Doc. RNDr. Josef Zelenka, CSc., FIM UHK
Pro cestovní ruch je typické, že plocha území destinace zdaleka nenírozhodující pro její přitažlivost a návštěvnost – významná je koncentraceatraktivit, jejich rozdílnost a tím i jejich přitažlivost pro různé segmentyzákazníků, harmonie kulturní krajiny v kombinaci přírodních a kulturníchatraktivit, tradice rozvoje cestovního ruchu a s tím související známostdestinace, její dostupnost ve vztahu k vysílajícím územím, blízkost konkurenčnídestinace nebo naopak destinace poblíž přitahující návštěvníky postupnědo obou, kvalita destinačního managementu, způsob a efektivita marketinguvčetně různých kanálů propagace, tradice cestovního ruchu v oblasti a jejíznámost dostatečnému okruhu potenciálních zákazníků, rozvinutost suprastrukturycestovního ruchu – a bylo by možné dále ve výčtu a analýze jednotlivýchfaktorů pokračovat. Pokusme se v Karlovarském kraji ilustrovat ve virtuálnímprostoru alespoň část z těchto faktorů.
Kde Karlovarský kraj nalézt ve virtuálním prostoru a jaký obraz jeo něm vytvářen? Stručné a přehledně strukturované informace přinášejí oficiálnípropagačnístránky ČCCR(vedle charakteristiky regionu také dopravní dostupnostkraje po silnici, kontakty na TIC, městské památkové rezervace, hrady azámky, lázeňská místa). Obdobně zahraniční zastoupení ČCCR směrují návštěvníkydo této turisticky zajímavé a oblíbené oblasti České republiky. Německézastoupení ČCCR uvádí mezi vybranými lázeňskými místy České republiky takéKarlovy Vary, Františkovy Lázně, Mariánské Lázně a Jáchymov – viz Obr.1. Výlet do Karlovarského kraje je nabízen na druhý a částečně třetí denvzorového itineráře na WWWstránkách zastoupení ČCCR v New Yorku. Největší lázně ČR Karlovy Varydoslova dominují části lázeňství holandskymluvících stránek o České republice, tyto stránky jsou využívány jakooficiální zdroj informací o ČR zastoupením ČCCR v Amsterdamu.
Obr. 1 Prezentace lázní České republiky na stránkách německého zastoupeníČCCR

Český server Destination Guide onTRAVEL.CZuvádí textem a ve fotogalerii i obrazem známé atraktivitykraje, některé s krajem pevně spojené a nepřenositelné (lázeňství, historicképamátky – hrady, zámky a kláštery), jiné šířící se z kraje daleko do světaa spojené s kulinářskými i estetickými zážitky – lázeňské oplatky, karlovarskýporcelán, třináctý karlovarský pramen – becherovku, viz Obr. 2.
Obr. 2 Karlovarský kraj je často vnímán návštěvníky jako kombinacelázeňství a kulinářských zážitků – viz stránky Destination Guide on TRAVEL.CZ

Magickým lákadlem návštěvníků kraje je lázeňský trojúhelník měst KarlovyVary (s neformálním symbolem – sochou kamzíka nad městem), Mariánské Lázněa Františkovy Lázně (jejichž symbolem je nahý chlapec František sedícína kouli, volná asociace na téma léčebných úspěchů místního lázeňství).Jak tyto destinace přitahují návštěvníky ve svých prezentacích? Začněmev Karlových Varech, místu s tradicí lázeňství sahající podle legendy, názvuměsta a písemných záznamů až k „otci vlasti“ panovníkovi Karlu IV. Jakýobraz vytvářejí o Karlových Varech WWW stránky?
Grafickya rozsahem informací je vyvážená oficiálníprezentace města Karlovy Vary – viz Obr. 3, (mimochodem obdobně kvalitníprezentací Karlových Varů je jejich oficiální CD ROM). V části lázně jemimo jiné uvedena historie lázní, léčebné účinky karlovarských minerálníchvod, popis karlovarských kolonád (např. u Mlýnské kolonády právem připomínáobraz z 19. století bohatou tradici lázeňství a nostalgickou vzpomínkouna romantické časy láká návštěvníky), popis jednotlivých pramenů (vybránobylo jako příklad známé Vřídlo), tradice lázeňských pohárků. Perlou tétočásti stránek je popis 21 vycházek s náladovými kresbami, jejich popisem,znázorněním převýšení a uvedením energetického výdaje osoby, která trasuabsolvovala – viz ukázka pro trasu č. 10 vedoucí od jezírka u restauraceMalé Versailles do Křižíkovy ulice, poté vzhůru Nerudovou stezkou k LesovněDiana, dále po Lesmistrově cestě do Svahové ulice, třídou T. G. Masarykak hlavní poště (volně citováno): délka trasy je 4 100 m, převýšení 100m (sestup 120 m),
dobachůze 65 min., energetický výdej při rychlosti chůze 4 až 5 km/hod. a hmotnostiosoby 70 kg je 1017 kJ a při hmotnosti osoby 80 kg je 1164 kJ. Chybí jenmapka, ve které by byly nabízené trasy zakresleny. Rozsáhlá nabídka trasna výlety v Karlových Varech a jejich okolí je uvedena také v části kultura,sport a volný čas.
Pro orientaci návštěvníků uvedených stránek je důležitý jejich přehlednýa jednotný design, což Obr. 3 zřetelně ilustruje. Karlovy Vary žijí alenejen lázeňstvím, jehož sezona je každoročně slavnostně zahajována. Fotogaleriena oficiálních stránkách připomíná mnoho aktivit s delší nebo právě možnávznikající tradicí – již čtvrtý naplňující se křížek Mezinárodního filmovéhofestivalu, hudební festivaly, od roku 1994 pořádané závody v triatlonu,konající se od roku 2000 pod názvem Karlovarský triatlon (současně jedenz dokladů, jak se sport v posledních letech dynamicky prosazuje v prostorechměst – připomeňme parkový orientační běh, již zavedené městské běhy, atletickésoutěže – skok do výšky, o tyči atd., cyklistická
kritéria,sprinty na lyžích, závody na U-rampách atd.), golf, dostihy. Co dodat –oficiální internetová prezentace Karlových Varů patří mezi ty kvalitní,které by mohly inspirovat tvůrce a zadavatele WWW stránek, dokládají významKarlových Varů jako destinace cestovního ruchu a ukazují, jak důležitéje doplnit tradiční produkt lázeňství další nabídkou pro nové segmentyzákazníků.
Významnou tradici si již v Karlových Varech vytvořil Tourfilm, nejstaršífilmový festival na světě, zaměřený na snímky o cestovním ruchu. Je zatímuváděn jako festival filmů a videospotů s tematikou cestovního ruchu, přestožev roce 1999 přibyly i kategorie CD ROM a webovská stránka – v roce 2001získaly první cenu CD ROM Praha stroj času a WWW stránky www.portugalinsite.com.Tourfilmletos oslavuje jubilejní 35. ročník. Význam festivalu by jistě podtrhlylépe zpracované WWW stránky, kterým lze vytknout např. chybějící popiskritérií hodnocení v jednotlivých kategoriích, nedostatečnou přehlednost– odstrašující pro návštěvníky je centrální okno, ve kterém je vidět pouzečást zobrazovaného textu jednotlivých řádek; vhodné by byly i ukázky zesoutěžních snímků.
Obr. 3 Karlovy Vary – variace na téma lázeňství

Druhým místem lázeňského trojúhelníku jsou Mariánské Lázně, město, kterévedle svých kvalitních oficiálníchstránek (tematická nabídka a kvalita zpracování obdobná jako u popisovanýchoficiálních stránek Karlových Varů) nabízejí virtuálníseznámení s místním lázeňstvím. Několik jazyků stránek (čeština, angličtina,ruština, němčina), moderní technologie s nevtíravou animací (využití technologieflash) zarámované výborným designem, vhodný výběr témat. Ukázka několikaobrazovek těchto stránek je na Obr. 4. Zvláště vydařenou částí stránek,která je naopak na mnoha jiných stránkách destinací neprávem opomíjenou,je série map s vyznačením spojení do destinace různými dopravními prostředky(letadlem, vlakem, autem – vyznačení hraničních přechodů a hlavních silničníchtahů). Průvodcem po městě je interaktivní plán, propojující plán s informacemio lázeňských hotelech. Pozorný pohled návštěvníka odhalí oživení tohotoplánu pohybujícími se fiktivními postavičkami a maketami aut.
Vraťme se ještě na chvíli k oficiálnímstránkám Mariánských Lázní – jakými produkty Mariánské Lázně oslovují(nebo se snaží oslovit) návštěvníky a potenciální návštěvníky? Vedle podrobněpředstavené nabídky spojené s lázeňstvím jsou bohaté sportovní aktivity– běhy (Golden Czech Trophy – okruh městem), známý je GolfClub Mariánské Lázně, atmosféru lázní dotváří nabídka muzeí a galerií,kin a divadel a významných kulturních akcí – letos již 43.ročník Chopinova festivalu a koncerty Západočeského symfonického orchestruMariánské Lázně.
Karlovy Vary jsou představeny také zdea Mariánské Lázně zde.
Obr. 4 Harmonický design WWW stránek Mariánských Lázní

Každý trojúhelník má vždy tři vrcholy. Tím třetím v lázeňském trojúhelníkujsou Františkovy Lázně (základní informace o nich jsou zdea zde), založené v roce 1793 av podvědomí návštěvníků se vykreslující svou klasicistní architekturou.Oficiální prezentace lázní je umístěna zde,svou vlastní prezentaci má místnílázeňský orchestr.
Která místa dále navštívit v Karlovarském kraji? Rozmanitá je přírodakraje, vytvářející podmínky nejen pro lázeňství, ale také pro turistikua pro nalézání neobvyklých míst. K takovým zajímavým místům patří nejmladšísopka České republiky Komorní Hůrka, spojovaná stejně jako další místakraje s postavou J. W. Goetha, národnípřírodní rezervace SOOS s projevy vulkanické činnosti (jinýodkaz), Kladská rašeliniště uprostřed CHKOSlavkovský les (jiný odkaz, Rotavskévarhany v opuštěném čedičovém lomu. Sever kraje uzavírají Krušnéhory.
Oku lahodí i virtuální pozvánka do historickéhoměsta Cheb (s částípro cestovní ruch), část pro turisty nabízí i městoSokolov. Navštívit můžeme další lázně kraje – LázněKynžvart a Lázně Jáchymov(jiný odkaz,místníTIC) – kdo nezná objevy manželů Curieových vycházející z horniny smolincetěženého jako „balast“ Jáchymova, první radioaktivní lázně světa, ale takéneslavnou historii zdejší těžby uranu. Cílem návštěvníků jsou i hrady azámky – hrad a zámek Bečov nad Teplou(hrad Loket) a hradOstroh(Seeberg).
Literatura: Procházka po krajích České republiky, MMR a DaDa, Praha2001, ISBN 80-903064-0-3
Karlovy Vary – Lázeňská 1, 360 01 Karlovy Vary
tel.:+42017/322 4097 (+420 35/), fax: /322 4667
infocentrum@cmail.cz, www.karlovyvary.cz
– Západní ul. – Dolní nádraží, 360 01 Karlovy Vary
tel: +42017/323 2838-9, fax: /323 2839
Infocentrum.kv@volny.cz,www.karlovyvary.cz
Boží Dar – Boží Dar 2, 362 62 Boží Dar
tel./fax: +420164/815 108 (+420353/)
info@bozidar.cz; www.bozidar.cz
Jáchymov – nám. Republiky 1, 362 51 Jáchymov
tel./fax: +420164/811 379 (+420353/)
ic-jachymov@volny.cz; www.info-jachymov.cz
Nejdek – nám. Karla IV. 241, 362 21 Nejdek
tel./fax: +42017/392 5708 (+420 35/)
infocentrum@nejdek.cz; www.nejdek.cz
Nová Role – Chodovská 286, 362 25 Nová Role
tel./fax: +42017/385 1297 (+42035/)
infoCentrum@NovaRole.cz;www.novarole.cz
Ostrov – Mírové nám. 733, 363 01 Ostrov
tel./fax: +420164/843 605 (+420353/)
ic@dk-ostrov.cz; www.dk-ostrov.cz
Pernink – T. G. Masaryka 1, 362 36 Pernink
tel.: +420164/892 491 (+420 353/),
fax: /892 221, infopernink@volny.cz
Potůčky – Potůčky 85, 362 38 Potůčky
tel./fax: +420164/892 882 (+420353/)
potucky@iol.cz
Teplá – Lidická 66, 364 61 Teplá
tel.: +420169/392 207 (+420 353/)
infocentrum@tepla.cz; www.tepla.cz
Žlutice – Velké nám. 137, 364 52 Žlutice
tel.: +420169/393 187 (+420 353/), fax: /393 173
so@vladar.cz, www.vladar.cz
Sokolov – Zámecká 1, 356 01 Sokolov
tel.:+420168/661 985, fax: /661 984
info@oksok.cz; www.knihovnasokolov.dwd.cz
Horní Slavkov – Pluhova 211, 357 31
Horní Slavkov, tel.: +420168/688 130
hsmuzeum@quick.cz; www.volny.cz/infohslavkov
Chodov – Komenského 1077, 357 35 Chodov
tel.: +420168/666 361-5 (+420 352/), fax:/665 988
info@mestochodov.cz; www.mestochodov.cz
Kraslice – Havlíčkova 1784, 358 01 Kraslice
tel.: +420168/686 328 (+420 352), fax. /687 586
info.kraslice@volny.cz;www.kraslice.cz
Kynšperk nad Ohří – nám. SNP 389, 357 51
Kynšperk nad Ohří
tel.: +420168/683 085 (+420 352/), fax: /683 085
mkskynsperk@volny.cz; www.volny.cz/mkskynsperk
Loket – Kostelní 15/4, 357 33 Loket
tel./fax: +420168/684 123 (+420 352)
infoloket@volny.cz; www.loket.cz
Rotava – Sídliště 721, 357 01 Rotava
tel./fax: +420168/668 208 (+420 352)
kif@rotava.cz; www.rotava.cz
Cheb – nám. Krále Jiřího z Poděbrad 33,
350 02 Cheb
tel.: +420166/422 705 (+420 354/), fax:/434 385
infocentrum@cheb-etc.cz;www.mestocheb.cz
Františkovy Lázně – Národní třída 3,
351 01 Františkovy Lázně
tel.:+420166/208 990 (+420 354), fax: 0166/208 991
CK3lilie@cmail.cz
Mariánské Lázně – Hlavní 47,
353 29 Mariánské Lázně
tel.: +420165/622 474 (+420 354/), fax:625 892
rfml@iol.cz, www.marianskelazne.cz