblasti. Veškeré trendy, o kterých hovořil, mají jedno společné – kdo je adoptuje dříve, získá před konkurencí cenný náskok…
V dalších dvou vstupech se účastníci konference seznámili s praktickými příklady spolupráce s influencery. O tom, jak lze fotografie, videa, blogy a další obsah zužitkovat v destinačním marketingu, přednášel social media manager agentury CzechTourism Josef Ciglanský. Komerční segment pak zastoupil marketingový manažer Bohemian Hostels & Hotels Ondřej Janků, který ukázal, že díky systematické a profesionálně pojaté spolupráci s influencery se může firma dostat i na stránky předních světových médií typu britského The Independent.
Poslední dva standardní konferenční příspěvky byly pak opět z technologického ranku. Anna Lebedeva ze společnosti Handy ukázala (podobně jako o pár dní dříve na konferenci dotcomhotel), jak pomocí moderních technologií oslovit hotelové hosty (podrobněji se s projektem Handy můžete seznámit v březnovém vydání COT – Celý o turismu) a Radek Novotný z MyStay vystoupil s přednáškou o tom, jak digitalizace v hotelnictví umožňuje osobnější vztahy s hosty. Připomeňme, že aplikace MyStay umožňující komunikaci hotelů s hosty zvítězila v kategorií startupů ve Velké ceně cestovního ruchu 2016 a že v uplynulých měsících úspěšně expandovala i do zahraničí.
V závěru pátečního programu došlo v hlavním konferenčním sále k předání cen vítězům soutěže startupů, o které se můžete podrobněji dočíst v samostatném článku.
Co k prvnímu ročníku konference 360° Travel Trends dodat? Bezesporu šlo o velmi povedenou akci, která na českém trhu chyběla. A spojení s veletrhem Holiday World bylo určitě správným krokem. Jak ale bude vypadat příští ročník? Podaří se opět přilákat řečníky známých jmen? Třeba i ze zahraničí? A najde se dostatek nosných témat, aby nedocházelo k opakování? Nenastavili si organizátoři prvním ročníkem laťku příliš vysoko? To jsou jen některé z otázek, na které bychom měli znát odpovědi v únoru 2019…
Foto: -pmu-