Vážně i nevážně o turistických kartách východních Čech

Není jich mnoho, ale přece se najdou. Jedním z tuzemských regionů, které problematice rozvoje turistických karet doposud nevěnovaly příliš pozornosti, je právě Pardubický kraj. Nikdy zde neexistovala celokrajská varianta a její oblastní či jiné odvozeniny zase neměly příliš dlouhý život. Čím to?

 V minulosti se východní Čechy potýkaly s nezájmem turistů a dlouhodobě se držely na chvostu srovnání návštěvnosti tuzemských krajů. Není proto divu, že v myslích odpovědných osob se nápad na krajskou turistickou kartu objevil. Konkrétně se o ní jako o účinném nástroji hovořilo kolem roku 2012. Nakonec však zůstalo jen u myšlenky a kraj se začal věnovat jiným marketingovým aktivitám, kterými chtěl a nadále chce přilákat pozornost turistů. Ostatně o tom nejvýraznějším počinu si můžete přečíst o pár stran zpátky. Navíc se toho pravděpodobně dost změní i v návaznosti na zápis Národního hřebčína Kladruby nad Labem na seznam světového dědictví UNESCO. A třeba se za pár let budeme všichni v médiích dočítat, jak musí oblast bojovat s náporem turistů. To je však téma dní budoucích.

Pokud se ale chceme věnovat pokusům o vytvoření městské, oblastní či jiné obdobné karty hosta, musíme se v případě Pardubického kraje obrátit do minulosti. V současné době jsou totiž východní Čechy jedním z mála území, kde neexistuje vůbec žádná karta. V minulosti tomu tak ale úplně nebylo. A zatímco první dva zástupci, které představíme, byli naprosto legitimními pokusy, ten poslední se již tak vážně nebral.

Karta hosta Orlické hory a Podorlicko

Jeden z výraznějších počinů na tomto poli je přitom meziregionálním projektem. Přinášel totiž výhody návštěvníkům Orlických hor a Podorlicka, které patří do oblasti východních Čech v širším kontextu. Právě Orlické hory a Podorlicko ve spolupráci se společností Kapitol začaly od července 2013 odměňovat turisty za to, že přijeli na návštěvu. Subjekty totiž spustily kartu hosta, která přinášela návštěvníkům řadu slev a bonusů, včetně skipasu do skiareálu Deštné. Nabízela kupříkladu až 15procentní slevy na lyžování, wellness procedury, vstupy do muzeí, adrenalinové jízdy na čtyřkolkách či možnost vyzkoušet si jumping. Pilotní projekt tak obsahoval balíček zhruba 30 různých služeb a provozovatel předpokládal, že postupem času se bude nabídka rozšiřovat a také se bude pravidelně v letním a zimním období měnit. Karta byla nabízena zcela zdarma či za malý poplatek u vybraných poskytovatelů ubytování, pokud u nich hosté strávili minimálně 3 noci a byla také prodávána v místních turistických informačních centrech za 15 korun. Projekt byl ale v sezoně 2015 přerušen s tím, že se o jeho pokračování bude ještě jednat. Diskuse na toto téma měla proběhnout na počátku roku 2017, a jak v současné chvíli uvádějí webové stránky karty, projekt byl ukončen.

Bonus pas Českomoravského pomezí

O něco dříve, konkrétně v posledním červnovém týdnu roku 2012 byl v oblasti Českomoravského pomezí spuštěn program Bonus pas Českomoravského pomezí, který má podobu slevové knížky. Kdo je do něj zapojen? „Atraktivní slevy poskytují hrady, zámky, muzea a galerie, ale i sportovní a ubytovací zařízení, restaurace a kavárny nebo informační centra,“ uvádí informační zpráva doprovázející spuštění projektu. Bonus pas přinášel v počátcích své existence celkem 55 slev a bonusů, přičemž turisté jej mohli získat tak, že v některém ze zapojených zařízení požádali o slevovou knížku a zároveň v něm utratili alespoň 120 korun. Slevová knížka poté platila dva roky. V pilotním roce fungování vydal Dobrovolný svazek obcí Českomoravské pomezí, který za kartou hosta stál, zhruba 40 000 slevových knížek. A protože se měl program stát účinnou formou propagace a motivátorem zájmu zákazníků o služby zapojených subjektů, mohli se do něj poskytovatelé služeb zapojit zdarma. Úspěšnost a životaschopnost projektu přitom jistě dokládá i skutečnost, že v roce 2018 ukončil program Bonus pas již třetí etapu svého života.

A teď trochu humoru…

Mezi lety 2014 až 2016 nabízela turistická oblast Chrudimsko-Hlinecko recesistickou V(t)IP kartu. Název této motivační karty přitom navazoval na propagační letáky tištěné v rámci projektu Informační a propagační kampaň turistické oblasti Chrudimsko-Hlinecko, kde návštěvníky oblastí prováděla kreslená postavička (V)tipálek. Výhody karty pak spočívaly především v drobných dárcích nebo výhodách typu možnost vyfotit se zdarma v muzeu v kostýmech. Kromě toho se ale mezi benefity našlo i několik slev v ubytovacích a restauračních zařízeních. Karta byla nabízena zdarma v místních informačních centrech, přičemž její platnost byla jeden rok, a to konkrétně od aprílu do aprílu.

Foto: Schutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více