
Když se tuzemské kraje rozhodovaly, jaké stěžejní téma si zvolí pro svůj mezioborový produkt cestovního ruchu, jímž se budou přes agenturu CzechTourism prezentovat, většina se inspirovala v již existujících aktivitách. Stejně tak je tomu i v případě Libereckého kraje. Ten se rozhodl využít jednu z nejvýznamnějších turistických atraktivit, jejímuž rozvoji se věnuje již od roku 2007.
Na začátku 20. století po ní turisté putovali z Krušných hor až na Praděd. Vedl je přitom symbol modrého hřebene, který mají turistické cedule i v současnosti. Mnozí již tuší a ti další se za chvíli určitě plácnou do čela. Za svůj potenciální mezioborový produkt si region zvolil nejdelší multifunkční turistickou magistrálu v České republice, kterou je Hřebenovka. Projekt na znovuobjevení části této dávné hřebenové cesty realizoval krajský úřad Libereckého kraje společně s německým partnerem Landkreis Görlitz v roce 2013. Co bylo jejich cílem? Obnovit trasu Hřebenovky, která nyní vede od Orle přes území Libereckého kraje do německé oblasti Žitavských hor a spojuje atraktivní místa vrcholových partií Jizerských, Lužických a Žitavských hor, včetně Černostudničního i Ještědsko-kozákovského hřbetu. Je trasou nejen pro pěší a cyklisty, ale v zimním období je funkční i pro běžkaře. Po hřebenu totiž vedou tři paralelní proznačené cesty, které spojují ta nejatraktivnější místa vrcholků zmíněných pohoří.

Kdo má produkt na starosti
Hlavním koordinátorem produktu je dle očekávání Liberecký kraj. Bez něj by to ostatně ani nešlo, když se na znovuobjevení Hřebenovky významně podílel. Právě on projekt ve spolupráci s Klubem českých turistů připravil, přičemž druhý zmíněný subjekt měl následně na starosti proznačení trasy a správu venkovních prvků. „Dále jsou do projektu zapojeny obce, na jejichž území se nacházejí odpočinková místa. A nepřímo jsou do projektu zapojeny i destinační managementy na trase (Jizerské hory a Lužické hory), které se zapojují do propagace, a soukromé subjekty, které na trase poskytují stravování a ubytování,“ uvádí produktová karta projektu s tím, že jsou v něm zainteresovány i další turistické cíle či poskytovatelé služeb jako rozhledny, lanovky, provozovatelé turistických autobusů a další.
Hlavně pro aktivní turisty
Vzhledem k charakteru produktu by jím chtěl koordinátor přilákat do kraje zejména tuzemské turisty. Preferovanými cílovými skupinami by přitom měli být aktivní sportovci a zájemci o pěší turistiku. Z toho vyplývá, že atraktivní by produkt měl být jak pro aktivně založené rodiny s dětmi, tak třeba i pro vitální seniory, kteří by se mohli na hory vydat i mimo hlavní turistickou sezonu. Proto jsou ostatně na trase vybudována různá odpočinková místa nabízející nejen dětská hřiště, lavičky a stojany na kola, ale i překrásné výhledy do okolí. Jelikož však dnes není možné žít jen z domácího cestovního ruchu, v druhém plánu by chtěl produkt cílit i na zahraniční návštěvníky. Především pak ty přicházející z okolních států, jako je Polsko a Německo. Z tohoto důvodu by měla být Hřebenovka propagována vedle češtiny i v němčině, polštině a angličtině. „Cílem je přilákat návštěvníky i do méně známých míst a ukázat jim nabídku trávení volného času aktivním způsobem. Hřebenovka je hlavní dálkovou trasou, kterou je proznačena v území jednotným logem a propojuje okolní kraje i státy,“ přibližuje produktová karta s tím, že trasa je ideální možností, jak v jeden den navštívit hned tři státy.
Kde se vidí za pár let…
I když všechno výše popsané je veskrze pozitivní, Liberecký kraj nepopírá, že před ním stojí ještě mnoho zásadních úkolů. Asi by se totiž hodilo upozornit na skutečnost, že Hřebenovka je v tuto chvíli stále spíše ještě projektem – i když úspěšným – než plnohodnotným mezioborovým produktem cestovního ruchu ve smyslu, v jakém jej definuje agentura CzechTourism. A její další rozpracování do podoby produktu není v rámci střednědobého plánu prozatím nijak řešeno. Nicméně už teď lze tušit, že mezi hlavní výzvy bude patřit především znovuoživení produktu a uvedení značky Hřebenovka do širšího pověření. Navíc je nutné jej navázat na další regionální projekty a produkty jako třeba skalní města, Křišťálové údolí, Krkonošský běžecký ráj a další. Kromě toho je potřeba vytvořit platformu pro spolupráci s partnery napříč dalšími obory mimo cestovní ruch a také začít produkt prodávat prostřednictvím cestovních kanceláří a agentur. S těmi totiž v tuto chvíli žádná forma kooperace navázána nebyla.
Foto: Shuttestock.com