
tento měsíc mám pro vás dobré zprávy, lepší zprávy i zprávy špatné. Začněmež s těmi dobrými. Parlament, díky ministrovi financí, poskytl naší zpropadené DPH odklad výkonu exekuce. DPH pro ubytovací zařízení, vstupenky do muzeí, historických objektů, zoologických zahrad a další zůstanou v 5% sazbě – alespoň prozatím. Doba odkladu je jen jeden rok. Znamená to, že teď přišel čas na to, aby náš průmysl ukázal, co dovede – jak dokáže lobbovat ve vládě, na ministerstvech a mezi poslanci za to, aby byla exekuce zrušena úplně. Potřebujeme silné vedení z celého spektra reprezentativních orgánů, to znamená nejen z NFHR a HORECA, ale také z Asociace muzeí, obou asociací cestovních kanceláří a průvodců. Týká se to nás všech a ve všech sektorech průmyslu. Přišel čas na to, aby se uplatnili lídři v našem oboru, aby dosáhli toho, že náš průmysl bude motivován, a ne penalizován.
Teď k těm lepším zprávám. Sezona se rozšiřuje a hotely jen kvetou. Vstoupili jsme do Unie a v globálních televizních sítích se objevila destinační marketingová kampaň agentury CzechTourism (a teď je úplně jedno, co si o ní myslíte). Rozhodně pomohla rozšířit povědomí o České republice. Byl jsem na Motivation Show v Chicagu velmi příjemně překvapen, kolik nákupčích se u mě zastavilo, když jsem nabízel výtisky COT Businessu a informace o České republice. Česká republika? To jsem už slyšel! Dejte mi prosím ještě nějaké informace… Zato loni, když jsem se na stejném místě zmínil o Praze, lidé si myslili, že mluvím o Prague v Texasu. Byla to výrazná změna, která nás vrátila do povědomí lidí a do map. Mnoho pražských hotelů má i v polovině října rekordní obsazenost. Jistě, revPAR se stále ještě nevyrovná předcházejícím rokům, ale v každém případě je to povzbuzující znamení. Nízkonákladové letecké společnosti jsou dvousečným mečem. Počet letů a přístupnost České republiky se dramaticky zvýšily, ale naneštěstí s sebou přinesly také „nízkonákladové“ turisty, jak podotýká Martin Ykema z Novotelu a hotelu Ibis. V obecném smyslu pro nás pracuje internet, modernizované webové stránky agentury CzechTourism i obsažnost stránek CZeCOTu. Vánoční trhy přitahují více mimosezonních turistů než kdy jindy. Lidé po celém světě začínají rozumět tomu, co Česká republika obnáší a jaké poklady jim může nabídnout.
Zatím jdou věci velmi dobře a to nás přivádí ke špatným zprávám. Úspěch až příliš často vede k sebeuspokojení. Když se hvězdný atlet posadí na své vavříny a v klidu sleduje, jak jeho konkurenti trénují, může na to při dalším závodě ošklivě doplatit. Jak Roman Straub z hotelu Diplomat a andel’s Hotel Prague řekl tolika slovy na straně 47, teď se nám může dařit, ale nikdy nemůžeme vědět, kdy vypukne další bouře. Znamená to, že teď je čas zařadit vyšší rychlost, víc tlačit a chytřeji pracovat. Musíme koordinovat naše marketingové aktivity, definovat naše kongresové a incentivní marketingové plány a zajistit využití tohoto momentu k získání vyšší energie, místo abychom zpomalili.
Náš průmysl potřebuje, abychom se sice dívali dobře do budoucnosti, ale už dnes zařídili, jak říká Leon Larkin z hotelu InterContinental, abychom byli připraveni na hladké vydávání víz, což bude nutné při zvládání masivního čínského trhu. Jestliže to neuděláme, udělá to zcela určitě někdo jiný. Znamená to lobbovat, budovat silné partnerství mezi soukromým a státním sektorem a způsobit, aby vláda pracovala pro nás.
Během minulých let jsme udělali velký pokrok a byla by opravdu škoda, kdybychom ho nechali převrátit ve vlastní zkázu.
Kip Bauersfeld