Agentura CzechTourism připravila plán veletrhů na rok 2007, které bude realizovat ze svého sídla v Praze. Jsou to větší veletrhy s množstvím spoluvystavovatelů a veletrhy v zemích, ve kterých CzechTourism nemá zahraniční zastoupení. O podrobnější informace jsem požádal vedoucího oddělení veletrhů agentury CzechTourism Mojmíra Mikulu.

Tento plán je v aktuální podobě zveřejněn na webových stránkách www.czechtourism.cz v sekci veletrhy. Je tam přiložen krátký komentář s charakteristikou nově přidaných akcí. Ve srovnání s rokem 2006 jsme ubrali dvě akce: jarní veletrh WTF v Šanghaji, protože ve srovnání s podzimním CITM nebyl tak úspěšný, a ubyl také veletrh v Katovicích – ten byl letos zrušen, protože se prolomila konstrukce výstavní haly. Na druhou stranu jsme ale do plánu devět nových veletrhů přidali.
Prvním novým veletrhem je BTL v Lisabonu, který již několik let úspěšně zajišťoval náš zástupce v Madridu pan Lutter. Na tomto veletrhu začíná vystavovat více spoluvystavovatelů, pro naši účast hovoří také přímé letecké spojení s Prahou.
Dále jsme se rozhodli zaměřit se také na Indii jako na rychle rostoucí trh. Z nabídky několika tamních veletrhů jsme vybrali takovou dvouakci – únorový veletrh OTM, který se bude konat v Mumbaji a potom se přestěhuje do Dillí. Tuto dvouakci nám doporučili jak lidé, kteří se již několika těchto veletrhů zúčastnili, tak náš zástupce, který tam některé veletrhy navštívil.
Pak jsme přidali Intourmarket v Moskvě, který se letos uskutečnil poprvé a byl načasován v termínu před veletrhem MITT. Je to výstava zaměřená více na ruské regiony. Vzhledem k tomu, že se oba veletrhy konají těsně po sobě, rozhodli jsme se zúčastnit obou. Pro Intourmarket plánujeme plochu 40 čtverečních metrů a počítáme, že se bude prezentovat 4 – 6 spoluvystavovatelů.
CzechTourism se také zúčastní s malým základním stánkem společně s Českou golfovou federací jarního veletrhu Golf Show v Praze. Pro tento veletrh nepřibíráme žádné další spoluvystavovatele.
Po zkušenostech z KITF v Alma-Atě jsme se rozhodli pro rok 2007 i tento veletrh realizovat z Prahy. Slibujeme si od toho, že se jej zúčastní více spoluvystavovatelů, protože na veletrhu garantujeme určitou kvalitu účasti. Kazachstán je nejrychleji se rozvíjející země ve střední Asii, má velký potenciál pro rozvoj cestovního ruchu, bohatou klientelu a letecké spojení s celým světem.
Červnový veletrh KOTFA v Soulu je nejvýznamnější akcí tohoto druhu v Jižní Koreji. Pro tento veletrh hovoří jednoznačně bezvízový styk a přímé letecké spojení.
Jeden zrušený veletrh v Šanghaji jsme nahradili veletrhem ITE v Hongkongu. Je to jeden z nejzavedenějších veletrhů v Asii a v roce 2007 se bude konat už 21. ročník. S touto částí Číny máme bezvízový styk. Je to vyspělý region s bohatou klientelou.
Dále jsme do plánu zařadili veletrh, který původně realizovalo také naše zahraniční zastoupení v Amsterdamu. Je to veletrh 50+ Beurs v Utrechtu. Tato podzimní akce není klasickým veletrhem cestovního ruchu, je to spíše velká burza pro seniory, na které vystavovatelé nabízejí produkty zdravé výživy, produkty pro volný čas a možnosti cestování v Nizozemsku i v zahraničí. Nizozemští senioři jsou velmi bohatou klientelou, která jezdí do všech regionů České republiky. Naše zastoupení tam má pokaždé šest až osm, letos dokonce devět spoluvystavovatelů. Je to tudíž akce zralá pro převzetí do Prahy.
Vzhledem k tomu, že byznys se čím dál tím více dělá na východ od Moskvy a na východ od zavedených destinací a veletrhů, zařadili jsme kromě KITF Alma-Ata do svých plánů také veletrh UTE v Jekatěrinburgu ve Sverdlovské oblasti na Urale. Je to sice teprve šestý ročník, ale koná se ve třetím největším městě Ruska, kde máme konzulát a přímé letecké spojení.
Jak to bude v roce 2007 vypadat s podporou vystavovatelů?
Podpora pro všechny spoluvystavovatele zůstává nastavena stejně jako v letošním roce, to znamená, že na všech veletrzích budou mít všichni vystavovatelé 50 % výstavního sektoru včetně vybavení hrazeno agenturou CzechTourism.
Protože se snažíme dlouhodobě přesměrovat cestovní ruch z Prahy, která si každým rokem ukusuje více a více z celkového koláče příjezdů směrem do regionů, vytvořili jsme speciální podmínky pro krajské úřady, respektive pro ty subjekty, které krajský úřad pověří, aby sektor obsadily. Tyto podmínky jsou naprosto stejné jako v letošním roce, došlo pouze k drobnému zpřesnění a vysvětlení pravidel. Na dvanácti veletrzích mají tedy krajské úřady šestimetrový výstavní sektor zdarma. V tomto sektoru mohou být maximálně tři osoby. Ve vztahu ke krajským úřadům nebo destinačním managementům došlo k jediné změně – zrušili jsme podporu pro veletrh CMT Stuttgart a pro veletrh Otdych Moskva a tuto podporu jsme přesunuli na veletrhy Ferien Vídeň a podzimní Ukraine Travel Market v Kyjevě.
Plán veletrhů 2007
|
název veletrhu |
datum |
výstavní plocha celkem |
počet spolu- vystavovatelů kraje/komerční |
1 |
Vakantie Utrecht |
9. – 14. 1. |
370 |
14/12 |
2 |
Go Brno |
11. – 14. 1. |
200 |
20 |
3 |
Reiseliv Oslo |
11. – 14. 1. |
45 |
6 |
5 |
Ferienmesse Vídeň |
11. – 14. 1. |
160 |
8/10 |
4 |
CMT Stuttgart |
13. – 21. 1. |
130 |
10 |
6 |
Slovakiatour Bratislava |
18. – 21. 1. |
80 |
9 |
7 |
Vakanz Lucemburk |
19. – 21. 1. |
80 |
10 |
8 |
BTL Lisabon |
24. – 28. 1. |
80 |
10 |
9 |
HWE Dublin |
25. – 28. 1. |
40 |
4 |
10 |
Fitur Madrid |
31. 1. – 4. 2. |
260 |
6/14 |
11 |
Reisen Hamburk |
7. – 11. 2. |
190 |
5/10 |
12 |
Vacances Brusel |
8. – 12. 2. |
140 |
12 |
13 |
OTM Mumbai |
16. – 18. 2. |
35 |
3 |
|
OTM Dillí |
23. – 25. 2. |
35 |
3 |
14 |
BIT Milán |
22. – 25. 2. |
335 |
9/21 |
15 |
HW Praha |
22. – 25. 2. |
150 |
18 |
16 |
CBR Mnichov |
22. – 26. 2. |
370 |
12/15 |
17 |
ITB Berlín |
7. – 11. 3. |
440 |
11/27 |
18 |
Golf Show Praha |
březen |
30 |
1 |
19 |
Utazás Budapest |
březen |
140 |
15 |
20 |
Intourmarket Moskva |
18. – 21. 3. |
40 |
5 |
21 |
MITT Moskva |
21. – 24. 3. |
380 |
12/23 |
22 |
TUR Göteborg |
22. – 25. 3. |
100 |
10 |
23 |
Imex Frankfurt |
17. – 19. 4. |
140 |
22 |
24 |
KITF Alma-Ata |
duben |
150 |
18 |
25 |
ATM Dubaj |
květen |
100 |
15 |
26 |
KOTFA Soul |
červen |
50 |
– |
27 |
ITE Hongkong |
červen |
55 |
7 |
28 |
BITE Peking |
červen |
60 |
– |
29 |
RDA Kolín |
srpen |
80 |
12 |
30 |
TT Varšava |
září |
250 |
12/12 |
31 |
JATA Tokio |
září |
100 |
– |
32 |
50+ Beurs Utrecht |
září |
80 |
10 |
33 |
Otdych Moskva |
září |
100 |
12 |
34 |
Top Resa Deauville |
září |
60 |
7 |
35 |
UTM Kyjev |
říjen |
140 |
8/7 |
36 |
UTE Jekatěrinburk |
říjen |
– |
– |
37 |
TS Poznaň |
říjen |
100 |
14 |
38 |
WTM Londýn |
listopad |
400 |
10/22 |
39 |
CITM Kunming |
listopad |
100 |
– |
40 |
TUC Lipsko |
listopad |
400 |
12/22 |
41 |
ILTM Cannes |
prosinec |
21 |
– |
Pozn.: velikost sektorů – 4 m2 (kurzívou označené 6 m2)
Musí být mezi těmi třemi osobami v krajských sektorech zástupci krajského úřadu?
Podpora je nastavena tak, aby krajům dala co největší možnost manévrovat, ale jsou tam samozřejmě určité mantinely. Krajský úřad může na veletrh poslat tři osoby a zároveň tam musí být přítomen někdo z krajského úřadu nebo jím pověřený zástupce regionální nekomerční organizace, například destinačního managementu. V tom případě musí krajský úřad velmi stručným dopisem požádat o souhlas, aby mohl účastí na veletrhu pověřit destinační management. Z toho vyplývá, že veletrhu se zúčastní jeden zástupce z nekomerční sféry vybraný krajským úřadem a další dva představitelé firem z regionu – například cestovní kancelář a hotel. Naší podmínkou je, aby límec expozice byl označen názvem dotyčného regionu tak, aby byl srozumitelný turistům. Na bočním panelu může být už napsáno prakticky cokoliv, mohou se tam tudíž prezentovat tři vystavující subjekty.
Tento plán byl sestaven na základě celoročních konzultací s vystavovateli, s našimi zahraničními zastoupeními a měl by odpovídat potřebám, které jsou na cestovní ruch kladeny.
Potenciální vystavovatele je třeba ještě upozornit, že CzechTourism má také jiné veletržní aktivity a že každé zahraniční zastoupení se účastní dalších menších veletrhů v destinacích, které mají na starosti. Plány zahraničních zastoupení by měly být předběžně zveřejněny počátkem září. Dále též organizujeme roadshows, tematicky zaměřené akce, jako jsou lázeňské workshopy, kongresové a incentivní workshopy a některé akce oddělení PR.
Uvítáme jakékoliv nápady všech vystavovatelů na doprovodné akce na veletrzích. Rádi bychom našli něco zajímavého, neotřelého, něco, co by návštěvníky upoutalo. Kontaktní e-mail: mikula@czechtourism.cz
Text a foto: Dean Valášek