
Praha, 29. – 31. října 2003
Veletrh pro hotelnictví a gastronomii HORECA dospěl ke svému pátému ročníku v pražském Veletržním paláci. Pořadatel akce, společnost AC Expo, tímto veletrhem letos zaplnila nejen celou Velkou dvoranu paláce, ale také přilehlé foyer a polopatro. Představilo se zhruba 85 vystavujících firem a nejen v tomto ohledu byl veletrh HORECA 2003 rekordní.
Výstavní nomenklatura veletrhu HORECA zahrnuje především dodavatele interiérových prvků a vybavení (nábytek, textil, sanita), provozního vybavení (klimatizace, hygiena, pracovní oděvy, zabezpečovací systémy atd.), gastronomického zařízení (chladicí technika, zpracování potravin, nádobí a jeho údržba, výčepní technika, suroviny a polotovary atd.) a přídavných hotelových i restauračních služeb (bazény, sauny, fitness, kadeřnictví, hrací automaty apod.). Nesmíme zapomenout na architektonická studia, investorské firmy a dodavatele vybavení exteriérů. |
M. Helmichová, manažerka veletrhu |
Obdobné veletrhy ve světě bývají pořádány buď ve spojení s cestovním ruchem a hotelnictvím, anebo samostatně. Nelze říci, co je lepší. V prvně jmenované variantě sice dodavatele segmentu HO-RE-CA navštíví více lidí v nejširším spektru zájmů, ale ani manažeři marketingu a prodeje hotelů, lázní nebo restaurací vždy nerozhodují o provozu a budoucí rekonstrukci svých zařízení. Samostatně organizovaný veletrh segmentu HO-RE-CA nebývá tak početně navštíven, ale oslovuje cíleně manažery provozu, vlastníky, provozovatele, investory, vypovídá o stavu svého trhu a míře vyspělosti oboru ve své zemi.

Za několik let své existence zrcadlí veletrh HORECA český trh docela věrně. Je soustředěn na špičkové odborníky a obchodníky z oboru. Odbornému profilu odpovídá i situování tří dnů veletrhu pouze do pracovních dnů (středa – pátek). Také letos se termínově propojil s konferencí HORECA, konanou v pražském Top Hotelu 30. října. Tato symbióza má řadu styčných bodů v propagaci obou akcí i jejich průběhu. Například výsledky veletržní soutěže „Exponát Horeca“, kterou vyhlašuje AC Expo, i soutěže „Produkt roku 2003 dodavateli sdružení HO.RE.KA“, kterou organizuje asociace HO.RE.KA ČR, byly vyhlášeny na společenském večeru obou akcí.

Veletrh HORECA se vyznačuje velmi úzkou spoluprací s odbornými sdruženími a četnými periodiky z gastronomie, hotelnictví, stavebnictví, účetnictví, marketingu i cestovního ruchu. Asociace kuchařů a cukrářů ČR se v rámci oslav svého 100. výročí představila minimuzeem výstavních panelů s historickými zajímavostmi i praktickými ukázkami. Svaz účetních organizoval odborný seminář k aktuálním účetním a daňovým otázkám. Z rozsáhlého bloku přednášek a panelových diskuzí, který pořádal Český svaz pivovarů a sladoven, mě zaujal zcela seriózně pojatý příspěvek s názvem „Kultura točení piva a tlačná média“. Doprovodný program se v několika rovinách zabýval otázkami vstupu České republiky do Evropské unie. Příjemným odlehčením bylo celostátní finále soutěže Miss HORECA 2003.

Významnou inovací veletrhu je nové pojetí katalogu, které koresponduje s novou řadou publikací veletržní správy AC Expo. Na rozdíl od předchozích katalogů veletrhu HORECA a většiny veletrhů vůbec se od letoška organizátoři rozhodli pro nový formát katalogu. Vzato doslova, jde o formát A4 a rozsah přes 160 stran. V ideové rovině se nejedná o jednorázový katalog vystavovatelů veletrhu, nýbrž o celoroční informační katalog. Ambici širšího záběru, dlouhodobějšího působení a hlubšího dopadu na obor ztělesňuje název Magazín HORECA 2003 a především pojetí obsahu. Jeho významnou část tvoří proslovy a názory reprezentantů předních sdružení, komor a asociací, státních institucí i komerčních společností nebo škol na dění v oboru. Magazín obsahuje adresáře, profily firem, škol, odborných médií, aktuální nabídku produktů, služeb a novinek na trhu. A také katalog a informace k vlastnímu veletrhu HORECA 2003.
Aleš Krejčí