Říká se, že nejhezčí pohled na svět je z koňského hřbetu. Ale pohled na Prahu i její okolí z paluby lodě je možná ještě zajímavější a impozantnější. Proto si také stále více zahraničních turistů nenechá tuto atrakci při návštěvě Prahy ujít a z parníků společnosti Prague Boats pak pořizují zajímavé a neotřelé fotografie českého hlavního města. Pražany a domácí turisty naopak lákají výletní lodě Pražské paroplavby plující do pražské zoo nebo na Slapy. Obchodní ředitel Prague Boats Richard Vojta ml. v následujícím rozhovoru prozradil nejen způsob, jakým lze nově rezervovat lodní lístky na některé plavby, ale také tajemství úspěchu obou firem v oblasti kongresové a incentivní turistiky.
Lodní plavby provozujete prostřednictvím dvou firem. Dá se určit, které vaše linky se těší největší oblibě?
Během letní sezony jsou zcela jednoznačně nejoblíbenější hodinové plavby po Vltavě. Přes léto máme každý den naplánovány plavby od Čechova mostu, z Kampy a z Rašínova nábřeží a je jich zhruba padesát až šedesát. Na každé lodi s námi plují desítky lidí. Mezi českými turisty je hodně oblíbená plavba do zoo, kterou v sezoně od května do září provozujeme denně. Největší nápor na ní ale zaznamenáváme v průběhu května a června, kdy ji k cestám do pražské zoologické zahrady využívají hlavně školy. Se Zoologickou zahradou Praha úzce spolupracujeme, protože jsme jediným prodejcem vstupenek tohoto království zvířat mimo jejich vlastní pokladny. Spolupráci nám ale výrazně usnadňuje skutečnost, že používáme stejný vstupenkový systém.
Také se snažíme stále udržet i tradiční plavbu na Slapy, kam jezdíme hlavně o sobotách a nedělích. Ve všední dny bychom tuto trasu vůbec nenaplnili. V hlavní sezoně od června do srpna nasazujeme každou neděli na tuto linku náš historický parník Vltava.
Zmínil jste společný rezervační systém se zoo Praha. Jak obecně probíhají rezervace? Využíváte i on-line prodej?
Ano, ten poslední dobou zkoušíme už i na lince na Slapy, a to v rámci nového systému on-line prodeje, který umožňuje prodávat lístky také na jednotlivá pásma. Systém zároveň jízdenky i validuje. V praxi to znamená, že turisté už vstupenky nemusejí ani tisknout. Stačí použít třeba QR kód. On-line si vstupenku mohou koupit klidně i pár minut před nástupem na loď. Kromě toho funguje rezervační systém také na našich webových stránkách, a díky němu se všechny rezervace automaticky přepisují do systému, jenž pokrývá všechny naše lodě v rámci časové osy v reálném čase. Tento systém jsme vyvíjeli několik let, protože naše oblast podnikání je hodně specifická. Nemohli jsme proto využít běžně dostupné rezervační systémy na trhu. V rámci privátních plaveb můžeme do systému zařadit i mnoho specifických služeb a mimo to jsou díky němu propojené hlavní články obou našich firem – Prague Boats i Pražské paroplavební.

Jednu z novinek letošní sezony jste už zmínil, konkrétně možnost on-line rezervace plaveb na Slapy. Co dalšího máte v plánu?
Nově spolupracujeme s muzeem voskových figurín Grévin. Turisté teď mohou zkombinovat hodinovou projížďku po Vltavě se vstupem do muzea. Nebo lze tuto kombo-vstupenku využít jako zajímavý doplněk v rámci konkrétního eventu. Díky naší spolupráci brázdí Prahu i loď oděná „do hávu“ Grévin. Našli jsme v muzeu Grévin úžasného partnera. Na trhu v České republice a v Praze působí celá řada subjektů, které provozují lodní dopravu, ale pouze my můžeme nabídnout návštěvu muzea voskových figurín Grévin, což je jedinečný zážitek.
Během letní sezony zahájíme i pravidelné plavby po Čertovce. Máme k dispozici loďky, které do Čertovky jezdily nepravidelně, zájem byl ale velký, proto budeme tyto plavby nově podnikat šestkrát denně. Vzhledem k tomu, že se na loďku vejde jen omezený počet zájemců, může kapitán nabídnout osobní servis s živým výkladem v několika jazycích. A abychom zahraničním turistům výběr z našich plaveb ještě ulehčili, připravili jsme papírové průvodce v deseti různých jazycích, a to včetně korejštiny, čínštiny a polštiny.
V poslední době jste se zaměřili i na oblast plaveb na objednávku pro klienty cestovních kanceláří i firemní klientelu. Jak se vám v této oblasti daří?
Musím říct, že opravdu dobře. Pořídili jsme dvě nové luxusní lodě a de facto jsme se v tomto segmentu stali významným hráčem na trhu. Praha je důležitou kongresovou destinací a v rámci kongresů hledají jejich pořadatelé zajímavý doprovodný program. V takovém případě se pak obracejí i na nás. Proto jsme se začali v této oblasti věnovat i propagaci. Stali jsme se členy Prague Convention Bureau, objevili jsme zahraniční veletrhy, navázali spolupráci s Prague City Tourism i agenturou CzechTourism. Osobně v tomto segmentu vidím velký potenciál, protože díky kongresovým a incentivním akcím můžeme naše služby představit klientům, kteří kladou velký důraz na kvalitu. Do budoucna bychom chtěli obě naše společnosti restrukturalizovat tak, že oddělíme nabídku pro turisty od nabídky pro pořadatele kongresů a privátních akcí. A to i přesto, že je někdy skutečně těžké tyto dva segmenty od sebe odlišit.
Foto: Prague Boats