Vinařská turistika láká turisty i vinaře

Řízená degustace ve vinném sklepě, základy práce na vinici, nordic walking mezi vinicemi, návštěva muzea, cyklistický výlet podél vinic či dokonce procházky s výkladem. To vše a ještě mnohem více nabízejí čeští a moravští vinaři svým zákazníkům v rámci vinařské turistiky.

Putování za vínem, poznávání jednotlivých fází zpracování vinných hroznů, relaxace v hotelích s vinným sklepem i další vinařské aktivity nacházejí mezi českými i zahraničními turisty obrovskou odezvu. Zájem je veliký a odráží se i na počtu akcí pořádaných jednotlivými vinaři v průběhu celého roku. Kalendář vinařských akcí na letošní rok čítá podle Petra Gondáše, projektového manažera Národního vinařského centra, úctyhodných 737 akcí, což představuje 14 akcí na každý vinařský víkend. Jednotliví vinaři však chtějí nabízet svým zákazníkům často mnohem více, než je pouze degustace vína ve sklepě. Sestavují proto pro turisty nejrůznější balíčky zajímavých činností spojených s vínem a nechávají své služby certifikovat. Nabídka aktivit je opravdu široká a vybere si skutečně každý. Navíc všichni oslovení vinaři se shodli na tom, že propojení vinařství s cestovním ruchem je pro ně z ekonomického hlediska zajímavé, protože zvyšuje prodej vína a vytváří vinařství dobré jméno. A nezáleží na tom, zda jejich vinný sklep, vinárnu či vinotéku nebo hotel navštíví tisíc nebo patnáct tisíc návštěvníků ročně z Česka a ze zahraničí.

Největší zájem je však stále o prohlídku sklepů a řízené degustace. „Nabízíme prohlídky vinařství s výkladem o zpracování hroznů a o výrobě vína. Dále pak řízené ochutnávky s výkladem a posezení buď v moderně pojaté degustační místnosti přímo v budově vinařství, nebo večerní posezení v tradičních historických sklepech,“ říká Marek Špalek, ředitel Nového Vinařství z Drnholce nedaleko Hrušovan nad Jevišovkou. Zájemci mohou využít i venkovní grilování nebo si dokonce na vlastním speciálním hřišti za vinařstvím zahrát pétanque.

Velkým lákadlem pro turisty jsou například Vinné sklepy Valtice – Vinařství CHÂTEAU VALTICE, které patří mezi nejstarší vinařství Lednicko-valtického areálu. Turistický vinařský program má ve Valticích tradici několik desetiletí. „Stěžejní jsou řízené degustace a vinařské výstavy, jako například Valtické vinné trhy, nejstarší výstava v České republice, kterou navštíví každoročně více než šest tisíc odborníků a milovníků vína. Fenoménem posledních dvaceti let je cykloturistika spojená s malými ochutnávkami vín na trase a s večerním degustačním programem špičkových moravských vín,“ říká ředitel Vinných sklepů Valtice David Šťastný a dodává: „S nadsázkou se dá říct, že minimálně od roku 1430, kdy byl přebudován Zámecký sklep z původního sklepení středověkého hradu z 12. století, zde existoval vinařský program, i když zřejmě ne pro každého.“ Již několik desítek let se Zámecký sklep využívá nejen jako sklep ležácký na zrání červených vín označovaných ­CHÂTEAU VALTICE, ale v turistické sezoně jej mohou zájemci navštívit, prohlédnout si historické prostory, staré kládové lisy a další vinařské vybavení, to vše pochopitelně s výkladem. K prohlídce neodmyslitelně patří i řízená degustace vín. Na objednávku mohou zájemci navštívit i unikátní Křížový sklep, který se nachází přímo v srdci vinařství a díky kapacitě jeden milion litrů se jedná o největší křížový sklep v České republice. „Hitem posledních let je i zřízení ‚vinařské pohotovosti‘, kdy si v malém vinařském domečku u vstupu do vinařství mohou turisti vybrat z desítky domácích vín a posedět ve stylovém posezení pod pergolou osázenou vinnou révou. To vše nepřetržitě, tedy celých 24 hodin denně a 365 dní v roce,“ říká David Šťastný.

Nordic walking vinicemi

Také Vinařství Znovín Znojmo nabízí zájemcům možnost prohlédnout si vinařství a vinice a ochutnat zdejší produkty. Kromě toho ale dokážou zajistit programy spojené s gastronomií či specializované pěší túry Znovín walking. „Turisté mohou absolvovat tematické putování po sklepích a vinicích pro skupiny, organizujeme také prohlídky Louckého kláštera ve Znojmě s ochutnávkou vín, společně provozujeme jízdy turistickým vyhlídkovým vláčkem po Znojmě,“ vyjmenovává Eva Gargelová, manažerka marketingu ve Znovín Znojmo.

O nordic walking procházky po vinicích je zájem i v Mikulově, kde je organizuje mimo jiné i Vinařství Marcinčák. Zájemcům vyberou nejen správné hole, které jim zapůjčí, ale během procházky přes mikulovské vinice podél Svatého kopečku směrem k zatopenému lomu a zpět se zájemci dozvědí mnoho zajímavých informací. Pokud by pro ně chůze s holemi nebyla tím pravým, mohou u Marcinčáků absolvovat třeba i celodenní cyklistický okruh Stará hora, kde si na trase o délce 37 km prohlédnou vinice pod Pálavou a krásu malebných jihomoravských vesniček na západ od Mikulova. „Trasa stezky je nenáročná a vhodná také pro rodiny s dětmi. Jezdíme z Mikulova přes Bavory, Dolní Dunajovice, Brod nad Dyjí, Novosedly, Dobré Pole a Březí zpět do Mikulova,“ přibližuje trasu Petr Marcinčák. Zájem je podle něj i o aktivní procházku na Svatý kopeček u Mikulova, která je kombinovaná s relaxační jógou vhodnou i pro děti. Ve Vinařství Marcinčák se zaměřují i na snoubení kvalitních domácích jídel s vínem, které Petr Marcinčák produkuje v biokvalitě.

Programy ušité na míru

Ve Vinařství Volařík zase pravidelně připravují degustační akce, ale dokážou zajistit i programy šité na míru určité skupině lidí. „V rámci teambuildingových akcí jsme už několikrát připravovali i celodenní program, který zahrnoval práci ve vinohradu pod dohledem vinohradníka, výklad o výrobě vína s prohlídkou vinařství a závěrečné večerní posezení u cimbálu s dobrým vínem. Součástí byl i catering ve vinohradu a věřte mi, že nikde nechutná chléb se škvarkovou pomazánkou a pohárkem vína lépe než ve vinohradu po odvedené práci,“ vypráví s úsměvem Markéta Sojková, která má ve Vinařství Volařík na starosti marketing. A ještě s jedním fenoménem se ve Vinařství Volařík setkávají. Jsou to skupiny „vinných fanoušků“. Nadšenci si připraví vlastní seznam vinařství a někdy dokonce i vín, která chtějí ochutnat, a pak tato vinařství v průběhu dvou až tří dnů navštěvují, degustují a rozšiřují své vinařské obzory.

V Čejkovicích si zase turisté mohou prohlédnout jedny z nejstarších sklepů, které pocházejí ze 13. století – Templářské sklepy Čejkovice. Seznámí se s historií templářského řádu i vinařství v Čejkovicích a dokonce tady na ně čekají ještě dva unikáty: největší lahev na víno o obsahu 200 litrů a také největší funkční sud v České republice, který má obsah 20 250 litrů. Součástí prohlídky pak podle Lukáše Lukáše může být i degustace nejvyšší řady vín, Sanctus Victoria. Nudit se nebudou ani turisté, kteří přijedou na Bukovanský mlýn v Bukovanech nedaleko Kyjova. „V průběhu roku pořádáme tematické vinařské víkendové pobyty a třešničkou na dortu pro skupiny může být třeba zábavný program Vinařská maturita,“ říká ředitel Bukovanského mlýna Roman Šikuta a přibližuje, co všechno Vinařská maturita obsahuje: „Nejprve se návštěvníci dozvědí zajímavé informace o výrobě vína a vinařství a poté přijdou na řadu soutěže. Třeba v natahování do koštýře ‚dominátora‘, v plnění lahví koštýřem nebo ve skládání vinařského lisu. Zajímavá je i slepá degustace či netradiční vinařský kvíz.“

 

 Snímek z Mistrovství světa ve sbírání hroznů ve Valticích. Letos proběhne klání 27. září Snímek z Mistrovství světa ve sbírání hroznů ve Valticích. Letos proběhne klání 27. září

Zajímavé dny čekají na milovníky vína ve Strážnici, kde má své vinařství společnost Víno Vín. Pokud chtějí ochutnat i něco jiného než produkty z bílých či červených hroznů, mohla by je zlákat návštěva Muzea oskoruše ve Tvarožné Lhotě s možností degustace vzácných pálenek. „Tento výlet se těší velké oblibě, jelikož spousta lidí ani netuší, jak strom oskoruše vypadá a jak dobrá je pálenka z jeho plodů,“ říká Vladimír Šebesta, jednatel společnosti Víno Vín. Doporučuje také prohlídku Průžkova mlýna, což je jedna z nejstarších staveb Strážnice, nebo zdejší skanzen. Turisté podle něj hojně navštěvují i nedalekou obci Petrov, kde se nachází památková rezervace lidové architektury Plže. To je areál s asi osmdesáti sklepy, kde mohou také probíhat degustace.

Zahraniční návštěvníky zajímá výroba i historie

Celá řada oslovených vinařů se shodla na tom, že v podstatě není rozdíl mezi domácími a zahraničními turisty. Do některých sklepů zavítají cizinci jen výjimečně, jinde jsou naopak velmi častými hosty. Téměř všude jsou schopni provést degustaci v angličtině nebo němčině, případně i v ruštině, jinde není problém tlumočníka zajistit. Podle Markéty Sojkové z Vinařství Volařík chtějí zahraniční turisté vždy vidět výrobu. „Stále trochu bojujeme s předsudky, že moravská vinařství nejsou na světové úrovni v technologii zpracování. Turisté jsou pak většinou překvapeni, když vidí moderní provoz s nerezovými tanky a řízeným kvašením,“ říká. V Templářských sklepích v Čejkovicích si třeba všimli i toho, že turisté z Polska a Ruska preferují sladší vína. Podle Vladimíra Šebesty ze společnosti Víno Vín jejich vinný sklep nejčastěji navštěvují turisté z Německa, Rakouska, Polska a Slovenska. „Nejvíce je zajímá historie Strážnice a milují vystoupení cimbálové muziky,“ dodává. Řada vinařů také tvrdí, že zahraniční turisty hodně zajímá historie konkrétního sklepa. „Základy vinařství z 12. století jsou pro ně často až šokující,“ říká David Šťastný z Vinných sklepů Valtice a dodává: „Velkým překvapením pro ně stále ještě zůstává, že na Moravě vyrábíme kvalitní i červená vína. Odrůdy révy vinné na výrobu červených vín jsou na Moravě tisícovky let, takže sem neodmyslitelně patří. Je pak velmi příjemné, když si i zahraniční turisté, zbaveni předsudků po degustaci našich červených vín, jdou tato vína nakoupit.

Dobrá propagace? Certifikace

 Národní vinařské centrum už šest let provádí certifikaci vinařské turistiky

Národní vinařské centrum už šest let provádí certifikaci vinařské turistiky

Vzhledem k tomu, že vinařům propojení s turistickým ruchem přináší rostoucí zájem o jejich produkci i zviditelnění značky, snaží se turistické programy podpořit propagací. Někteří využívají především osobní kontakt při degustacích po České republice i v zahraničí, jiní sázejí na vlastní webové stránky, Facebook nebo direct mailing. „Kromě vlastního webu a Facebooku, kde zveřejňujeme aktuální nabídky a pozvánky, se zapojujeme do akcí typu ‚Otevřené sklepy‘. Je to přirozený a velmi vyhledávaný způsob prezentace vinařství,“ myslí si Markéta Sojková z Vinařství Volařík. Lukáš Lukáš z Templářských sklepů pro změnu sází na spolupráci s turistickými časopisy a na další propagační materiály. „Spolupracujeme s místním tiskem i s Centrálou cestovního ruchu – Jižní Morava a navštěvujeme s nimi různé veletrhy cestovního ruchu. Kromě toho sponzorujeme spoustu místních akcí a účastníme se jich. Mám na mysli například Strážnické vinobraní, které se těší velkému ohlasu, nebo světoznámý Mezinárodní folklorní festival. A v neposlední řadě se pravidelně účastníme i vinařských soutěží,“ přibližuje způsob propagace Vladimír Šebasta z Víno Vín Morava. Ve Znovíně Znojmo zase podle Evy Gargelové využívají internet, tištěné katalogy, inzerci v časopisech a novinách nebo se účastní veletrhů.

Většina oslovených vinařů využila možnosti své služby pro turisty certifikovat, což je také vyhledávaný způsob propagace. Certifikaci vinařské turistiky už šest let provádí Národní vinařské centrum. „Během prvních dvou let se přihlásila většina zařízení, která tehdy měla k certifikaci předpoklady. První rok to bylo dokonce přes sto zařízení. Dnes certifikujeme průběžně podle toho, jak se jednotlivá vinařství, vinotéky či hotely hlásí,“ říká projektový manažer Národního vinařského centra Petr Gondáš s tím, že dnes je celkem na 131 adresách certifikováno 212 vinařských zařízení. Z toho je 67 vinařství, 73 vinných sklepů, 25 vinoték, 12 vinařských restaurací a 35 vinařských ubytování. Zařízení, která úspěšně projdou certifikací, jsou certifikátem označena v průvodcích edice Krajem vína, které vydává Národní vinařské centrum za finanční podpory Vinařského fondu ČR. Vedle toho jsou všechna certifikovaná zařízení zveřejněna i na webových stránkách www.vinazmoravy.czwww.vinazcech.cz. Zde také zájemci najdou ak­tuální informace o pořádaných akcích a zajímavostech. Národní vinařské centrum se pečlivě stará i o propagaci vinařské turistiky obecně a pečlivě sleduje aktuální trendy v tomto oboru. Kromě toho se také snaží identifikovat možné problémy a přinášet zajímavá řešení. „Zejména prostřednictvím studentů vysokých škol se snažíme mapovat reálné prostředí vinařské turistiky a naslouchat potřebám vinařů. Úzce spolupracujeme s Mendelovou zemědělskou a lesnickou univerzitou v Brně a žádáme zadavatele diplomových prací, aby vždy část směrovali na marketingový výzkum v této oblasti. Následně se snažíme výstupy aplikovat do projektu vinařské turistiky, který předkládáme Vinařskému fondu. Například z poslední práce vyšlo najevo, že chybí ucelené balíčky turistických produktů na několikadenní dovolenou. To se budeme snažit napravit a balíčky spolu s certifikovanými vinaři sestavit,“ říká Petr Gondáš. Vinařská turistika se podle něj v současné době těší obrovskému zájmu, který však vyústí tlakem na kvalitu poskytovaných služeb. „Dá se říci, že v současné době dosahujeme jakési kulminační hladiny, a to hlavně co do počtu pořádaných akcí. Kalendář vinařských akcí v letošním roce čítá neuvěřitelných 737 akcí a není logicky možné, aby každý pořadatel vinařské akce ekonomicky přežil. Lidé si začnou vybírat to nejlepší, co vinařská turistika nabízí, a podobně tomu bude i u poskytovatelů služeb vinařské turistiky,“ odhaduje budoucnost Petr Gondáš.

Text: Martina Vampulová
Foto: Vinné sklepy Valtice, CzechTourism, Národní vinařské centrum

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více