V polovině června zrealizovala iniciativa Zachraňme turismus ve spolupráci se STEM/MARK, společností OutdoorTrip SE, Plzeňským Prazdrojem a Česko v datech rozsáhlý segmentační výzkum s názvem Dovolená v Česku 2020. Výsledky výzkumu odhalují zajímavé trendy v chování českých spotřebitelů při plánování letošní dovolené. Zeptali jsme se zakladatelů iniciativy, co je k realizaci výzkumu vedlo.

„Českým firmám v cestovním ruchu chybí zásadní informace o výhledu na tuto sezónu, především o chování turistů a jejich vůli a motivaci trávit dovolenou v Česku. Bez toho se velmi špatně staví obchodní a marketingové plány. Po rozvolnění opatření proti šíření COVID-19 se sice znovu otevřel prostor pro cestování, ale vzhledem k tomu, že už běží hlavní turistická sezóna, utíká firmám čas a peníze na přilákání klientů formou pokus-omyl jsou příliš vzácné. Naším hlavním cílem bylo přinést aktuální a rigidní data reflektující současný stav. Podle takových dat se pak rozhoduje a plánuje mnohem efektivněji než podle obecných informací z médií,” vysvětluje účel výzkumu Tomáš Barčík, jeden ze zakladatelů iniciativy.
Zdeněk Blažek, druhý ze zakladatelů, k tomu dodává: „Spojili jsme se se silným partnerem, výzkumnou agenturou STEM/MARK, která má nejen v Česku velké renomé, a společně s ní a dalšími výše zmíněnými partnery jsme celou aktivitu zafinancovali. V naší misi říkáme naprosto transparentně, že chceme přinášet reálné výstupy, které podpoří komerční efekt, tedy přinesou zisk. S naší expertní skupinou připravujeme na základě výzkumu akční plán, takovou návodku, co dělat a jak se businessově chovat, aby na tom firmy v turismu vydělaly.”
A jaké jsou výsledky výzkumu Dovolená v Česku 2020? Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího. Výzkumem byl osloven reprezentativní vzorek cca 2 500 lidí. Na větší dovolenou (déle než 6 nocí) se chystá přibližně polovina lidí, kteří nějakou dovolenou plánují. Zájem o Česko je letos poměrně velký – 9 z 10 lidí, kteří plánují letos nějakou formu dovolené, ji plánuje po České republice. Zahraničí plánují dvě pětiny. Obtíže spojené s návštěvou cizí země v post-koronavirové situaci dělají těžkou hlavu hlavně mladým do 29 let. 
Typická letošní dovolená bude mít pravděpodobně spíše poznávací charakter, a to hlavně v případě mladých lidí jezdících v párech a mladých rodin (věková kategorie do 44 let). Předpokládaná útrata za hlavní dovolenou se pohybuje nejčastěji mezi 5 a 10 tisíci na osobu, v případě prodlouženého víkendu je to o něco méně – spíše do 5 tisíc. 
V Česku je celá řada atraktivních lokalit. Mezi nejoblíbenější turistické regiony, které by lidé rádi navštívili, patří Šumava (58 %), Jižní Morava (54 %) a Jižní Čechy (49 %). Jihomoravský a Jihočeský kraj by téměř třetina lidí, kteří plánují dovolenou po Česku, navštívila i bez slev. Naopak příliš velký zájem není o Severozápadní Čechy, a o Prahu ani její okolí. Přibližně čtvrtina lidí plánuje nějakou část dovolené strávit doma nebo na chatě, případně také u svých blízkých na návštěvě. 
Zajímavostí je informovanost o příspěvcích a podpoře. O příspěvcích a podpoře cestovního ruchu v krajích obecně slyšela přibližně polovina dotázaných. Jejich podíl stoupá s vyšším věkem – mezi lidmi nad 60 let je to 7 z 10 lidí, mezi mladými do 29 let pouze 4 z 10. Důvodem bude pravděpodobně také to, že starší lidé se o takové věci častěji zajímají. O takovém typu nabídky by se většina chtěla dozvědět na internetu, z konkrétních zdrojů se nejčastěji jedná o webové stránky kraje, TV či přímo konkrétní hotely. 
Více než 80 % dotázaných uvedlo, že by je k pobytu delšímu než 3 noci motivoval příspěvek k ubytování (300-400 Kč), pro tři čtvrtiny dotázaných by byl motivační příspěvek na vstupenky na kulturní akce nebo na volnočasové aktivity. V souhrnu však potěší jakýkoliv typ slevy či akce. Potenciálně ušetřené peníze by byly třemi pětinami dotázaných použity na vylepšení programu, lze tedy předpokládat, že jde o útratu v místě dovolené a peníze by tak zůstaly v regionu.
Souhrnné výsledky výzkumu Dovolená v Česku 2020 jsou k dispozici všem zájemcům na adrese www.zachranmeturismus.cz/dovolenavcesku včetně interpretační infografiky, kompletní výsledky jsou pak zpřístupněny registrovaným partnerům v iniciativě. Zmiňovaná expertní skupina Zachraňme turismus připravuje rovněž rozsáhlou studii v PDF s interpretacemi výzkumu a komentáři odborníků, která bude dostupná v následujících týdnech na stránce Zachraňme turismus. |
Foto: Shutterstock.com