Repliky barokních kostýmů, tajemství vzniku barokních staveb a zajímavosti o tehdejším jídelníčku nabízí barokní expozice, kterou připravil Plzeňský kraj pro 13. ročník mezinárodního veletrhu cestovního ruchu ITEP, který včera začal v Plzni. Potrvá do soboty 23. září. Na expozice ve dvou halách, chodbách a na venkovní ploše jsou od otevření fronty návštěvníků.

Kraj věří, že letošní návštěvnost přesáhne rekordních 13 500 lidí. „Roste počet vystavovatelů, letos jich je 142, o deset více než loni““ uvedla náměstkyně hejtmana Ivana Bartošová. Kraj chce udržet pozici třetího nejprestižnějšího veletrhu svého druhu v ČR, po Brně a Praze.
„Velký potenciál baroka se využíval, ale útržkovitě. Prezentovaly se tu barokní stavby, ale ne v tak komplexním řešení. To jsme zahájili projektem Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. Plzeňský kraj převzal tento koncept a dále ho rozvíjí,“ uvedl Bartošová. Plánuje se například letní barokní festival, který zamíří nejen do nejznámějších barokních památek typu klášterů, ale také do kostelů a kapliček na venkově. „Koncept se rozrůstá, zájem turistů o region se velmi zvyšuje a povědomí a krásném kulturním dědictví baroka se šíří,“ uvedla náměstkyně. Roste také zájem německých, ruských, čínských a korejských turistů.
„Za letošní rok jezdí do Plzeňského kraje o 15 procent více českých turistů než loni a o 18 procent více zahraničních. A to je všechno práce turistických cílů, kraje, měst a obcí,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Podle ní musí MMR a agentura CzechTourism „prodávat“ regiony a nebude už „prodávat“ Prahu, která to umí sama. Podle včerejší návštěvnosti odhadla počet návštěvníků ITEP na víc než 15 tisíc.
Na veletrh přijeli vystavovatelé z Polska, Chorvatska, Německa, Rakouska nebo Slovenska, nově z ruského Jekatěrinburgu. „Českých hostů máme víc a víc, jsou to desítky procent,“ uvedla Iveta Friedrich ze sklářského muzea v německém Frauenau. Dříve jezdili do Bavorska za nákupy, dnes za kulturou, na památky, do muzeí, lázní a zábavních center. Většina cílů má letáky v češtině i česky mluvící průvodce.
„Jezdí stále více Čechů do lázní, máme tříhvězdičkové ubytování přes penzion po kemp, takže každý si místo najde,“ řekla Katarína Horváthová z Thermalparku Dunajská Streda. „I když máme dobu internetu a bůhvíco, tak ten osobní kontakt s klienty hraje. Jezdit sem a ukazovat se dává smysl,“ řekl Miloš Podpěra, ředitel pražské cestovní kanceláře China Tours zaměřené na Asii.
Foto: ITEP